2013-11-12, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appelpappel
Att tro att MB får hjälp av "poliskompisar" måste väl ändå anses som oerhört osannolikt, den eller de poliser dom skulle sopa undan bevis eller liknande sätter ju hela sin karriär på spel.
Har svårt att tro att en polis skulle hjälpa en möjlig GM i en sån här utredning.
Kan givetvis ha fel men jag tror sannolikheten är minimal

Det kanske har gjorts med "goda avsikter"? De tror sig veta att KJ är den skyldige och vill inte att en skyldig ska gå fri så därför hjälper man rättvisan på traven genom att justera bevisen lite.
Citera
2013-11-12, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Du glömde det absolut viktigaste.
Polisen har inte ens letat efter fysiska bevis, därav att det inte finns några konkreta saker att gå på just nu, eller jämföra gentemot KJ.

För ponera att polisen kontrollerat MB lite närmare och snabbare. De ger sken av att ha kollat honom, men det är bogus. Glöm att dom har kollat honom.
Hade de exempelvis gjort en husrannsakan på tre ställen och hittat spår efter VB, exempelvis blidspår i brunnen på hans restaurang, dna i frysen, en missing knife ur ett set, hårstrån från VB där det inte ska finnas hårstrån, dna från VB i hans säng, andra meddelanden på hans dator än vad som blivit redovisat (det finns viber, skype, whatsapp, kik, instagram, twitter m.m att kolla) vidare kanske de hade hittat hans gamla sålda bil med blodspår.
Osv osv. Kom inte att snacka om att det saknas bevis när man inte letat överhuvudtaget.

För hittar man NÅGOT av dessa bevis så är planteringsteorin väldigt aktuell hux flux.
Jag anser fortfarande att det är svårt för KJ att genomföra hela kedjan av händelser. I vissa lägen smarta drag,(ingen mp hittad, inga kläder, vapen, händer, styckplats, blodstänk på kroppen, håret, kläder, skor, hemmet, framsätet i bilen osv) och i andra helt oförklarligt dumma saker, såsom att ha en handske med blid, en påse med blod i bagaget. Blod i bagaget.
Tejprullen är ett ickebevis.

Att polisen planterar spår sker löpande, men mest när det gäller narkotikabrott. De blir så frusterade när det VET att ngn gjort ngt så de tar genvägen att plantera. Rätt man brukar åka fast, men ibland går det över gränsen.
Hur det förhåller sig här vet vi inte.
Kommer ens liklukten i bilen från VB? Hur ska vi veta?

KJ sitter där han sitter mest för att han är en kuf i mångas ögon. Men har han verkligen gjort allt detta själv? Står det helt utom rimligt tvivel? Ska vi skicka in honom på 17 år på anstalt? När det är så många frågetecken och saker som saknas?

Ska vi inte hellre låta åklagarna börja om istället och leta ytterligare bevis? Och be dem göra det på rätt sätt denna gång. Inte så många misstag tack.

Mitt första tips om vapnen, var att kolla i sjön. Finns det ngn sjö i närheten av fp? Snart kommer vintern.

Tror mp är i närheten av fp2.

Benen verkar ha fått ben, och förflyttats utan orsak, kanske av ngn morbid stackare. Kanske av KJ?
Det är INTE mb som flyttat benen, inte hans stil överhuvudtaget att göra ngt så orationellt. Typiskt KJ.
Resten är gjort av en cool stark kille.
Eller KJ med en jävla tur ( och otur)

Har MB verkligen gjort så har han haft en JÄVLA tur också.... Vem vet KJ kanske flyttade benen från FP2 till gula huset med hjälp av bilen? Det är väl knappt att han orkar bära in dem.
Fråga mig inte varför. Han gör orationella saker, som exempelvis klipper av ärmarna på nya tröjor han fått av föräldrarna för det passar bättre utan ärmar.

Japp, jag missade en del annat också. Så blir det när man bryter löftet att aldrig skriva i affekt, men jag var tvungen. Det är inte första gången som skribenten går in och talar om vad som är ok eller inte att tycka/tänka i den här tråden. Det finns regler för skrivandet och moderatorer för detta ändamål, vilket gör att posthoror (ursäkta uttrycket men det är uppenbart vad hen är) som ska leka åsiktspoliser kan dra något gammalt över sig.

