2014-01-15, 19:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Dessa har fått livstid efter den nya lagändringen...

Juha Ruotsalainen, som redan var dömd för mord när han dödade sin fästmö under en permission.
Martin Svensson, som sadistiskt våldtog och dödade sin handikappade hustru.
Saifullah Noor Zaman, som utförde grov våldtäkt på sin fru och knivmördade henne
Wisam Kadhim dömdes 2011 till livstids fängelse för två mord, utförda 2008 resp 2010, samt ett mordförsök 2008 och fyra andra brott. Det är ett gränsfall, eftersom lagen ändrades mellan morden.
Citera
2014-01-15, 19:11
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Hej "giveawayyourlove".

Grejen är att det inte spelar någon roll vad du och jag tycker är "bortom rimligt tvivel", det är vad rätten anser vara "bortom rimligt tvivel". Anser du ett lagbrott begåtts är det bara anmäla tingsrätten till JO. Något annat kan varken du, eller jag, göra.
Det saknas inte bevis, vilket du mycket väl känner till efter du läst FU och lyssnat på ljudupptagningarna. Det inte bara finns bevis, det finns övertygande bevisning mot KJ.
Tingsrätten har klargjort att KJ är mördaren. En ensam mördare och likskändare, just bortom allt rimligt tvivel.

Det ser ut som att du får ta detta den långa vägen och anmäla tingsrätten till JO. Något annat kan du inte göra. Att gapa här hjälper föga.

"Ensam mördare och likskändare, just bortom allt rimligt tvivel" är ju skrattretande att komma till slutsats om - det enda som ligger bortom rimligt tvivel är att mordutredningen har mera drag av inkompetens än av seriositet, det visar inte minst utredningen av MB/AN som raskades över snabbt när KJ dök upp på skärmen. Varför borrade man inte djupare i MB-spåret och varför har inte Rudbeckinstitutet tillfrågats om en analys av djurhåret som påträffades ? Institutet har kapacitet att artbestämma från vilket djur, och om det visar sig vara hundhår - även fastställa från vilken hundras håret kommer. Vad har adv. Forssberg ägnat sig åt under dagens övriga timmar ? Har han förmedlat några tänkvärda synpunkter om läget i intervjuer med media, eller har han gått i depå, tillfälligt ?
Citera
2014-01-15, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ja, så långt är det helt klart. Och det handlar förmodligen om det mest hänsynslösa och brutala vi sett av det här slaget i Sverige. Men är KJ på något sätt delaktig i detta och ingenting säger är det väl knappast synd om honom - då har han själv valt hur fortsättningen av sitt liv ska se ut under mycket lång tid, som man bäddar får man ligga heter det. Håller med ?

Sen finns det ju de som "bäddar" jävligt fel (ex mördar och styckar någon) och låter någon annan få "lägga sig i den obekväma sängen"...

KJ kan likväl vara HELT oskyldig!
Citera
2014-01-15, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag håller inte med dig. Kan du visa den här indiciekedjan för oss som inte har sett den. Åklagarna har inte lyckats att skapa en indiciekedja, dvs., sätta in indicier i en händelsekedja(tidslinje). Åklagarna gissar hela vägen, det finns öht ingenting som talar för att just KJ har mördat VB.

Åklagaren vet inte om VB och KJ var själva den där kvällen, inte ens om de var i KJ lägenhet, hon vet inte var mordet skedde, inte med vilket vapen, inte hur och när kroppen har transporterats, inte var den styckades, så hur ska åklagaren kunna sätta ihop en indiciekedja när det inte finns en enda kugge att sätta den på, absolut ingenting har hon lyckats med i det avseendet.

Indicier tyder på att KJ har med mord och/eller styckning och transport att göra, men ingenting talar starkt för att det var han som utdelade de dödande sticken.

