2014-01-08, 12:11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Enklare att bära in benen i huset, notera att man då kan lägga dem var man vill och på vilket vis man känner för. Likaså kan man pendelkasta dem uppåt och inåt, då kan de hamna lite hur som helst oavsett om man är höger eller vänsterhänt. Men råkar man träffa på ett visst vis i taket så kan benen naturligtvis landa till höger, eller till vänster och till och med korslagda om slumpen vill så.

Inte så lätt att bära något, gå uppför en ramp och ta sig in genom en fönsteröppning. Det är ju inte som att gå in genom en dörr precis.

Benen vägde lite över 8 kg och var lite över 80 cm långa.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-01-08 kl. 12:14.
Citera
2014-01-08, 12:13
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebellion79
Du kunde valt att quota oss båda användare i ett och samma svar i dina två senaste otroligt innehållsrika inlägg.

on topic;
Alternativet hade varit psykvård, och nej jag anser inte det vore bra. Men jag tror att det är många brottslingar som ibland lyckas få psykvård med kortare straff som följd trots att de inte egentligen borde ha fått det.

Men det föreligger inget medicinskt hinder att han döms till fängelse? Det slog väl RPU:n fast?
Men det vet vi ju redan. Det finns inget alternativ till fängelse för KJ. Eller tänker du på fotboja?
Citera
2014-01-08, 12:19
Medlem
Det måste finnas ett motiv därför VB blev mördad.
VB hade inget jobb och hennes studier gick inte så där lysande kan påstås, därför kanske hon såg framtiden med en viss oro.
Vad som framkommit är att hon kunde påstå till män att hon var med barn och det ser jag som att hon försökte låsa upp någon man för att bli hennes sponsor.
Jag skulle tro eller tar för givet att hon sökte sig till välbeställda män, som skulle kunna ge henne trygghet.
Jag anser att det är någon sådan man hon haft på kroken och sedan påstått att hon är med barn, som hon kanske var också.
Nu finns det män som inte skulle vela hamna i en sådan situation, kanske av många orsaker.
Där finns en risk att en sådan man som blir anklagad för ett kommande faderskap kunde planera att likvidera henne, kanske ser det som en lösning. Naturligtvis skulle han själv inte göra ett sådant smutsigt och riskfyllt jobb. Vad han gör är att han hyr in mördare som får göra jobbet mot betalning.
Jag anser VB blev likviderad av två stycken inhyrda mördare, som gjorde jobbet mot betalning och varken KJ eller MB är några mördare.
Orsaken att kroppsdelarna placerades i Gula Huset och däromkring var för att misstänkliggöra KJ.
Blodfläcken i bilen blev planterad dit och några kroppsdelar har aldrig transporterats med bilen.
Det bevisar också därför någon brottsplats har aldrig påträffats, även efter ett mycket intensivt sökande .
Den här teorin stärks också av att det har inte gått att få fram några bevis mot varken KJ eller MB, som jag anser är helt oskyldiga till mordet på VB.
Senast redigerad av Lagro 2014-01-08 kl. 12:25.
Citera
2014-01-08, 12:27
Medlem
Det har nämnts förut i tråden, men är värt att nämna igen.

Det finns väldigt många paralleller med styckmordet i Lycksele 2000:

* Mindre ort i Norrland
* Sävlig och "lugn" GM, ("ingen kunde ha anat")
* Asperger
* Svårt med socialt samspel och signaler
* Tidigare flickvän, förhållandet slut sedan några år. Nyligen avslutat förhållande med annan flickvän.
* Obegripligt, "motivlöst" överfall ("Hon sade något och allt bara svartnade för mig")
* Styckning och försök att röja undan spår sker per automatik när blackouten försvunnit

Läs själva, om ni inte redan gjort det de tidigare gånger det varit uppe i tråden.

