2013-05-19, 19:26
Medlem
MrFolds avatar
Efter att ha läst de intressanta och såvitt jag kan bedöma trovärdiga beskrivningar av VB som poky m.fl kommit med i tråden sen igår så får jag mer än tidigare en känsla av att det här är ett fall där nu expertis från Rikskriminalen borde gå in och stötta upp.

Detta att VB kan ha blivit upplockad på vägen hem av en "bekant" har tidigare förefallit mig lite för mycket av märkligt sammanträffande, men nu känns det inte fullt lika osannolikt längre. Jag tror att man behöver göra sitt yttersta här för att spåra alla kontakter hon kan ha haft via olika sajter och forum på nätet. Självmordshypotesen känns också något försvagad för mitt vidkommande, även om jag fortfarande inte vill utesluta den.

Den här flickans öde får inte förbli okänt.
Citera
2013-05-19, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Hur gjorde hon det?

Tror du att hon kan ha blivit deprimerad av mobbingen, visade hon att hon var ledsen någon gång? Sa hon ifrån, tog lärarna itu med problemet?

Hur verkade det gå på universitetet, kände hon sig utanför där också? Vet du hur det gick med studierna, tog hon sina poäng?

Hon har ett bekräftelsebehov iom sättet hon blivit behandlad på. Någonstans måste hon ju passa in, hon försökte verkligen. Tyckte själv hon kunde vara jobbig ibland, men höll alltid trevlig ton med henne. Det fanns en lärare som brydde sig, men inte annars. Hon sa aldrig ifrån.

Har inte gått på gymnasiet med henne, men höjde ett ögonbryn när hon postade en bild på alla sina fantastiska lärare - så nog tror jag det gick bra. Hon var ju smart, bevisligen. Teachers pet kanske.

Har inte pratat med henne sen hon började på universitetet, men genom hennes facebook har jag fått uppfattningen att hon trivs bra där - bland äldre och mer mognare människor än bland pubertala högstadiefolk.
Citera
2013-05-19, 19:28
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Hon kanske hade två sidor? Lite mer markerat än för fleratalet av oss.

Min uppfattning utifrån vad jag läst om henne är att hennes beteende ganska precis är vad man kunde förvänta sig, snäll och ödmjuk, kanske till den grad att folk till och med tyckte hon var naiv, tills någon satte sig på henne, då tog det förmodligen hus i helvete, vilket vi kunde läsa i blogginlägget.

Det är ett, i mina ögon, ganska vanligt beteende bland thailändska kvinnor, utan att för den skull påstå att alla är så.

Det var det jag menade med att hennes beteende inte var annorlunda utan thailändskt.
Citera
2013-05-19, 19:30
Medlem
highfives avatar
Ja var är VB? Suicid knappast. Finns inget som tyder på detta. Frivilligt försvinnande? Möjligt trots allt.

Kastad i älven? Knappast. Åtminstone inte av någon som bor i Bodsvedjan. Alla där vet att de bor granne med ett av Sveriges bästa fiskevatten och att det fiskas flitigt nere vid älven redan i början av maj. Ton* *lldén körde med sitt offer i cirka sju mil och tippade av offret efter en väg.Kan vara så i detta fall också och då kan det dröja innan man finner VB.

Tänker man sig att gärningen skett i Bodsvedjan eller dess närhet så är skjutfältet intressant. I början av maj är många av de mer udda småvägarna oftast lite dåliga och risken att köra fast är överhängande.

På skjutfältet mellan Dammen och Mockträsk finns hur många bra småvägar som helst som sticker av till höger och vänster. Centralvägen är ett ex. Dessa vägar är övergivna en lördagnatt och i bra skick. MPS kanske borde söka lite på skjutfältet och i närheten av dessa vägar. För att ta sig dit passerar man inte många hus och inte heller så många mötande bilar. Dessutom finns både skyttevärn, skyttediken och små skyddsrum lite här och var.