I mitt förra inlägg kan det också framstå som att MB haft oralt samt vaginalt umgänge med offret, vilket kan misstolkas. Så pervers tvivlar jag på att han varit, utan detta umgänge skulle alltså ha skett innan VB togs av daga, bara för att klargöra.

Jo, många anser nog att norra Sveriges största mordutredning lämnar en del övrigt att önska. Jag tror att ett omtag (ett uttryck som jag snappat upp i tråden) vore lämpligt. Om inte annat så för att MB skall kunna leva resten av sitt liv som ett vidrigt svin istället för misstänkt mördare på fri fot.

Rädd på riktigt blir jag när "man" slår sig för bröstet och talar om hur oerhört allomfattande denna enorma utredning varit, och berättar hur många förhör som hållits och vilka ofantliga resurser som tagits i anspråk. Sen sitter det en kuf som gillar att köra upp smörinsmorda ölflaskor i röven på sig själv och ska försvara sig. Hos mig ringer varningsklockan om att det kan ligga en hund begraven.

Benen som har fått ben tycker jag tyder på att någon ville att kroppen skulle hittas. Planteringsteorin ger vid handen (ursäkta uttrycket) att kroppen behövde hittas och det skyndsamt. Jag tycker också att det i FUP, mellan raderna, går att utläsa ett mycket starkt motiv. Fyndplats 2 tror jag är mer intressant än vad som framställts i FUP. GM använde stenar och stammar för att förhindra att kroppen skulle flyttas/påverkas av t.ex. djur. Varför skulle en sån sak vara viktigt för KJ?
För en planterare däremot skulle denna detalj vara avgörande. Stenarna och stammarna har knappast lagts dit för att göra ett "statement", inte heller för att framgångsrikt dölja kroppen av vad jag kan förstå.
Neee, GÖR OM! GÖR RÄTT! Ett uttryck som kan förknippas med Boden på mer än ett sätt, har sällan känts så aktuellt.
Citera
2013-11-12, 21:11
Medlem
Jag tror på fällande dom i detta brottsmål. Det och att KJ är skyldig...frågan är bara om han begått brottet själv eller ej!
Blir bra med stor rättspsykiatrisk undersökning för han behöver vård och inte fängelse.
Vet ngn vilken allvarlig psykisk störning de menar eller är det antisocial personlighetsstörning i folkmun psykopati?
Citera
2013-11-12, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Att stalka nån är inte lönsamt, tvärtom. Tänk bara på mobilräkningarna..fast hon kanske hade fria sms?
Hot/utpressning för att få nån att göra som man vill har inte heller med pengar att göra.
Det är bara fantasin som sätter gränserna.
Ska förskona er från mina fantasier. Eller förslag.

Tydligen, var det pappan som ensam stod för arbetsinkomsten i hushållet. VB hade endast studiebidrag. Enl FUP betalade han telefonräkningar för VB då och då.

VB hade en ganska stram budget att hålla sig till. Hon kunde inte köpa kurslitteratur t.ex. utan lånade - det var därför hon enl mamman var så rädd om dom och bar dom i en plastkasse.

Den jag senast kommer ihåg från FUP som hon skulle anmäla för våldtäkt fick "betala" med att avsluta med sin karateträning och att ge henne ett halvt årskort på bussen. Sedan valde han att flytta söderut.
Citera
2013-11-12, 21:19
Medlem
Det man slås av i denna soppa är ju HUR alla dessa människor hittat varandra.
KJ som verkar helt absurd , VB som utpressar och ligger runt , MB & AN respektive som inte verkar kunna hålla sig till sanningen var för sig och MB som inte kán hålla kuken i styr.

Sedan alla som finns runt om dessa.
Alla mörka tokar i sataniströran , alla dessa dödsdyrkare , kompisar med knepiga intressen.
Alla bekanta som rör sig runt alla dessa personer.

Man undrar ju vad mer som händer som man inte får veta om??
Det lär ju bara vara toppen av ett isberg men ändå en kulmen med ett mord.
Citera
2013-11-12, 21:26
Moderator
OYs avatar
Bajen2013

Citat;

Kommer ens liklukten i bilen från VB? Hur ska vi veta?