Jag tror att KJ är inblandad på något vis, men ingen har bevisat för mig att han är skyldig, och det finns öppningar för att det inte var KJ som utdelade de dödande sticken.

Åklagaren, tingsrätten, du och många andra, även jag, tror, dvs. har en känsla av att KJ är mördaren. Att döma någon på magkänsla och tro är inte rättssäkert tycker jag.

Så, visa oss indiciekedjan nu, kronologiskt, händelse för händelse, om du kan.

Nej, med den definitionen av indiciekedja har du naturligtvis rätt: frågor om exakt var, exakt hur och exakt när söker forfarande sina svar. Så någon tidslinje har vi inte.

Jag tänkte mer på en kedja som fjättrar, som binder fast till brottet. Och i den bemärkelsen finns den (fast, OK, man kanske hellre skulle kalla det ett GALLER av indicier som fångar in KJ utom rimligt tvivel). Lägg därtill att vi vet att VB har bragts om livet, att det skett genom dödligt riktat våld av annan person, så har vi de två komponenter som behövs för en fällande dom.
Senast redigerad av SanLiTun 2014-01-15 kl. 19:43.
Citera
2014-01-15, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Om vi har en blodig tejprulle i någons lägenhet som har återfunnits på en styckad kropp så talar vi inte längre om magkänsla. Och då bryr jag mig faktiskt inte om hur många alternativa verkligheter som kan radas upp. Allt ifrån att någon lagt dit den till näsblod. Det är löjeväckande att påstå att en domstol bryter mot lagen. Skriv för all del en JO-anmälan, så alla får veta hur vis du är.

VB hade självskadebeteende och höll på med kampsport......
Jag har inget behov av att framhäva min vishet- det enda jag vill är att rätt GM hittas samt att ingen ska bli oskyldigt dömd)

Till er som inte har läst juridik eller bara vill repetera":

”I brottmål är det åklagaren som har bevisbördan. Detta innebär att det är åklagaren som måste bevisa att den tilltalade verkligen har begått det brott som han eller hon står åtalad för. Kan åklagaren inte göra detta ska den tilltalade frias. Även då minsta tvivel om den tilltalade begått brottet eller inte finns ska den tilltalade frias, eftersom åklagaren då inte kunnat fullgöra sin bevisbörda. Detta följer dels av den så kallade oskuldspresumtionen och dels av att en rättsstat som Sverige inte kan acceptera att det förekommer felaktigt fällande domar.

Framstår det inte som helt säkert för rätten att det verkligen är den tilltalade som har begått brottet föreligger rimligt tvivel och den tilltalade ska inte dömas.
För att tvivlet ska vara rimligt har det därför nänmts att det ska vara rationellt, logiskt motiverat och konkret. Att komma ihåg är att bevisgränsen "ställt utom rimligt tvivel" är hög och tanken är att det inte ska vara möjligt att en oskyldig person blir dömd för ett brott denne inte begått.
"
Citera
2014-01-15, 20:08
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Sen finns det ju de som "bäddar" jävligt fel (ex mördar och styckar någon) och låter någon annan få "lägga sig i den obekväma sängen"...

KJ kan likväl vara HELT oskyldig!

Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Det är SKANDAL och jag hoppas att någon gör något åt saken snarast möjligt! - innan det är för sent, det kan bli en mycket kostsam och orättvis historia annars...

