2013-11-12, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det var uttalanden som rättsläkaren lämnade i TR, exakt var tagit tid innebär i verklig tid vet jag inte men det är fastställt att hon levde när hon fick flera hugg i ryggen.

Okej, tack!
Man kanske har med hjälp av blödningarna kommit fram till ordningen i sticken. Före döden och efter döden.
Citera
2013-11-12, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nej, något stort blodbad har det sannolikt inte varit tal om i lägenheten, vilket förvisso även rättsläkaren vittnar om, inga större blodkärl har träffats av huggen vilket gör att det inte har pumpats ut något blod vid dödande, snarare runnit i mindre mängder, då kroppen innehöll mycket blod på grund av inre blödningar.

Det är svårt att få ihop ett sannolikt scenario i lägeneheten, har VB hållits kvar i lägenheten mot sin vilja, med tanke på att magen var tom och hemma väntade mat, vilket hon normalt brukar vara hemma mellan 19-20 för att äta.

Samtalet till 112 som kopplas fel, under alla andra omständigheter så kan det finnas massor av förklaringar till detta, men at någon försökt ringa 112 samma dag denne blir mördad gör ju att man mistänker att hon de facto kände sig hotad.

Sista sms:et skickar hon 18:40 och hon svarar inte på MBs sms som kommer en dryg halvtimme senare, det talar för att det är i princip uteslutet att denna smsintensiva tjej hade några som helst möjligheter eller tillgång till sin mobil efter 18:40.

Sannolikt var VBs sista sms droppen för KJ och när han inte heller fick det sex som han ville ha så kanske han slet av henne kläderna för att våldta henne. Det är inte helt omöjligt att han fick spelet och började med att försöka strypa VB. Därefter högg han henne plågsamt i ryggen för att slutligen hugga henne i bröstet så att hon dör.

Sedan slår han in henne i något maskeringsnät, därav fibren på kroppen, och slutligen sätter han en plastpåse över hennes huvud.

Något blodskvättande har det inte varit tal om och kanske hon låg på en madrass, den försvunna sängen eller en matta, som nu helt har gått upp i rök.

Han får ut henne från lägenheten och därefter så dumpar han henne, antingen i skogen eller direkt i värnet. Dit återkommer han någon av de närmast dagarna för att stycka upp henne kropp, han börjar med händerna och sedan låren. Det är nog på grund av att han sjabblar med det sista låret, då han väljer helt fel plats att kapa, som han överger vidare styckning av kroppen.

Därefter placeras torson ut på fyndplats 2 och några dagar senare blir han nojig att området ska börja sökas igenom, vilket innebär att värnet kommer vara en naturlig plats att söka på, så då beger han sig åter dit för att flytta de sista kroppsdelarna.

Att dessa hamnar i ödehuset är svårt att förstå, antingen så ville han att de skulle hittas, eller så är han så dum så han trodde det var en säker plats då han avrapporterat detta som genomsökt. Det kan också vara så att han blev rädd för något och valde första bästa plats, kanske han inte hittade någon grop att lägga benen i så han placerade benen temporärt i ödehuset för att komma tillbaka nästkommande natt, men då hade dessa redan hittats.

Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det fanns rester av maskeringsnät i KJ:s sovrum, så idén är intressant. Men de maskeringsnät jag känner till är inte alls lämpliga att emballera blodiga kroppar med. Blodet skulle bara rinna bort. Eller finns det täta varianter, typ kamouflerade presenningar?
Jag vet när jag gjorde lumpen i början på 90 talet, så kom det nya maskeringsnät för fordon m.m. som var täta, och som skulle användas för att inte släppa igenom värmen till IR kameror, är dock osäker om dessa finns att få tag i civilt. Det var som släta dukar, med små prickar/håligheter i sig, som gjorde att det vart ett plotter av röda prickar, i stället för ett stort rött fält (på ir kamera).
Vet ej om det fanns några för sommarbruk, vi fick de för vinterbruk demonstrerade för oss i alla fall.
Citera
2013-11-12, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrosa
Gult skaft.. Stämjärn... Undrar om inte kompisen far efter stämkniven som vi sett bild på tidigare i tråden.. Den som KJ öppnade någon konservburk med.. Men stämknivar har inte bågformat blad!

