2014-01-29, 08:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Paketet måste ha varit tät för att inte likhunden skulle reagera. Den var inte tät i bilen.

Sant, och jag har också redogjort för hur läckan kan ha uppstått, t ex. genom att paketet drogs över låsningen till bagageluckan i samband med ilastningen. Det är en möjlig förklaring.
Citera
2014-01-29, 08:59
Medlem
MrFolds avatar
Ingen som har nåt att säga om upptäckten av den saknade bokhyllan? Får väl skylla mig själv när jag skriver så långt...

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

cliffnotes: På kompisen Will*am L*nds skiss över KJ:s lägenhet i april 2013 (alltså hur möbleringen då såg ut enligt hans minne) så finns en stor bokhylla inritad i vardagsrummet. Ytterligare fem personer nämner denna bokhylla i förhör och talar om att den användes för airsoftprylar. Nån bokhylla fanns emellertid inte när husrannsakan gjordes. Ett vittne har som bekant hört KJ snickra på natten i nära anslutning till mordet. Samband?
Citera
2014-01-29, 09:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ingen som har nåt att säga om upptäckten av den saknade bokhyllan? Får väl skylla mig själv när jag skriver så långt...

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

cliffnotes: På kompisen Will*am L*nds skiss över KJ:s lägenhet i april 2013 (alltså hur möbleringen då såg ut enligt hans minne) så finns en stor bokhylla inritad i vardagsrummet. Ytterligare fem personer nämner denna bokhylla i förhör och talar om att den användes för airsoftprylar. Nån bokhylla fanns emellertid inte när husrannsakan gjordes. Ett vittne har som bekant hört KJ snickra på natten i nära anslutning till mordet. Samband?

Haha, nej den gick mig förbi. Jodå, här presenterar du ytterligare en möjlig förklaring till snickrandet, kanske konstruerade KJ en likkista av bokhyllan?
Citera
2014-01-29, 09:21
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sant, och jag har också redogjort för hur läckan kan ha uppstått, t ex. genom att paketet drogs över låsningen till bagageluckan i samband med ilastningen. Det är en möjlig förklaring.
Mycket rimligt, lätt att ett "paket" Kan börja läcka egentligen när som helst, och särskilt små mängder..
Citera
2014-01-29, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag jämför nu Williams skiss på sid 1316 i FUP med fotona från undersökningen av Kristoffers lägenhet. Se sid 284ff (första bilden är en skiss av lägenheten) Hur väl stämmer de överens?

Till att börja med: Alla rum är rätt inritade och proportioner/avstånd stämmer bra. I badrummet har han kastat om ordningen på toastolen och tvättfatet. Annars är det rätt.

Kök: Möbleringen stämmer, det fanns ytterligare en stol på kortsidan av köksbordet. Köksbordet är ritat ovalt på FUP-skissen och fyrkantigt av William, men i själva verket är det ett mellanting, se foto s. 296.

Klädkammaren: Stämmer bra.

Vardagsrummet: TV/TV-bänk, TV-bord och soffa stod i omvänd ordning mot på Williams skiss, så att soffan stod mot sovrumsväggen. Ett annat bord stod vid fönstret som på skissen, men i en annan riktning. Fåtölj i hörnet stämde, däremot inte uppgiften att en bokhylla skulle stå mot köksväggen.

Minns William fel här? Tja... han är inte den ende som rapporterar att Kristoffer har en bokhylla i sitt vardagsrum:

- Alexander Bostr*m (s. 1228)
- Andreas H*rtzberg (s. 1263)
- Robin K*rlsson (s. 1304)
- Jörgen S*ndman (s. 1330)
- Oskar Åk*rstr*m (s. 1350)
- Ida Gr*nstr*m (s. 1394)

Flera av hans närmaste kompisar således som var de som oftast besökte honom. Kan bokhyllan ha slängts ut i januari? Ja det är förstås möjligt, men verkar det inte konstigt att hunden skulle ha förstört en bokhylla? Dessutom säger flera att Kristoffer förvarade sina softair-gun i bokhyllan. Borde inte en ny plats för dem ha skaffats då? (jag har inte kollat förhören med honom om det finns nån uppgift där)

En granne hörde snickrande från Kristoffers lägenhet. Kan det ha varit bokhyllan? Kan det rentav ha varit en till låda omsnickrad bokhylla istället för sängen som vittnet Nils såg Kristoffer bära ut? Det är flera frågor som hopar sig här.