Ja, hur ska vi kunna veta. Har det inte nämnts något om att KJ fått ärva ett par handskar av sin farfar, dog han inte kort tid före mordet på VB? Lägger ingen vikt vid detta, en stilla fråga bara.
Citera
2013-11-12, 21:28
Medlem

Återkommer till dagens förhör av vittnet "tränaren". Det förvånar mig att inte NSD:s krönikör har bättre koll på vad man kan hålla för förhör med vittnen

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=8012140
Citat:
Jag hade förväntat mig mycket av försvarets korsförhör av tränaren. Jag hade väntat mig stenhårda frågor om det svaga alibit, om Vatchareeya Bangsuans hot om att avslöja förhållandet för hans fru, om hans tidigare dödshot när han känt att hans romans var nära att avslöjas. Allt finns i förundersökningen, men advokat Carolina Holmberg gick så försiktigt fram att jag efteråt var tvungen att fråga varför.

– Eftersom han inte är misstänkt för brott är vi förhindrade att fråga precis vad vi vill. Vi hade velat fråga honom om hans temperament och impulskontroll, men det är sådant vi istället får ta upp i vår plädering.

Det är möjligt att det har effekt, men advokaterna borde ha pressat tränaren betydligt hårdare om de verkligen ville så äkta tvivel.

Verkar som om krönikören tror att det låg helt och hållet i försvarets händer att välja strategi. Hade försvaret behandlat vittnet som om han vore misstänkt, t ex för att ifrågasätta tränarens alibi, då hade åklagare, målsägarbiträde men framförallt domaren protesterat.

Krönikörens avslutning är för övrigt lite stötande:
Citat:
Det var en vacker och kärleksfull berättelse vi fick höra av 22-åringens pappa. För helheten var det viktigt att vi fick höra den, men att pappan ännu är övertygad om att 22-åringen är oskyldig lär rätten ta lätt på.

Särskilt som den kort efter fick veta att 22-åringen kan lida av en allvarlig psykisk störning.

Även om den här Håkansson är krönikör så kan man ju inte skriva vad som helst. Även han bör hålla sig till dom pressetiska reglerna, särskilt i en sån här allvarlig fråga.

Att 22-åringen kan lida av en allvarlig psykisk störning behöver inte innebära att han är skyldig. En liten och stor rättspsykiatrisk undersökning görs för att kunna besluta om påföljden: http://www.rmv.se/?id=29

Några saker talar för att 22-åringen kan vara skyldig, men det är en annan sak, nu skrevs det alltså om den eventuella allvarliga psykiska störningen och hur rätten skulle kunna se på den, det tycker jag var ett konstigt resonemang.

Det kan väl i och för sig också vara så att domstolen fick höra om andra psykiatriska utredningar än just P7:an. Rätten stängde ju dörrarna ett tag när dom tog upp den av åklagaren åberopade journalen från BUP. Den gamla journalen kan i vilket fall inte säga något om eventuell pågående allvarlig psykisk störning, så i så fall rör krönikören ihop det hela.
Senast redigerad av Brottsfall 2013-11-12 kl. 21:34.
Citera
2013-11-12, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten
Det man slås av i denna soppa är ju HUR alla dessa människor hittat varandra.
KJ som verkar helt absurd , VB som utpressar och ligger runt , MB & AN respektive som inte verkar kunna hålla sig till sanningen var för sig och MB som inte kán hålla kuken i styr.

Sedan alla som finns runt om dessa.
Alla mörka tokar i sataniströran , alla dessa dödsdyrkare , kompisar med knepiga intressen.
Alla bekanta som rör sig runt alla dessa personer.

Man undrar ju vad mer som händer som man inte får veta om??
Det lär ju bara vara toppen av ett isberg men ändå en kulmen med ett mord.

