2013-11-12, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
I den delen håller jag med dig, även rättsläkaren uttalade sig om detta och ansåg att det inte gick att utesluta att hon var vid medvetande och att dödsprocessen sannolikt var utdragen och tagit tid.

Bara strypningen i sig, som sannolikt inte var dödsorsaken gav ensamt dödsångest, då hon var vid liv i samband med denna strypning.

En teknisk fråga. Jag har inte läst hela FUPen.
Hur kan man bedömma att det har varit utdraget? Nån som vet?
Citera
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fimpen-68
Ursäkta...vi säger att de va din dotter som de handla om o du absolut inte tyckte om tränaren o han kommer fram till dej i rätten...skulle du på allvar ta hans händer??? Ja skulle då spotta han i ansiktet!!!

Jag har bevittnat åtalade mördares föräldrar gå fram och krama och försöka trösta mordoffrets föräldrar i en rättssal. De senare reagerade sannolikt som alla andra som bevittnade det, men höll masken pga att det utspelade sig i en speciell miljö, och med media närvarande. Det passar sig inte att spotta på folk under pågående huvudförhandling (och ingen annanstans heller, om någon frågar mig). Så jag skulle inte dra några slutsatser åt varken det ena eller andra hållet om just dagens möte. MB var dessutom bara ett vittne.
Citera
Medlem
Gult skaft.. Stämjärn... Undrar om inte kompisen far efter stämkniven som vi sett bild på tidigare i tråden.. Den som KJ öppnade någon konservburk med.. Men stämknivar har inte bågformat blad!
Citera
2013-11-12, 13:16
Medlem
H.Ljugholts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tro vad du vill.
Det gäller upplysningar som kan förklara varför VBs blod fanns på tejprullen.

Jo men tejprullen är inte på något sätt huvudbevis i målet. Det finns flertalet andra bevis som tyder på att det är KJ som mördat VB. Sen att ditt tips inte har kommit upp än beror helt och hållet på att det är bullshit. Kom ner på jorden nu för fan!
Citera
2013-11-12, 13:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickyBalboa
Att 22 åringens kompis sett ett stämjärn som är bågformat hemma hos 22 åringen, även ritat en skiss av det.

Vem är denna kompis som har sett stämjärnet?
Citera
2013-11-12, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
De flesta verkar läsa NSD:s rapportering. Måhända för det sociala biten. Piteåtidningens dito är både mer saklig och får med mer av det som sägs, inkluderat beskrivningen av vapnet.

NSD:s liverapportering hajpas en del men när dom har haft tekniska trassel har jag kikat på PT och upptäckt att killen där skriver riktigt bra trots att han är helt ensam jämfört med NSD som har ställt upp med tre personer. När NSD medvetet väljer att utelämna vissa detaljer (om t ex sex) så kan dom finnas med i PT. Ibland kan det vara viktiga pusselbitar.

NSD slarvar även och missar detaljer som den här PT-killen lyckas få med, trots att han är ensam på plats. Alltså, visst gör NSD ett bra jobb, men det kan vara värt att kolla in PT också:

http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/senaste_nytt/folj-styckmordsrattegangen-direkt-pa-pitea-tidningen-8008102-default.aspx?
Citera
2013-11-12, 13:18
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
En teknisk fråga. Jag har inte läst hela FUPen.
Hur kan man bedömma att det har varit utdraget? Nån som vet?

Det var uttalanden som rättsläkaren lämnade i TR, exakt var tagit tid innebär i verklig tid vet jag inte men det är fastställt att hon levde när hon fick flera hugg i ryggen.
Citera
2013-11-12, 13:18
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

Jag vill dock minnas att det i förarbetena till Brb, eller om det är i prejudicerande domar, en annan försvårande omständighet slås fast: om offret har befunnit sig värnlöst eller särskilt utsatt tillstånd. Det är i alla fall en gammal försvårande omständighet och tillämpas regelmässigt när barn är brottsoffer. Jag tror att den kan vara aktuell även i detta fall.