http://svenskamord.se/index.php?topic=3540.0

(FB) Styckmordet i Lycksele 2000
Citera
2014-01-08, 12:44
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det måste finnas ett motiv därför VB blev mördad.
VB hade inget jobb och hennes studier gick inte så där lysande kan påstås, därför kanske hon såg framtiden med en viss oro.
Vad som framkommit är att hon kunde påstå till män att hon var med barn och det ser jag som att hon försökte låsa upp någon man för att bli hennes sponsor.
Jag skulle tro eller tar för givet att hon sökte sig till välbeställda män, som skulle kunna ge henne trygghet.
Jag anser att det är någon sådan man hon haft på kroken och sedan påstått att hon är med barn, som hon kanske var också.
Nu finns det män som inte skulle vela hamna i en sådan situation, kanske av många orsaker.
Där finns en risk att en sådan man som blir anklagad för ett kommande faderskap kunde planera att likvidera henne, kanske ser det som en lösning. Naturligtvis skulle han själv inte göra ett sådant smutsigt och riskfyllt jobb. Vad han gör är att han hyr in mördare som får göra jobbet mot betalning.
Jag anser VB blev likviderad av två stycken inhyrda mördare, som gjorde jobbet mot betalning och varken KJ eller MB är några mördare.
Orsaken att kroppsdelarna placerades i Gula Huset och däromkring var för att misstänkliggöra KJ.
Blodfläcken i bilen blev planterad dit och några kroppsdelar har aldrig transporterats med bilen.
Det bevisar också därför någon brottsplats har aldrig påträffats, även efter ett mycket intensivt sökande .
Den här teorin stärks också av att det har inte gått att få fram några bevis mot varken KJ eller MB, som jag anser är helt oskyldiga till mordet på VB.

Jadu Mats Alms beskyddare och Flashbacks kanske främste alternativteoretiker, då har du gett dig på det här fallet också. Som vanligt bjuder du på rätt fin underhållning när du lägger ut texten om dina vattentäta "teorier"

Varför "måste det finnas ett motiv"? Jag kan till viss del förstå alla dessa unga grabbar (och en del damer) som inhämtat alla sina kunskaper från kriminalserier av olika slag. Men du verkar ju vara en vuxen karl som faktiskt läst en del relevant inom området. Du måste väl vara medveten om att de flesta mord inte har något "motiv" i den bemärkelsen du menar. Folk slår ihjäl andra för att de är olyckliga, frustrerade och förbannade. Ibland för att de har en störning som utlöser extremt våldsamt beteende om omständigheterna är de "rätta"

San Li Tun drog en parallell ovan till ett annat styckmord där det var en ung gärningsman också med en hel del likheter till detta fall. Inte ett enda motiv. Han blev förbannad och dödade henne. Sen styckade han kroppen för att göra sig av med den.

Sen tvivlar jag inte på att du kommer att sitta precis som i Mats Alm-tråden som en jävla debil papegoja och upprepa dina egna vanföreställningar i inlägg efter inlägg oavsett hur många gånger du får dem bemötta och avfärdade. Det finns bevis i detta fall - blod som den åtalade märkligt nog direkt "gissade" på att det hade hittats i bakluckan när han första gången fick höra om det. Sen finns en hel rad indicier utöver det, bl a Y-kromsomalt DNA på kroppen och en rad märkliga omständigheter runt den åtalade som han inte lyckats förklara på ett rimligt sätt. Det är inte den starkaste bevisning som funnits i ett mordfall och många frågor återstår att besvara. Men det är verkligen inte något anmärkningsvärt att han åtminstone i tingsrätten blivit fälld på materialet. En av de främsta orsakerna torde vara att man i en domstol inte kan åberopa cirkelbevisning som bevis (KJ kan inte vara skyldig för han stämmer inte på min expertpsykologiska "gärningsmannaprofil" så nån måste ha planterat blodet i hans baklucka).

Men grattis ändå - till skillnad från Mats Alm-tråden kommer du att kunna hitta några andra pajasar här som också tror att deras egna cirkelbevis borde fria den åtalade. Tyvärr är de flesta av dem sålda på "karatemördaren", så ska du vara lite taktisk borde du nog tänka om din inställning där och se om du inte kan hitta på att han ändå verkar rätt skyldig.
Citera
2014-01-08, 12:51
Medlem
Tejpen som hittades på kroppen kommer inte från KJ's tejprulle i hans badrum. Är inte det redan klargjort via SKL?

Förutom de knivskador som obducenten redogjort för i protokollet fanns en del andra skador/skavanker på kroppen som antagligen härrör från tiden strax före hennes död. Dessa små sår kommer antagligen av att hon blivit slagen uppe på huvudet vilket får mig i alla fall att tänka på ett "överfall" genom att GM har börjat med att banka henne i huvudet med något föremål för att få henne ur balans/medvetenhet för att därigenom ta ett stryptag/ trä på henne en plastpåse över huvudet.
Enligt OB-protokollet hade hennes lufttillströmning märkbart reducerats på något sätt.
Hon hade också mindre skador/märken på halsen som talar för att detta kan ha hänt.

