Citat:
Ursprungligen postat av
Mack-Bolan
Bökigt, men inte omöjligt. Madrassen finns det vittnesmål om att en medhjälpare bar ut tillsammans med KJ 8-9:e.
Jag är övertygad om att VB mördades i lght:en. Hon har ivartfall inte följt med någon frivilligt från lght:en då VB:s mobil inte varit i rörelse sedan ankomsten till KJ.
Det har jag också blivit allt mer benägen att hålla för det sannolikaste även om
brottsplatsundersökningen inte resulterade i någonting påtagligt som ger stöd för det
antagandet.
Jag utesluter inte heller möjligheten av att själva styckningsprocessen genomfördes i
lägenheten. Det kan ha skett i badkaret. Ha i åtanke styckmordet i Bollnäs; där gjordes
det utan att spår kvarlämnades efter den makabra akten.
Kroppsdelar kan sedan ha fraktats bort, väl inpackade, i ryggsäcken förslagsvis.
KJ har gjort en kraftsamling som aldrig förr. Låtit de "fumliga händerna" vara i flitig
verksamhet med torkande och städande efter dådets genomförande. En minutiös
grundlighet som ingen kunde tro att han var mäktig...
Påläst ganska ordentligt som han var om hur man agerar på bästa sätt för att klara sig
undan ett mord så tog han i tu med saker och ting och tyckte sig nog ha skött det hela
så pass bra att han bibringades övertygelsen om att ingenting skulle kunna binda honom
till den bestialiska illgärningen. Han var smart, förutseende, kalkylerande, exakt i nästan
varje vidtagen åtgärd kring hela skeendet, så vad talade egentligen för någonting annat?
Tänkte han sannolikt. "Det perfekta mordet" i Boden, genomfört av Commander Johansson,
van vid att dra nytta av de neuropsykiatriska diagnoser man en gång funnit anledning
att nagla fast honom vid. Därutöver, är jag numera böjd att hålla för troligt, existerar
personlighetsdrag av narcissistisk och psykopatisk beskaffenhet.
Dokumentation omvittnar en klar empatistördhet; hänvisning till uppgifter från mamman.
Jag tror inte att han har haft några större problem att leva med vad han gjort sig skyldig till.
Samvetskvalen lyser med sin frånvaro i det här fallet. Det enda som nu torde plåga honom
är faktumet att han trots allt inte var så fulländad i sin hantering av ett mord och
efterföljande förloppet med spåravlägsnande utan nu har att konstatera ett misslyckande
med konsekvensen att han löper risk att vara frihetsberövad i en väldig massa år framåt.
Sånt smärtar på djupet hos vederbörande.
Varför skedde då mordet på VB?
Jag tror inte att det var planerat.
Vad som har ägt rum i den där lägenheten denna ödesdigra dag i maj tror jag handlar om
att en plötsligt mycket kärlekskrank Commander Johansson interagerar dåligt med en
mera studiebenägen kvinnlig gäst som bestämt tillbakavisar alla hans sexuella närmanden.
Hon är inte längre intresserad av honom på detta viset. Det trodde hon kanske att hon
lyckats tydliggöra för honom en gång för alla men uppenbarligen inte tillräckligt väl för
han fortsätter likafullt att göra sina alltmer påträngande framstötar.
Där i den situationen uppstår vad som sedan sker av hemskheter.
KJ upplever sig som oerhört kränkt och besviken, förödmjukad som sällan förr.
Han hamnar i ett tillstånd av ett våldsamt ursinne och förmår på intet vis tygla de krafter
som utvecklas inom honom och driver honom att störta mot gästen med en helt annan
avsikt än att längre väcka några lustar till liv utan nu svartnar allt i en ohygglig vrede
och han vill göra henne illa så mycket det bara går.
Med något föremål träffar han henne först hårt i huvudet och där hörs de hjärtskärande
skriken som kommer att uppmärksammas av närmaste grannskapet.
Hon tappar inte medvetandet av det tunga, ursinniga slaget, men blir omtöcknad, och därpå
följer hans händer runt hennes hals och nu traktar han verkligen efter att släcka hennes liv,
så djupt blev han kränkt av hennes resoluta avståndstagande nyss; hon vill inte honom
nära mer, hon är någon annans nu.
Strypningsförsöket försätter henne förmodligen inte heller i ett medvetslöst skick utan
hon förmår på något vis frigöra sig och komma upp ur den soffa där man befinner sig
och gör nu förtvivlade ansträngningar att ta sig ut i hallen och sedan komma ut därifrån.
Ut från det helt uppenbara dödshotet hon inte längre kan missta sig på föreligger mot
hennes unga liv. Hennes manlige vän som hon bara ville tillbringa några timmar hos
denna kvällen i vårfagra maj i lugn och ro och få fokusera på lite studier av sina böcker.
Men denne vän har nu i ett plötsligt slag förvandlats till ett mordiskt monster och hon
är överväldigad av skräck och dödsångest.
I hallen tar det slut. Där mister hon sitt liv under vansinniga hugg i rygg och bröst.
Ingen pardon från hennes baneman.
Hon dör och nu har vi en ung mördare som snart bestämmer sig för vad han har att göra.
Inte ett ögonblick en tanke på att låta någon få veta vad han gjort denna lördagskväll.
Inte anmäla sig. ingenting sånt.
Nej, istället formar sig nu alla tankar i en enda beslutsam riktning - att undanröja
vartenda litet pyttespår av sitt brutala dåd och så passa på att bli den perfekte mördare
som han så många gånger gjort sig upphetsande föreställningar om.
Men så blev det alltså inte i slutändan.
Nu väntar ett långt liv i ofrihet på honom istället. Förhoppningsvis utan CSI och DEXTER....
Påminnas om kan några rader från en av mig tidigare länkad artikel:
Citat:
Ola Boja säger att gärningsmän med diagnosen Aspergers syndrom - som är extremt sällsynta - sällan verkar planera sina brott.
- Brotten tycks bero på tillfälligheter - ofta situationer i samspel med andra som blir för svåra. I stället för att lösa situationen - genom att diskutera, gräla, fly - använder de våld, som om de inte hade några andra redskap. Men jag talar som sagt om ytterst få fall, säger han.
http://www.expressen.se/nyheter/diagnosen-kan-inte-forklara-morden/