2013-05-18, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Hur gör man den inställningen mer i detalj?
Finns under inställningar på FB kontot
Citera
2013-05-18, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
När människor blir rädda blir dom tysta för att inte själva bli inblandade. tror det finns många i Boden som vet sanningen.
Tycker de borde sjunga ut om de vet något...Fegt :/
Citera
2013-05-18, 18:15
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaveldun
Källa: Polismyndigheten, bekant tjänsteman/kvinna.
Svenska pass som spärras registreras endast i Sverige.
Vid inresa i annat land kontrolleras bland annat giltighetstid, ev. visa och att personen överensstämmer mot passuppgifterna (foto etc), men inte att det är spärrat.
Om personen är internationellt efterlyst (motsvarande) via Interpol/Europol går larmet.
Nu vet jag inte hur det är, men tidigare fanns ingen koppling mellan Polisens och passpolisens databaser, varför ett pass som var registrerat som spärrat hos Polisen inte var det hos passpolisen.

Du har fel, på grund av missförstånd då jag hade två pass varav det ena hade spärrats då jag sökte och fick ett nytt, så fick jag problem när jag skulle använda det gamla passet när jag skulle in i Thailand.

Självklart har olika passmyndigheter tillgång till om passet är giltigt eller inte, varför tror du kriminella i Thailand åker fast gång på gång när de ansöker om visa när passen har återkallats/är ogiltiga.
Citera
2013-05-18, 18:17
Medlem
de400s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Tror nog hon kunde om ville.
http://indeeed.blogg.se/2010/january/15-januari.html#comment

Vilka är de vännerna, iv och ik?
Introduktionsutbildning för nyanlända elever
Citera
2013-05-18, 18:21
Medlem
just_a_girls avatar
Citat:
Det missade jag.

Om jag, likt just_a_girl, hade sett en skock korpar glädjas över nåt, då skulle jag ta en tur dit igen.
Bara inte MA, förlåt GM har varit där och fjuttat på.
Kommer tyvärr inte ihåg exakt var korparna härjade men mellan Töre och Råneå.
Citera
2013-05-18, 18:38
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just_a_girl
Intressant det var ngn brand i skogen utanför Råneå igår när jag passerade på E4:an. Stod också en bil halvt nere i diket/vattnet, men enligt uppgift hade den stått där ett tag. Kanske har man gjort fynd i närheten av Råneå. Tänkte också på att korparna var som galna över ngt när vi passerade där sist, vilket var måndagen efter VB:s försvinnande antog att det var ett dött djur i skogen när de cirklade i luften över E4.

Du kanske skulle höra med Bodengrabben eller Rammstein74 om det, eftersom de hävdar att MPS söker där idag, fast det var tydligen inte sant. I alla fall hävdar dessa två att det finns något där. Tipsa, tycker jag.
Citera
2013-05-18, 18:39
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Ni som menar att hon efterlystes först 4 dagar efter sitt försvinnande.
Bör nog tänka om.
Hon försvann på lördagen och anmäldes försvunnen på söndagen av sina föräldrar.
Polisen började leta först efter 4 dagar därför att VB är myndig och kan av fri vilja vara borta.
Men eftersom VB inte dök upp började Polisen leta först efter några dagar som MPS
Efterlyst säger samma sak att VB anmäldes försvunnen på SÖNDAG.

Pga av ryktet att det var först efter 4 dagar som VB blev anmäld försvunnen av hennes föräldrar
så tror många ungdomar här i Boden att det är de som ligger bakom.
Sådana rykten gör ju så att en del inte tycker att det är lönt att leta efter henne.

Det här är för jävligt att polisen inte kan vara tydligt i sina uttalanden, det handlar inte bara om att folk uppfattar att de dröjde med anmälan utan även att folk tror att det betyder någonting.

Enligt Efterlyst/polisen gjordes anmälan redan på söndagen av oroliga föräldrar men de börja, enligt vad som framgår, inte leta förrän på tisdagen.
Citera
2013-05-18, 18:40
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
MPS efterlyste VB på facebook den 8 maj kl. 11:12:
https://www.facebook.com/vattchareeyabangsuan#!/MPSweden?fref=ts

Tack, är det den första informationen om att VB försvunnit? I så fall var CS snabb, han måste ha häckat på Mps sajt?
Citera
2013-05-18, 18:41
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Vilken Al*xander B*rg är son till MB, 91:an eller 92:an?

Det är väl han som riktar sig vapen mot alla och har en polisbil på bild?
Citera
2013-05-18, 18:43
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffepoffe
Tror inte det är minsta chans att det är ett frivilligt försvinnande.

Om man planerar att dra sig undan så lever man inte in i sista stund som att man skulle stanna kvar. Som att till exempel spendera en kväll på att gå hem och studera hos en kompis.
Om hon sedan inte har täta kontakter med de mer ljusskygga elementen i samhället så är det heller inte så enkelt som i spionfilmern att ge sig iväg till Asien utan att lämna spår efter sig. Även om hon skulle hitta en transportväg som acceptwrar kontanter så skulle hon ändå behöva rekvirera ut dem på ett eller annat sätt, och sådna spår (kontantuttag) är standard för polisen att kolla upp.

Vad jag kände från första början är att hennes karateträning är en bidragande orsak, men inte på grund av de folk hon träffat genom den, utan för att folk lätt blir övermodiga med ett par kampsportslektioner innanför bältet. De fall där en överfallsvåldtäkt slutar i misshandel/dråp är så got som alltid de där offret kämpat emot, och i sin adrenalina överhets har förrövaren sedan gått för långt.
Och om du inte är REJÄLT bra kampsportare så är din träning snarare till din nackdel än fördel om du är i en riktig kamp. Verkligheten är inte lika strukturerad som en dojo och motståndarna använder massa fula knep som du inte hade fått enligt regelverket under en träning.
I självförsvarskurser för kvinnor poängteras det just ofta att man inte ska slåss juste, utan typ knäa i skrevet eller inte alls. Om VB istället satte upp en fancy guard och försökte fighta av en påhoppare så ökar det drastiskt oddset för att hon har slutat som ihjälslagen någonstans

Det.. Eller hit and run där kroppen röjdes undan

Det där blev motsagt i senaste efterlyst special, i samband med att man diskuterade överfallen i Göteborg. Rekommendationen var att alltid göra motstånd, för i de flesta fallen tappar då GM kontrollen och det uppstår en lucka när man kan fly. Det är bra att kunna kampsport...
Citera
2013-05-18, 18:45
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Det går 19000 studenter på LTU

http://www.ltu.se/ltu/Organisation/LTU-i-siffror/Utbildning-pa-grund-och-avancerad-niva-1.90569

Knappast på tekniska fakulteten. Det är teknisk fysik eller liknande utb som är intressant.
Citera
2013-05-18, 18:48
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Det där blev motsagt i senaste efterlyst special, i samband med att man diskuterade överfallen i Göteborg. Rekommendationen var att alltid göra motstånd, för i de flesta fallen tappar då GM kontrollen och det uppstår en lucka när man kan fly. Det är bra att kunna kampsport...

Vid rån är rekommendationen tvärtom.

Visst kan den i vissa fall vara bra att göra motstånd eller väsen av sig, men Nathalie är ett exempel på när det inte lönar sig.

Men i det här fallet så är kroppen väl undanskuffad det tyder på att det är någon som känner henne väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in