Sovrummet då slutligen: Ja här går uppgifterna isär mer. William har inte angivit någon garderob. Det finns något som sticker ut från väggen ung. där garderoben nu står men som inte är fullföljt på teckningen eller utmärkt med en siffra. Oklart om han menar garderoben men missat det på skissen Det bord som på William ritat in i hörnet (där garderoben står nu) stod mitt ute i rummet. Sängbordet stod i hörnet, som på Williams skiss. Sängen däremot är som bekant enkel och står parallellt med fönstret, istället för vinkelrät mot fönstret och i det högra hörnet.

Sammanfattningsvis så verkar William ha ett gott minne, den enda större sak han INTE ritat in som faktiskt fanns i lägenheten är sovrumsgarderoben. Avvikande placeringar kan vara både minnesfel och följder av att Kristoffer möblerat om. Det som saknas jämfört med Williams teckning är en dubbelsäng och en bokhylla. Här stöds han som sagt av andra personer också, vilket innebär att vi nu även har frågetecken runt vart bokhyllan tagit vägen.

Möjlighet finns fortfarande att alla personer minns fel och att ingen noterat att dessa saker försvann i januari. Jag skulle inte utesluta det, men med tanke på att så pass många säger samma sak så verkar det MINST lika troligt att grejerna faktiskt stod kvar efter familjens storstädning i januari och därför har försvunnit på något annat vis och av någon annan anledning.
Har ingen uppfattning om hur stor bokhyllan var som KJ har haft i sin lägenhet, men vittnet som sett kj och någon till bära ut en säng bedömde föremålet till CA 150*70 cm vilket kan passa in på en bokhylla.
Citera
2014-01-29, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Ett styckmord göres oftast som ett sätt att kunna få ut kroppen så diskret som möjligt från exempelvis en bostad. I det här fallet med VB vet man inte mordplatsen och kroppsdelarna har placerats ut för att de skall upptäckas och sannolikt vilseleda utredningen.
Ett styckmord fordrar planering om inte gärningsmännen skall åka dit, som de nästan alltid gör.
Om KJ haft tillgång till frysbox borde väl ha kontrollerats, att kroppsdelarna förvarats under vatten det kan du glömma.
Man kan säga det var omöjligt att inte upptäcka benen, den som såg in genom det krossade fönstret. Personen från Mising People som hittade benen gick upp på rampen och vek sig in genom fönsteröppningen och upptäckte benen, samma sak har ett flertal vittnen gjort, det sista vittnet som såg in genom fönsteröppningen var den 18/5 och då fanns inga ben där.
Benen låg korslagda kanske 50-60 cm till höger från fönstret och inte alldeles bredvid väggen, meningen var att de skulle upptäckas.
En person måste ha gått in i lokalen och korslagd benen och utredarna har också hittat ett skospår som de inte har kunnat identifiera.
Benen lades dit mellan 18-20 maj, att det skulle vara KJ kan helt bortses från, han visste om också att han hade spaning på sig den tiden.
Du har fel som vanligt med en osedvanlig oförmåga att ta till sig fakta med en obegriplig slutledningsförmåga som hör hemma i den sjukes värld. Rätt "roande" att läsa dina ansträngningar att få rätt, exempelvis det där med att lätt se in genom fönstret. Först hade personer tittat in, lyst in med mobiltelefon och nu stått på ramen och nu vikit sig in genom fönstret. Du vet inte vad du pratar om, ser röda trådar lite här och där men det är mest skit som enbart irriterar läsare och skrivare i denna tråd.
Citera
2014-01-29, 09:35
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Benen lades dit mellan 18-20 maj, att det skulle vara KJ kan helt bortses från, han visste om också att han hade spaning på sig den tiden.
Har du fortfarande inte förstått att KJ hade ingen spaning på sig 13-20 maj? Eller vilseleder du medvetet?
Citera
2014-01-29, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hank.the.tank
Jag tycker personligen att avsknaden på sängen (över en natt, och just den helgen, enligt något vittne från någon kompis), samt avsaknaden på duschdraperi är intressant.
Jag tycker det verkar som att KJ sett en hel del på Dexter och liknande program, samt att han verkar väldigt "kunnig" och har ett väldigt klart scenario för sig om hur man skall komma undan med det "perfekta" brottet.

För det första tror jag inte han var ensam om det här men kan bara spekulera i vem som skulle kunnat hjälpa honom.