Precis. Vilken het gröt "tassar" man runt om. Alla kanske har en egen slev i den gröten?
Citera
2013-11-12, 21:34
Medlem
En förhållandevis bra artikel om allvarlig psykisk störning

http://www.forskning.se/nyheterfakta/teman/bakomvansinnet/tiofragorochsvar/varfordomsvissapsykisktsjukatillrattpsykiatriskvar dochandratillfangelse.5.303f5325112d73376928000138 59.html

se även 10 frågor och svar "bakom vansinnet" i högra hörnet, fler bra artiklar
Senast redigerad av moa-tove 2013-11-12 kl. 21:46.
Citera
2013-11-12, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z3ndium
Benen som har fått ben tycker jag tyder på att någon ville att kroppen skulle hittas. Planteringsteorin ger vid handen (ursäkta uttrycket) att kroppen behövde hittas och det skyndsamt. Jag tycker också att det i FUP, mellan raderna, går att utläsa ett mycket starkt motiv. Fyndplats 2 tror jag är mer intressant än vad som framställts i FUP. GM använde stenar och stammar för att förhindra att kroppen skulle flyttas/påverkas av t.ex. djur. Varför skulle en sån sak vara viktigt för KJ?
För en planterare däremot skulle denna detalj vara avgörande. Stenarna och stammarna har knappast lagts dit för att göra ett "statement", inte heller för att framgångsrikt dölja kroppen av vad jag kan förstå.

ja, och kanske har benen dessutom lagts in i huset som en säkerhet mot just att hela kroppen skulle försvinna och då inte bli hittad, samtidigt som GM ville lägga det mesta ute och synligt av samma anledning.
jag vet hur dumt det är att döma personer och situationer man bara har andrahandsinfo om, men jag tycker personligen att varken KJ eller MB verkar vara typen som placerar ut kroppen på detta sätt. känns som en som inte känt VB gjort det, antingen en lustmördare, en hyrd mördare eller anhörig. eller i så fall nån som är driven av hämndlystnad. i alla deckare letar de väl först efter vem offret skadat mest, speciellt när utplaceringen av kroppen är gjord som den är.
Senast redigerad av gileas 2013-11-12 kl. 21:37.
Citera
2013-11-12, 21:35
Medlem
larsingvarsfrus avatar
VB blev transportstyckad. Hon mördades på en olämplig plats och benen fick avlägsnas för att kunna forsla bort henne osedd. Detta tog längre tid än GM räknat med och med andra benet sprider sig paniken, därav flertal knivmärken och ojämna snitt. GM har tiden emot sig. Här finns tejp, säckar och engångshandskar, men också boende.

För att inte väcka uppmärksamhet tas bara torson med till ett lämpligare ställe att göra sig av med bevis (blod, dna), där kommer GM på att VB försvarat sig med händerna. GM är rädd att GM:s dna, fibrer från kläder eller andra spår som kan härledas finns kvar under hennes naglar. Huvudet på GM klarnar. Denna gång används en betydligt vassare/finare kniv och händerna avlägsnas med stor precision utan stress.
Detta är en plats GM har kontroll över. Bra med ljus, förbandslåda och många engångshandskar.

GM lastar sedan torson i bil och kör mot fp2 där GM gömmer kroppen. GM låter henne glida ur emballaget och täcker med omgivande sten, mossa och grenar. Platsen tycker GM är bra, då den besöks av många människor och inte kan knytas till honom specifikt som styckningsplats 1 och 2.

Benen har läckt där de legat gömda och GM spolar av dem och undersöker dem noga innan GM emballerar dem igen. Benen har aldrig varit på styckplats 2, utan förvarats kallt. Lättare att gömma till sin form. Eftersom rättsläkaren tyckte de såg tvättade ut, undrar jag varför de inte letat ev. klor-rester i besudlingarna.

GM forslar bort dem senast ett dygn efter torson. På väg till nästa gömställe blir GM störd och får vända. GM avvaktar, men inget händer, klockan skenar dock och GM bestämmer sig för att bli av med dem bara. GM bär in dem i Gula huset och drar av emballaget. Det finns ingen koppling mellan GM och fyndplatserna.

Nu finns ingen BP, styckningsplatser, mordvapen, verktyg, emballage, fingeravtryck, dna eller spår efter GM.
Eller gör det det?
Kanske i kommunikationsvärlden…och nu kan en planteringsplan ta vid.
Citera
2013-11-12, 21:37
Moderator
OYs avatar
Någon som vet vem av KJ och N*ls grannar det var som flyttade den 7-8/5?

N*ls vet att en av grannarna som höll på att flytta hade sin vinröda Audi parkerad nedanför
loftgången, den var försedd med kåpsläp. Nils tror att det stod ytterligare en bil nedanför
loftgången, han kan dock inte lämna signalement på den. N*ls såg inte Kri*toffer komma hem
igen den kvällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in