Överens med dig om en del på vägen - men inte hela vägen. Att KJ skulle vara helt oskyldig och helt utan inblandning kan vara teoretiskt möjligt - men i praktiken icke, alltför många "pupp", "pjott" och konstigheter med hans bekvämt selektiva minne talar mycket starkt för att han på något sätt och i något avseende har varit inblandad i händelserna som slutade med att VB mördades och styckades någon gång i maj förra året. Eller vet vem/vilka som var inblandade, minns ".. dom ville inte åka dit på det" och då gör sig KJ skyldig till skyddande av brottsling. Det menar jag är ställt bortom rimligt tvivel. Däremot menar jag att den väntade fängelsedomen är felaktig oavsett hur länge KJ döms att sitta eftersom han inte varit ensam om detta vilket även åklagarna var inne på vid ett intervjutillfälle. Dock utan att jag menar att straffpåföljden för KJ är beroende av antalet medgärningspersoner, dvs det döms inte ut ett halvt livstidsstraff för var och en om två personer gemensamt begått åtalat brott. En ensam dömd KJ är det bästa tingsrätten kan åstadkomma under befintliga förutsättningar, men domen är ofullständig och därmed felaktig.
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-15 kl. 20:36.
Citera
2014-01-15, 20:16
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Toni Alldén fick livstid, trots att det här mordet kanske kan uppfattas som ännu mer brutalt. VB stacks till döds med kniv.

Det som också borde ge livstid är att det här mordet verkar vara något typ av lustmord, som gm har utfört för att tillfredsställa något makabert intresse. Kom ihåg att han övade en styckning på hunden innan. Han har en diagnos och har man passerat gränser på det här sättet så bör han egentligen vårdas med särskild utskrivningsprövning.

Eller så var det typiskt svartsjukemord. Han fick reda på relationen med MJ och bestämde sig för att mörda. Ibland måste man inte krångla till det.

Angående rimligt tvivel: Kom ihåg att rimligt tvivel inte är samma sak som möjligt tvivel. Väldigt många verkar ha svårt att se skillnaden.

Det var många påståenden på en och samma gång. Har du några belägg för det du skriver?

Utredarna har inte hittat något besynnerligt/avvikande/makabert i KJ:s dator, där om någonstans brukar man hitta saker som stärker indicier.

Även om frågetecknen är många kan ingen gå i ed på att "Grabben" blev styckad.

En diagnos gör ingen mördare, än mindre finns bevis för att KJ "passerat gränser".

Just svartsjuka har flertal kompisar vittnat att KJ saknar.

"relationen med MJ"? Det finns det ingen.
Citera
2014-01-15, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Toni Alden fälldes i TR under våren 2009 och HR fastställde livstidsstraffet i juni.

Den nya lagändringen kom i juli 2009 och efter att man utökade det tidsbestämda straffet till 18 år så är det få, om ens någon, som fått ett livstidsstraff för ett mord på en person, första gången.

Personligen anser jag att detta brott faller inom kategorin livstid, men det kommer det sannolikt aldrig att bli.

Edit:

Sökte lite snabbt på nätet och såg att mord i dessa sammanhang, man mördar kvinna, tidigare gav livstid för var fjärde mord men idag så är det bara var tionde som döms till livstid. Endast 3 stycken personer har dömts till livstid efter att den nya lagen trädde i kraft. Men det finns flera mord de senaste åren som också har varit brutala men ändå inte gett livstid.

Dessa har fått livstid efter den nya lagändringen...

Juha Ruotsalainen, som redan var dömd för mord när han dödade sin fästmö under en permission.
Martin Svensson, som sadistiskt våldtog och dödade sin handikappade hustru.
Saifullah Noor Zaman, som utförde grov våldtäkt på sin fru och knivmördade henne

Alla dessa är bevisligen skyldiga, vilket man inte kan säga om KJ. Visst indicier finns, men utan bevis att han är mördaren så kommer det inte bli livstid.
Det finns många hål att fylla. Tror till och med åklagarna har dåligt samvete och önskar helst att han erkänner mordet.
Citera
2014-01-15, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det blev felaktigt skall vara:
Det är någon som kollade in KJ och hans far bilar innan den 4/5 när VB:s försvinnande skedde.
Här måste man fråga sig vem hade intresse att kolla deras bilar och för vad ?