Det har varit över 20 grader de senaste dagarna så observationer från bil kan också ge resultat.
Citera
2013-05-19, 19:38
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poky
Hon har ett bekräftelsebehov iom sättet hon blivit behandlad på. Någonstans måste hon ju passa in, hon försökte verkligen. Tyckte själv hon kunde vara jobbig ibland, men höll alltid trevlig ton med henne. Det fanns en lärare som brydde sig, men inte annars. Hon sa aldrig ifrån.

Har inte gått på gymnasiet med henne, men höjde ett ögonbryn när hon postade en bild på alla sina fantastiska lärare - så nog tror jag det gick bra. Hon var ju smart, bevisligen. Teachers pet kanske.

Har inte pratat med henne sen hon började på universitetet, men genom hennes facebook har jag fått uppfattningen att hon trivs bra där - bland äldre och mer mognare människor än bland pubertala högstadiefolk.

Skulle hon ha kunnat hamna i fel sällskap, och i så fall, i vilket?
Citera
2013-05-19, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ja var är VB? Suicid knappast. Finns inget som tyder på detta. Frivilligt försvinnande? Möjligt trots allt.

Kastad i älven? Knappast. Åtminstone inte av någon som bor i Bodsvedjan. Alla där vet att de bor granne med ett av Sveriges bästa fiskevatten och att det fiskas flitigt nere vid älven redan i början av maj. Ton* *lldén körde med sitt offer i cirka sju mil och tippade av offret efter en väg.Kan vara så i detta fall också och då kan det dröja innan man finner VB.

Tänker man sig att gärningen skett i Bodsvedjan eller dess närhet så är skjutfältet intressant. I början av maj är många av de mer udda småvägarna oftast lite dåliga och risken att köra fast är överhängande.

På skjutfältet mellan Dammen och Mockträsk finns hur många bra småvägar som helst som sticker av till höger och vänster. Centralvägen är ett ex. Dessa vägar är övergivna en lördagnatt och i bra skick. MPS kanske borde söka lite på skjutfältet och i närheten av dessa vägar. För att ta sig dit passerar man inte många hus och inte heller så många mötande bilar. Dessutom finns både skyttevärn, skyttediken och små skyddsrum lite här och var.

Det har varit över 20 grader de senaste dagarna så observationer från bil kan också ge resultat.

Tyvärr är det ju ganska lätta att totalt utplåna en människokropp eller göra så att den aldrig hittas och nu har gärningsmannen öm han finns haft gott om tid på sig.
Vi undrar i alla fall om man verkligen gick igenom fortet ordentligt. Finns det utrymmen som är svåra att ta sig in i? Kan gärningsmannen själv ha gått i skallgången och på något sätt sett till så att hon inte hittades? Kan gärningsmannen ha nycklar till låsta utrymmen?

Hade vi bott i Boden själva hade vi åkt ut mitt i natten och undersökt fortet ordentligt. Så här års är det ju inte precis beckmörkt där uppe.
Citera
2013-05-19, 19:42
Medlem
Citat:
Skulle hon ha kunnat hamna i fel sällskap, och i så fall, i vilket?
Det törs jag inte spekulera i.. men har svårt att tro att det ska ha något med hennes försvinnande att göra. Om hon inte blivit lurad av någon påvägen hem.
Citera
2013-05-19, 19:51
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Hon är inte agressiv på något sätt och har ett väldigt lugnt sätt. Har aldrig sett henne arg eller bråkig heller. Tror mest att hon lätt blir missförstådd och att folk tycker hon är jobbig då hon letar uppskattning som kan tas på fel sätt.

Citat:
Hur gjorde hon det?

(***)

Vi har tidigare i tråden läst att VB bad sin tränare om några pennor. Han gav henne 100 pennor!

Det är så omåttligt många pennor att jag undrar om det var menat som en pik?

Thaikvinnor uppskattar gåvor och stora män (rent fysiskt stora) anses ha mer att ge än små män, det berättade en thaikvinna för mig som delade sina "hemligheter" för mig.

Det är flera som har tagit bort henne från sin kompislista, bl a hennes forna lärare gjorde så trots att VB "uppvaktat" denne lite äldre man med flera tryck på gilla-knappen på hans FB.

