2014-03-26, 18:38
  #69481
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Borde ha sparats filer på hårddisken vid många olika tidpunkter.
Under aktuell tidsperiod var det endast 3 inloggningar man kunde se, ej hur länge, bara vad som spelats.
Det stod i tidningarna igår om det.
__________________
Senast redigerad av yoloits 2014-03-26 kl. 18:43.
Citera
2014-03-26, 18:41
  #69482
Medlem
Svårt när man har fullt upp med annat.
Citera
2014-03-26, 18:43
  #69483
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag kan ju tycka att ju fler frågetecken som rätas ut och kan strykas desto mindre utrymma för spekulationer, vilket skulle tjäna även ÅKs klient.

Tvivlar att detta är TOs sista kort, fler skall nog komma. Hovrätten kan väl inte säga nej till hela kortleken? Vem vet just det här kanske inte var någon större prestigeförlust för TO.

Han lär vara en strateg så vitt jag förstår.

Kan inte annat än att hålla med dig. Vad sa TO, liknar ett garnnystan som två kattungar har lekt med? I alla fall så är det inte en spikrak tråd i förarbetet tycker jag.

En kortlek brukar innehålla ett par tre stycken jokrar, hoppas att åklagaren inte har preparerat kortleken, dock känns det som ganska sannolikt.
Citera
2014-03-26, 18:44
  #69484
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Borde ha sparats filer på hårddisken vid många olika tidpunkter.

Han spelade inte så mycket som advokaten gjort gällande, eller vad ska man dra för slutsats?
Citera
2014-03-26, 18:49
  #69485
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag håller med i allt och backar upp med att vi ser det vi förväntar oss att se, en mänsklig egenskap som illusionisten skickligt utnyttjar. Förväntar man sig inte att se ett par ben i huset vid en hastig blick så är chansen stor att man heller inte ser dem även om hjärnan noterar att något finns på golvet.

Jag tror att de flesta förväntar sig att det kan ligga lite lump på golvet, inte ett par ben. Har säkerligen också en betydelse vad vi har för referenser och erfarenhet av en liknande situation.

Såg vittnet något på golvet över huvud taget, såg han ens golvet?


Vittnet ska ha tittat efter lampor i taket, är det rätt uppfattat?
Varför frågar man sig då. Hade han tänkt stjäla ev. lampor?
Det är relativt högt pris på s.k industrilampor.
Om så är fallet är jag helt övertygat att allt som fanns i huset av något värde har registrerats.
Med all sannolikhet har han sett om ett par ben har legat på golvet.
"Sakletare" brukar se allt!
Citera
2014-03-26, 18:51
  #69486
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför förvägra en syn vid det gula huset? Jag tycker att det luktar prestige från åklagarhåll. Om försvaret anser sig behöva en syn för att kunna styrka den åtalades oskuld, varför tillåter åklagaren inte det? Att vinna ett mål genom att bakbinda försvaret är inte särskilt rättvist tycker jag.

Damerna vill helt enkelt inte annars skulle dom inte skrika nej. Självklart har du rätt och det
jag antydde är precis det du skriver "att vinna ett mål genom att bakbinda försvaret är inte särskilt rättvist". Nu har damerna protesterat hysteriskt tre gånger. Ena gången fick dom avslag,
andra gången ropa dom nej och ilskna till men gav med sig till slut, dom hade nog inget annat val.

Nu sista gången med rekonstruktionen fick dom gehör på sina protester, förmodligen för att hovrätten lyssnade på vittnet och ansåg att just det vittnet inte var något av värde. Därför var en
rekonstruktion onödig. Hovrätten har väl några inspelningar och vittnen till att lyssna på,
det återstår väl att se vad hovrätten tycker om dessa uppspelningar. Spännande.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har svårt att förstå agerandet från ÅK. Allt som kan bringa ljus över vad som hände VB borde ligga i allas intresse. Mycket är fortfarande oklart.

Ju mer exakt man kan "gaffla in" tidpunkter i en tidslinje borde vara av godo, men det gör förstås att fokus kommer att inriktas mot de kritiska dagarna.