Någon försökte kartlägga bilarna för att se vem som ägde vilken. Misslyckades dock då man måste gå vidare för att se ägaruppgifterna. Men finns det data på det? Ringde ngn vägverket och frågade efter ägaren? Syns det i så fall i någon logg? Har polisen kollat?
Citera
2014-01-15, 20:43
Moderator
OYs avatar
Apropå indicier och beviskrav, här finns mycket intressant läsning. Exempel på HovR bedömningar i ett antal mål inom samma kategori, våldsbrott.

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=2292949&fileO Id=2342886

Efter att ha läst och jämfört med det här fallet så tycker jag att åklagarna inte har torrt på fötterna. Att tingsrätten anser att KJ är skyldig ser jag mer som ett uttryck för en sannolikhetsbedömning än slutsatser baserat på bevis.

Åklagaren har inte lyckats bevisa att KJ är den ende som har haft möjlighet att mörda VB, hon vet inte ens var mordplatsen är, KJ kan inte knytas till den, han kan inte värja sig mot anklagelsen när det inte finns ett uns av fakta angående tid och rum.

En helhetsbild säger att KJ sannolikt är skyldig, men får man verkligen döma på en helhetsbedömning, måste inte enskilda bevis, indicier och vittnesmål bedömas var för sig? Får man ens väga in sannolikhet?

Åklagaren har inte presenterat en enda hypotes som kan styrkas med indicier, vittnesmål eller teknisk bevisning. Det duger inte, jag tror att KJ frias i HovR.
Citera
2014-01-15, 20:47
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Alla dessa är bevisligen skyldiga, vilket man inte kan säga om KJ. Visst indicier finns, men utan bevis att han är mördaren så kommer det inte bli livstid.
Det finns många hål att fylla. Tror till och med åklagarna har dåligt samvete och önskar helst att han erkänner mordet.

En avgörande skillnad mot övriga ligger i att i de andra fallen fanns varken någon annan att skylla på eller att skydda, i KJ:s fall finns både ock. Men KJ kommer att erkänna. Antingen delaktighet i mord och styckning - eller kunskap om det här, och därmed skyddande av brottsling(ar). Hans lojalitet kommer förr eller senare till en bortre gräns där lojaliteten tar slut och andra funderingar tar över. Det är bara en fråga om tid innan han kommer på detta själv, det är förutsättningen - vad andra, t ex Forssberg, tycker tror jag han skiter fullständigt i.
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-15 kl. 20:59.
Citera
2014-01-15, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Det var många påståenden på en och samma gång. Har du några belägg för det du skriver?

Utredarna har inte hittat något besynnerligt/avvikande/makabert i KJ:s dator, där om någonstans brukar man hitta saker som stärker indicier.

Även om frågetecknen är många kan ingen gå i ed på att "Grabben" blev styckad.

En diagnos gör ingen mördare, än mindre finns bevis för att KJ "passerat gränser".

Just svartsjuka har flertal kompisar vittnat att KJ saknar.

"relationen med MJ"? Det finns det ingen.

Det fetade.

Om vi pratar om hundens död så har utredarna visst hittat avvikande sökningar på KJs dator gällande hundens anatomi som passar in bra i tiden på när den stackars jycken gick sitt öde till mötes. Dessutom blodfläckar utanför dörren och i snön vid bostadsområdet tyder ju inte på att Grabben dog pga av något tuggande på en elkabel.

KJ är en helt empatilös och rubbad individ som lever i en fantasivärld, därvid hans ständiga nekande. Det är möjligt att han inte ens är medveten om vad han gjort, alternativt att han som han själv säger "stänger av" och därmed ser det hela bara som någon slags dröm han upplevt. Han har noga studerat CSI och har därefter lockats av att själv kunna utföra ett mord utan att lämna några spår efter sig. I flera förhör pratar han ju om nämnda serie som om det vore verklighet och tror att verkligheten ser likadan ut.

Han är kort och gott helt rubbad och borde sitta inlåst och avskiljd från allmänheten under en lååååång tid framöver!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in