Blev hon genomskådad av dessa män som tog bort henne som kompis? Jag menar inget illa med min fråga. Ibland blir det en kulturkrock och VB var trots allt 12 år när hon kom till Sverige; äpplet faller som bekant inte långt från trädet.

Missförstå mig inte, jag söker bara klarhet!
Senast redigerad av MossTrums 2013-05-19 kl. 19:53.
Citera
2013-05-19, 19:53
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Det törs jag inte spekulera i.. men har svårt att tro att det ska ha något med hennes försvinnande att göra. Om hon inte blivit lurad av någon påvägen hem.

Angående det här med aspergers, som du är tveksam till, ett kriterium är att det kan vara svårt att planera och organisera. På universitetet måste man själv planera sina studier och ta mycket större ansvar. Jag funderar lite kring att hon pluggade en lördag, kan hon ha upplevt det som övermäktigt att studieplanera? Kanske upplevde en oöverstiglig stress den här lördagen, kanske något som pågått en längre tid? Detta är ju något hennes aktuella vänner kanske kan svara bättre på, men om du har kontakt med någon får du gärna fråga om det. Stress kan skapa tunnelseende...

Ni har inte haft kontakt på ett halvår, är det halvåret sedan VB började på universitetet? Förändrades hon då?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-05-19 kl. 19:57.
Citera
2013-05-19, 19:56
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Vi har tidigare i tråden läst att VB bad sin tränare om några pennor. Han gav henne 100 pennor!

Thaikvinnor uppskattar gåvor och stora män (rent fysiskt stora) anses ha mer att ge än små män, det berättade en thaikvinna för mig som delade sina "hemligheter" för mig.

Det är flera som har tagit bort henne från sin kompislista, bl a hennes forna lärare gjorde så trots att VB "uppvaktat" denne lite äldre man med flera tryck på gilla-knappen på hans FB.

Blev hon genomskådad av dessa män som tog bort henne som kompis? Jag menar inget illa med min fråga. Ibland blir det en kulturkrock och VB var trots allt 12 år när hon kom till Sverige; äpplet faller som bekant inte långt från trädet.

Fruktansvärt att läsa dina tankegångar, du har inte förstått vem VB är eller var, eller hur hon hade det. Om jag förstår dig rätt funderar du på om hon trots allt inte är eller var prostituerad, eller ville bli det? Usch.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-05-19 kl. 19:58.
Citera
2013-05-19, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums

Känner igen det. Hon har gått igenom både mina och mina vänners fb-foton och gillat samt lagt kommentarer som "fin" "söt" osv osv. Liksom äldre bilder så långt bak som 2009 har hon gått igenom och gillat vilket många i min umgängeskrets hakat upp sig på. Hon har som sagt inte många vänner och vill bara vara snäll, men det blir bara fel. Tror inte det är en kulturkrock, bara den hon är.
Senast redigerad av poky 2013-05-19 kl. 19:59.
Citera
2013-05-19, 19:58
Medlem
Citat:
Angående det här med aspergers, som du är tveksam till, ett kriterium är att det kan vara svårt att planera och organisera. På universitetet måste man själv planera sina studier och ta mycket större ansvar. Jag funderar lite kring att hon pluggade en lördag, kan hon ha upplevt det som övermäktigt att studieplanera? Kanske upplevde en oöverstiglig stress den här lördagen, kanske något som pågått en längre tid? Detta är ju något hennes aktuella vänner kanske kan svara bättre på, men om du har kontakt med någon får du gärna fråga om det. Stress kan skapa tunnelseende...

Ni har inte haft kontakt på ett halvår, är det halvåret sedan VB började på universitetet? Förändrades hon då?

Knappast, hon satt alltid med näsan i böcker på rasterna. Hon hade inget annat att göra.

Angående universitetet så vet jag inte då jag bor på annan ort nuförtiden, har inte sett henne på ett år. Inte som att vi umgicks på fritiden heller, har bara observerat på hennes fb sen dess.
Senast redigerad av poky 2013-05-19 kl. 20:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in