Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Varför förvägra en syn vid det gula huset? Jag tycker att det luktar prestige från åklagarhåll. Om försvaret anser sig behöva en syn för att kunna styrka den åtalades oskuld, varför tillåter åklagaren inte det? Att vinna ett mål genom att bakbinda försvaret är inte särskilt rättvist tycker jag.
Damerna vill helt enkelt inte annars skulle dom inte skrika nej. Självklart har du rätt och det
jag antydde är precis det du skriver "
att vinna ett mål genom att bakbinda försvaret är inte särskilt rättvist". Nu har damerna protesterat hysteriskt tre gånger. Ena gången fick dom avslag,
andra gången ropa dom nej och ilskna till men gav med sig till slut, dom hade nog inget annat val.
Nu sista gången med rekonstruktionen fick dom gehör på sina protester, förmodligen för att hovrätten lyssnade på vittnet och ansåg att just det vittnet inte var något av värde. Därför var en
rekonstruktion onödig. Hovrätten har väl några inspelningar och vittnen till att lyssna på,
det återstår väl att se vad hovrätten tycker om dessa uppspelningar. Spännande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Jag har svårt att förstå agerandet från ÅK. Allt som kan bringa ljus över vad som hände VB borde ligga i allas intresse. Mycket är fortfarande oklart.
Ju mer exakt man kan "gaffla in" tidpunkter i en tidslinje borde vara av godo, men det gör förstås att fokus kommer att inriktas mot de kritiska dagarna.
Är det känsligt, undrar man stillsamt.

Visst är det känsligt detta, åklagarna vill inte ha något tidsbestämt.