Hon har m a o blivit både slagen (överfall/överrasknings moment) och strypt (hårt hållen runt halsen) och huggen med ett eggvasst föremål samtidigt som hon också mindre rispor i överhuden som om någon rivit henne med ett vasst föremål.
Alla dessa skador på hennes kropp talar för ett utdraget dödsförlopp med inslag av tortyr.

Tittar man på det mönster som uppstått av de olika knivhuggen så har GM bytt håll/tag på kniven (kanske lagt ifrån sig den) för att senare fortsätta att hugga igen från ett annat håll/ett nytt tag på vapnet, alternativt att två olika personer huggit henne med kniven.

Denna tortyr har säkerligen pågått ett bra tag innan hon dog. Det har antagligen också varit en hel del blodspillan med i bilden men inget forsande blodflöde.

När hon äntligen fick dö har man börjat med att stycka kroppen för transport eller för sin egna nyfikenhet. Anledningen till själva styckandet är för mig fortfarande inte helt klar, då man har gjort det på ett ologiskt sätt om man framförallt tänker på att händerna blivit avkapade i handleden samt att huvudet och torson satt ihop. Det finns säkert en logisk "förklaring" till detta
om man får det förklarat för sig av själva GM.

Att stycka en kropp/djur är ett kladdigt, tungt och framförallt ett tidskrävande arbete speciellt om man inte är en erfaren styckare och inte har tillgång till bra verktyg för ändamålet.
I detta fall vet vi inte exakt vilken typ av verktyg som blivit använda men det nämns, såg och yxa i OB-protokollet.
Sedan måste man få ut kroppsdelarna ur bostaden osedd och de ska vara välpaketerade och inte väcka uppmärksamhet. De ska också transporteras till ett bra ställe där de inte kommer att hittas. Bostaden/mordplatsen/styckningsplatsen måste saneras på ett eller annat sätt, detta tar sin egna tid i anspråk uppskattningsvis minst en hel dag om inte längre beroende på var dessa platser är.

Man måste också göra sig av med en del tillhörigheter såsom kläder, händer, telefon som tillhör offret.

Efter att man åtagit sig alla nödvändigheter enligt ovan måste man samtidigt agera normalt inför familj och vänner samt delta i de vanliga vardagliga aktiviteter för att inte väcka uppmärksamhet. Man måste också vara beredd på att få en hel del frågor om offret från inte bara familj och vänner utan kanske tom rättsväsendet. Detta skapar en enorm psykisk stress och är den svåraste delen av själva processen efteråt. Man får räkna med att polisen spanar på en, ringer en, förhör en, kollar igenom bostaden, plus lite till. Lite till...

Skulle KJ klara av detta själv?
Helt ensam?
Detta - plus lite till...
Citera
2014-01-08, 12:51
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skillemandinki
Lite OT kanske men jag skrattar när jag läser de här!
Mitt i förhöret om KJ (H) har pratat om strypning inne på häktet

F: Mmm. Alltså vi försöker ju vara objektiva, Kristoffer.
H: Mmm.
F: Vi försöker ju hitta igen allting som kan leda oss framåt i den här...
F: ...utredningen.
H: Men ni...............
F: Men det blir väl lite grand så...ligger lite grand i sakens natur kanske, att...att vi frågar dig om saker som...som ligger dig till last.
F: Men om du kan tala om någonting för oss som ligger åt andra hållet, så lyssnar vi ju på det.
H: Din mobil ringer.

Haha han är så sååå konstig!

Ja, där skrattade jag till när jag läste FUP. Helt coolt och har tydligen då ännu inte fattat det allvarliga läget.
Citera
2014-01-08, 13:05
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Kanske var det hon som MB hade haft ett förhållande med för åtta år sedan också?

Nej, det är inte hon.
Citera
2014-01-08, 13:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Tejpen som hittades på kroppen kommer inte från KJ's tejprulle i hans badrum. Är inte det redan klargjort via SKL?

Förutom de knivskador som obducenten redogjort för i protokollet fanns en del andra skador/skavanker på kroppen som antagligen härrör från tiden strax före hennes död. Dessa små sår kommer antagligen av att hon blivit slagen uppe på huvudet vilket får mig i alla fall att tänka på ett "överfall" genom att GM har börjat med att banka henne i huvudet med något föremål för att få henne ur balans/medvetenhet för att därigenom ta ett stryptag/ trä på henne en plastpåse över huvudet.
Enligt OB-protokollet hade hennes lufttillströmning märkbart reducerats på något sätt.
Hon hade också mindre skador/märken på halsen som talar för att detta kan ha hänt.