Jag har också en bild av något med orange skaft, tror det var på något kort från bakluckan ...
Citera
2013-11-12, 13:23
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrosa
Gult skaft.. Stämjärn... Undrar om inte kompisen far efter stämkniven som vi sett bild på tidigare i tråden.. Den som KJ öppnade någon konservburk med.. Men stämknivar har inte bågformat blad!

Var finns bilden? Jag har letat utan att hitta.
Citera
2013-11-12, 13:26
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:

Den har visats i tråden, men jag kan för mitt liv inte hitta den. Går det inte att göra bildsök? KJ öppnar en konservburk med ett stämjärn som har gult plastskaft.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Det var ett riktigt dåligt förhör försvaret höll med MB idag. Inga som helst följdfrågor!

Först påstår MB att han inte tror att han hotat VB. Någon minut senare hävdar han att inte hotat henne! Hur ska han ha det egentligen? Men försvaret frågar inte vidare.
Angående vistelsen i sommarstugan lördagförmiddag - ingenting. Vi får ingen förklaring till varför han nu plötsligt påstår sig ha varit där. I polisförhören hävdade både han och AN att han var hemma! Vad gjorde karln i Lakaträsk? Inga frågor från försvaret.
Dessutom skiljer sig uppgifterna angående det inställda mötet på söndagsförmiddagen. AN tror i förhör att mötet ägde rum klockan 20 på söndagen, MB själv uppger en tid på morgonen, vilket backas upp enbart av den man som påstår att han träffade MB just vid den tiden...
Här borde försvaret ha gått vidare, men icke. Det framgår också att MB hade en barnträningsgrupp inbokad på söndagsförmiddagen. Vad hände med den träningen? Blev den av, eller ställdes den också in? Tydligen inte intressant, enligt försvaret.
En annan sak som förbryllar mig är mängden av sms som utväxlades mellan MB och VB den 3 maj. Polisens genomgång visade att de aldrig tidigare haft så tät kontakt under en och samma dag som just den 3 maj!
Jag har för mig att MB sa att VB var glad och nöjd när de skildes åt den 2 maj?? Skulle inte tro det...

Jag håller med att förhöret var dåligt.

Men för vår egen skull så finns vissa svar i FUPen. Styrelsemötet skulle börja kl 9. Det vara bara två pers som dök upp, det ställdes in, varpå MB och den andra personen satt i klubben och samtalade fram tills barnträningen.
MB höll i barnträningen där på morgonen.
Citera
Medlem
Citat:

Vet inte hur den tidigare bilden såg ut, men här finns bild på urgröpningsverktyget skölpjärn, som liknar stämjärn men bladet är lite skålformat:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Kornare-Huggmejsel-och-Brytjarn/Skolpjarn-4-st-16273/

Nu hittade jag förresten en tidigare länk:
Citat:
Ursprungligen postat av Frikko
Skölpjärn
bildlänk
http://carl.kulturen.com/web/image/*zoom/252820/KM+73625.jpg
Citera
2013-11-12, 13:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frikko
Jag vet när jag gjorde lumpen i början på 90 talet, så kom det nya maskeringsnät för fordon m.m. som var täta, och som skulle användas för att inte släppa igenom värmen till IR kameror, är dock osäker om dessa finns att få tag i civilt. Det var som släta dukar, med små prickar/håligheter i sig, som gjorde att det vart ett plotter av röda prickar, i stället för ett stort rött fält (på ir kamera).
Vet ej om det fanns några för sommarbruk, vi fick de för vinterbruk demonstrerade för oss i alla fall.