Är det känsligt, undrar man stillsamt.

Visst är det känsligt detta, åklagarna vill inte ha något tidsbestämt.
__________________
Senast redigerad av LKVN 2014-03-26 kl. 19:33.
Citera
2014-03-26, 18:52
  #69487
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Han spelade inte så mycket som advokaten gjort gällande, eller vad ska man dra för slutsats?
Det kanske inte var så lätt att se hur länge de spelade, men två vittnen säger ju att de spelade länge. Ett vittne gick o la sig 5-6 medan de fortfarande spelade. Antagligen var väl TO ute efter att få reda på hur lång tid de spelade.
Citera
2014-03-26, 18:52
  #69488
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför förvägra en syn vid det gula huset? Jag tycker att det luktar prestige från åklagarhåll. Om försvaret anser sig behöva en syn för att kunna styrka den åtalades oskuld, varför tillåter åklagaren inte det? Att vinna ett mål genom att bakbinda försvaret är inte särskilt rättvist tycker jag.


Det är rätten/domaren som avgör detta - inte åklagarna.
Citera
2014-03-26, 18:56
  #69489
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Åklagaren borde börja med att upprätta en tidslinje så att försvaret har något att förhålla sig till. Som det ligger så vet åklagaren inte vad som har hänt, och på något märkligt sätt så har hon lyckats att övertyga en domstol om vad som har hänt utan att ens ha en egen teori om vad som har hänt.

Vad är det konkret som försvaret ska försvara sig mot? Inte en chans att ha alibi när det inte finns en tidslinje eller händelsekedja.

Åtalet bygger på ett antagande att KJ har mördat och styckat samt transporterat och placerat kroppsdelar mellan försvinnandekvällen och fynddagen. Mer än så vet åklagaren inte.

Den viktigaste frågan kvarstår alltjämt, vad har hänt?

Hade de kunnat gjort det på sina egna antaganden så skulle vi få se den. Det går inte för dem att göra en kedja som inte går att spräcka. Och då går man enbart på de spår man hittat. Inga helhetsteorier.
Citera
2014-03-26, 18:57
  #69490
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Vittnet ska ha tittat efter lampor i taket, är det rätt uppfattat?
Varför frågar man sig då. Hade han tänkt stjäla ev. lampor?
Det är relativt högt pris på s.k industrilampor.
Om så är fallet är jag helt övertygat att allt som fanns i huset av något värde har registrerats.
Med all sannolikhet har han sett om ett par ben har legat på golvet.
"Sakletare" brukar se allt!

Fanns armaturen i taket? Om inte, torde han väl letat vidare med blicken i resten av rummet? Verkar väl mest naturligt.
Citera
2014-03-26, 18:58
  #69491
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Åklagaren borde börja med att upprätta en tidslinje så att försvaret har något att förhålla sig till. Som det ligger så vet åklagaren inte vad som har hänt, och på något märkligt sätt så har hon lyckats att övertyga en domstol om vad som har hänt utan att ens ha en egen teori om vad som har hänt.

Vad är det konkret som försvaret ska försvara sig mot? Inte en chans att ha alibi när det inte finns en tidslinje eller händelsekedja.

Åtalet bygger på ett antagande att KJ har mördat och styckat samt transporterat och placerat kroppsdelar mellan försvinnandekvällen och fynddagen. Mer än så vet åklagaren inte.

Den viktigaste frågan kvarstår alltjämt, vad har hänt?


Dom vet inte det heller, det är den bistra sanningen - men dom tror ..
Citera
2014-03-26, 19:00
  #69492
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Vittnet ska ha tittat efter lampor i taket, är det rätt uppfattat?
Varför frågar man sig då. Hade han tänkt stjäla ev. lampor?
Det är relativt högt pris på s.k industrilampor.
Om så är fallet är jag helt övertygat att allt som fanns i huset av något värde har registrerats.
Med all sannolikhet har han sett om ett par ben har legat på golvet.
"Sakletare" brukar se allt!
Av vilken anledning skulle vittnet i så fall inte berätta att han tittat in i huset åt höger och med säkerhet kan säga att det inte låg några ben där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in