På vilket sätt tror du att det kan vara aktuellt i VB:s fall? Jag kan inte se den omständigheten här.
Citera
2013-11-12, 13:21
Medlem
Theforeigners avatar
Angående att förmodat mordvapen skulle vara något sorts stemjärn/skölpjärn, så är det ju väldigt interssant at MB just den 4 Maj timmar innan VB försvann SNICKRADE:

FUP 1104
Förhör med Mbs fru AN:

AN berättar att hon var ledig på lördagen (läs 4 maj 2013) hon var bara hemma under
dagen. AN säger att MB åkte till hans Sushi-restaurang för att snickra och tillreda
såser.

Vore interssant att veta om det fattas ett stemjärn i MBs värktygslåda !
Senast redigerad av Theforeigner 2013-11-12 kl. 13:25.
Citera
Medlem
saltapinnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fimpen-68
Ursäkta...vi säger att de va din dotter som de handla om o du absolut inte tyckte om tränaren o han kommer fram till dej i rätten...skulle du på allvar ta hans händer??? Ja skulle då spotta han i ansiktet!!!
Jag kan förstå ditt resonemang,men jag kan tyvärr inte tänka som du i detta fallet med MB och VBs mor.
MB är ju faktiskt inte åtalad för detta utan det är ju KJ och med tanke på KJs beteende under rättegången då VBs mor kom in i rättsalen,han satt och ritade ville visa att han inte lyssnade på mamman ja som om hon vore luft för KJ.

Kan tänka mig att MB känner stor skam över hans otrohet med VB,men han hade iaf mod att gå fram till VBs mamma.
Citera
Medlem
Spindelfridas avatar
Det var ett riktigt dåligt förhör försvaret höll med MB idag. Inga som helst följdfrågor!

Först påstår MB att han inte tror att han hotat VB. Någon minut senare hävdar han att inte hotat henne! Hur ska han ha det egentligen? Men försvaret frågar inte vidare.
Angående vistelsen i sommarstugan lördagförmiddag - ingenting. Vi får ingen förklaring till varför han nu plötsligt påstår sig ha varit där. I polisförhören hävdade både han och AN att han var hemma! Vad gjorde karln i Lakaträsk? Inga frågor från försvaret.
Dessutom skiljer sig uppgifterna angående det inställda mötet på söndagsförmiddagen. AN tror i förhör att mötet ägde rum klockan 20 på söndagen, MB själv uppger en tid på morgonen, vilket backas upp enbart av den man som påstår att han träffade MB just vid den tiden...
Här borde försvaret ha gått vidare, men icke. Det framgår också att MB hade en barnträningsgrupp inbokad på söndagsförmiddagen. Vad hände med den träningen? Blev den av, eller ställdes den också in? Tydligen inte intressant, enligt försvaret.
En annan sak som förbryllar mig är mängden av sms som utväxlades mellan MB och VB den 3 maj. Polisens genomgång visade att de aldrig tidigare haft så tät kontakt under en och samma dag som just den 3 maj!
Jag har för mig att MB sa att VB var glad och nöjd när de skildes åt den 2 maj?? Skulle inte tro det...
Citera
2013-11-12, 13:22
Medlem
Grandiosos avatar
Massi Fritz läser ur förhören, där det bland annat framkommer hur 22-åringen och hans kompis har resonerat gällande "det perfekta mordet". Detta ska ha skett några månader innan Vatchareeya Bangsuans försvinnande.

Han erkänner även att han och 22-åringen diskuterat hur man skulle kunna undan med ett mord.
Platser i Boden ska också ha nämnts av 22-åringen som tänkbara dumpningsplatser, där spåren skulle kunna förstöras av exempelvis stridsvagnar. Även platser "mitt ut i ingenstans", alltså inte i Boden därför att det finns få områden som är i radioskugga där.

Kläder och skor skulle djupt ner i marken, för att därefter eldas upp, ska 22-åringen också ha sagt enligt kompisen.

22-åringen har alltså, enligt sin vän, haft relativt avancerade teorier hur man kommer undan med mord.
http://www.nsd.se/nyheter/live.aspx
Senast redigerad av Grandioso 2013-11-12 kl. 13:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in