Hon har m a o blivit både slagen (överfall/överrasknings moment) och strypt (hårt hållen runt halsen) och huggen med ett eggvasst föremål samtidigt som hon också mindre rispor i överhuden som om någon rivit henne med ett vasst föremål.
Alla dessa skador på hennes kropp talar för ett utdraget dödsförlopp med inslag av tortyr.

Tittar man på det mönster som uppstått av de olika knivhuggen så har GM bytt håll/tag på kniven (kanske lagt ifrån sig den) för att senare fortsätta att hugga igen från ett annat håll/ett nytt tag på vapnet, alternativt att två olika personer huggit henne med kniven.

Denna tortyr har säkerligen pågått ett bra tag innan hon dog. Det har antagligen också varit en hel del blodspillan med i bilden men inget forsande blodflöde.

När hon äntligen fick dö har man börjat med att stycka kroppen för transport eller för sin egna nyfikenhet. Anledningen till själva styckandet är för mig fortfarande inte helt klar, då man har gjort det på ett ologiskt sätt om man framförallt tänker på att händerna blivit avkapade i handleden samt att huvudet och torson satt ihop. Det finns säkert en logisk "förklaring" till detta
om man får det förklarat för sig av själva GM.

Att stycka en kropp/djur är ett kladdigt, tungt och framförallt ett tidskrävande arbete speciellt om man inte är en erfaren styckare och inte har tillgång till bra verktyg för ändamålet.
I detta fall vet vi inte exakt vilken typ av verktyg som blivit använda men det nämns, såg och yxa i OB-protokollet.
Sedan måste man få ut kroppsdelarna ur bostaden osedd och de ska vara välpaketerade och inte väcka uppmärksamhet. De ska också transporteras till ett bra ställe där de inte kommer att hittas. Bostaden/mordplatsen/styckningsplatsen måste saneras på ett eller annat sätt, detta tar sin egna tid i anspråk uppskattningsvis minst en hel dag om inte längre beroende på var dessa platser är.

Man måste också göra sig av med en del tillhörigheter såsom kläder, händer, telefon som tillhör offret.

Efter att man åtagit sig alla nödvändigheter enligt ovan måste man samtidigt agera normalt inför familj och vänner samt delta i de vanliga vardagliga aktiviteter för att inte väcka uppmärksamhet. Man måste också vara beredd på att få en hel del frågor om offret från inte bara familj och vänner utan kanske tom rättsväsendet. Detta skapar en enorm psykisk stress och är den svåraste delen av själva processen efteråt. Man får räkna med att polisen spanar på en, ringer en, förhör en, kollar igenom bostaden, plus lite till. Lite till...

Skulle KJ klara av detta själv?
Helt ensam?
Detta - plus lite till...

Det blev en +1 på tejpen hos skl. Alltså är det samma sorts tejp. Tveksamt men inte uteslutet att tejpbitarna kom från rullen i badrummet. Det talade i viss mån för det osv osv.

Klart att kJ ensam kan utföra mord plus styckning. Jag tvekar inte en sekund.
Citera
2014-01-08, 13:11
Medlem
Vad blir då rimligen påföljden av detta brott?

Vi har ett styckmord som utförts utan kännt motiv, utfört av en ung man utan påverkan av svårare mental störning.
Jag känner inte till något jämförbart fall, men det kanske någon gör här?
Citera
2014-01-08, 13:14
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Men KJ är inte "som de flesta" - det här har gått lugnt och metodiskt tillväga för att förövarna velat bevittna en dödsprocess, och därvid tror jag, som jag också skrivit tidigare, att en plastpåse dragits över VB:s huvud i syfte att begränsa syreupptagningen Det här är inte din bag Lalajlaj, det märks tydligt.

Nej, nu med facit i hand så ser det ju ut som jag har varit ute och cyklat med mina teorier ända från trådens början.

Jag sitter ärligt och funderar över om du skulle klara samma RPU som KJ precis genomgått, jag är tveksam till det.
Citera
2014-01-08, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Vad blir då rimligen påföljden av detta brott?

Vi har ett styckmord som utförts utan kännt motiv, utfört av en ung man utan påverkan av svårare mental störning.
Jag känner inte till något jämförbart fall, men det kanske någon gör här?

Tar de hänsyn till hans relativt låga ålder så tippar jag på 14 års fängelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in