Har någon funderat kring faktum att man skulle kunnat gröpa ur en del av sängen, gömma kroppen däri och därefter lägga på bäddmadrassen? Enkelt sätt att dolt transportera ut en kropp ur lägenheten. Att forensics skulle hitta små bitar madrassstoppning i lägenheten är ju inget som de lägger någon vikt eller energi vid.
Därefter dumpa kroppen någonstans ödsligt, men ändå på en naturlig väg till sopptippen, för att inte väcka misstankar. Därför måste en styckning ske för vidare transport.
Det är fullt möjligt men förutsätter att KJ har tillgång till stor kombi, släp, jeep, skåpbil, motsvarande för att kunna frakta bort den. Det förekom tidigt spekulationer om den vita skåpbilen som sågs på bild fotat tillsammans med KJ(Bild i NSD). Kommer inte ihåg om skåpbilen är avfärdad eller återfunnen, någon som vet?
Citera
2014-01-29, 09:44
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Haha, nej den gick mig förbi. Jodå, här presenterar du ytterligare en möjlig förklaring till snickrandet, kanske konstruerade KJ en likkista av bokhyllan?
Jag tror att får man tid på sig(vilket KJ hade) kan man klara ut att städa en mordplats.
KJ var inte förståndshandikappad, han kunde använda internet för att söka kunskap, idag behöver vi i mindre utsträckning äga kunskap.
jag tror det var ren tur att Polisen överhuvudtaget hittade någon information i hans dator, då han sannolikt har raderat mycket..
Det som gick fel i utredningen var att husrannsakan hos KJ skulle ha utförts omedelbart, alltså kanske redan i början på efterföljande vecka, eftersom man kunde direkt ha gått på föräldrarnas utsago
Varför det inte gjordes ligger nog helt på vårt svenska synsätt (rättssystem) som kanske borde omvärderas för framtiden.
Mordet var sannolikt inte planerat, men mördaren kunde planera i stor utsträckning efteråt, det ligger inte långt bort att misstänka att man först vill få bort kroppen för att snabbt städa på mordplatsen, kroppen har legat på en mellan lagring eftersom mordplatsen är mest akut att få klar/ren därefter gäller att slutgiltigt och säkert göra sig av med kroppen
Det här lyckas en del med om man följer nyheterna, kroppar hittas av slump efter mycket lång tid, vi har bl.a. många saknade personer i detta land (jämför Quick fallen exempelvis)
Citera
2014-01-29, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Har du fortfarande inte förstått att KJ hade ingen spaning på sig 13-20 maj? Eller vilseleder du medvetet?
En som vet att han har spaning på sig går väl så klart inte och placerar några ben i Gula huset om han av någon anledning hade några sådana i förvar, därför det var heta ben, en enkel fråga var tror du han hade förvarat dem, kanske under sängen eller var ?
KJ visste om att han hade spaning på sig, det finns väl ingen människa som kan tro att de helt plötsligt drar in spaningen några dagar, måste vara något mycket unikt i hela den svenska kriminalhistorien.
Citera
2014-01-29, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Du har fel som vanligt med en osedvanlig oförmåga att ta till sig fakta med en obegriplig slutledningsförmåga som hör hemma i den sjukes värld. Rätt "roande" att läsa dina ansträngningar att få rätt, exempelvis det där med att lätt se in genom fönstret. Först hade personer tittat in, lyst in med mobiltelefon och nu stått på ramen och nu vikit sig in genom fönstret. Du vet inte vad du pratar om, ser röda trådar lite här och där men det är mest skit som enbart irriterar läsare och skrivare i denna tråd.
Vittnen har berättat att det vikit sig in genom det krossade fönstret och lyst med sina mobiler, nu låg benen så öppet att det hade inte behövts något lyse. Jag kan förstå att mina inlägg irriterar för dem som är helt fanatiskt fixerad av någon anledning att KJ skulle vara gärningsmannen.
Sedan kan jag säga att jag har många supportrar, som är tacksamma att någon kommer med sanningen.
Citera
2014-01-29, 10:13
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
En som vet att han har spaning på sig går väl så klart inte och placerar några ben i Gula huset om han av någon anledning hade några sådana i förvar, därför det var heta ben, en enkel fråga var tror du han hade förvarat dem, kanske under sängen eller var ?
KJ visste om att han hade spaning på sig, det finns väl ingen människa som kan tro att de helt plötsligt drar in spaningen några dagar, måste vara något mycket unikt i hela den svenska kriminalhistorien.
Ok om man säger så.... "tror" att man har spaning på sig...
Fast är det inte ändå jävligare för GM att vara "ägare" till en styckad kropp, i sådana fall kan man ju som GM också tro att Polisen kommer för ett litet hembesök
Jag håller det för sannolikt att mord och styckning har utförts i hemmet, man har helt enkelt inte funnit teknisk bevisning för detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in