Jag har för mig att de är hyggligt dyra, tror spontant att KJ inte har haft råd att skaffa sig ett sådant om det inte var stulet förstås.
Citera
2013-11-12, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Det var ett riktigt dåligt förhör försvaret höll med MB idag. Inga som helst följdfrågor!

Först påstår MB att han inte tror att han hotat VB. Någon minut senare hävdar han att inte hotat henne! Hur ska han ha det egentligen? Men försvaret frågar inte vidare.
Angående vistelsen i sommarstugan lördagförmiddag - ingenting. Vi får ingen förklaring till varför han nu plötsligt påstår sig ha varit där. I polisförhören hävdade både han och AN att han var hemma! Vad gjorde karln i Lakaträsk? Inga frågor från försvaret.
Dessutom skiljer sig uppgifterna angående det inställda mötet på söndagsförmiddagen. AN tror i förhör att mötet ägde rum klockan 20 på söndagen, MB själv uppger en tid på morgonen, vilket backas upp enbart av den man som påstår att han träffade MB just vid den tiden...
Här borde försvaret ha gått vidare, men icke. Det framgår också att MB hade en barnträningsgrupp inbokad på söndagsförmiddagen. Vad hände med den träningen? Blev den av, eller ställdes den också in? Tydligen inte intressant, enligt försvaret.
En annan sak som förbryllar mig är mängden av sms som utväxlades mellan MB och VB den 3 maj. Polisens genomgång visade att de aldrig tidigare haft så tät kontakt under en och samma dag som just den 3 maj!
Jag har för mig att MB sa att VB var glad och nöjd när de skildes åt den 2 maj?? Skulle inte tro det...

Vissa frågor hade kunnat avbrutits ändå av domaren om inte försvaret kunde motivera varför det skulle vara så viktigt att veta vad detta vittne gjorde på lördag förmiddag eller på söndag.
Citera
2013-11-12, 13:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Massi Fritz läser ur förhören, där det bland annat framkommer hur 22-åringen och hans kompis har resonerat gällande "det perfekta mordet". Detta ska ha skett några månader innan Vatchareeya Bangsuans försvinnande.

Han erkänner även att han och 22-åringen diskuterat hur man skulle kunna undan med ett mord.
Platser i Boden ska också ha nämnts av 22-åringen som tänkbara dumpningsplatser, där spåren skulle kunna förstöras av exempelvis stridsvagnar. Även platser "mitt ut i ingenstans", alltså inte i Boden därför att det finns få områden som är i radioskugga där.

Kläder och skor skulle djupt ner i marken, för att därefter eldas upp, ska 22-åringen också ha sagt enligt kompisen.

22-åringen har alltså, enligt sin vän, haft relativt avancerade teorier hur man kommer undan med mord.
http://www.nsd.se/nyheter/live.aspx

Kroppsdelarna hittades inte på ett övningsfält för stridsvagnar, inte heller mitt ut i ingenstans, så vad har deras diskussion om det perfekta mordet för relevans för fallet? Om KJ är mördaren så har han isf glömt vad de kom fram till i sitt spånande. Men visst, KJ förefaller att ha ett dåligt minne, så varför inte?
Citera
2013-11-12, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Delar inte ditt tycke. Jag ser det som ett övertramp, en gubbe som utnyttjat hennes dotter för sex, går fram och tar modern i händerna. Har han inte kladdat till det nog? Han kunde bockat på avstånd, respektfullt.

Jag håller inte med. Att beklaga sorgen var väldigt fint av honom. Ngt som vuxna msk gör. Hur det än var så var VB en del av hans liv och han var uppenbarligen en stor del av hennes liv och hon tyckte om honom väldigt mkt. Jag gillade skarpt att han faktiskt gjorde detta och han får ett + av mig för detta.
Citera
2013-11-12, 13:32
Medlem
Minimois avatar
Öjebyn-vittnet är väl också kvar att höras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in