2013-11-06, 17:33
Medlem
Minimois avatar
Försvaret har kallat ytterligare några vittnen. Däribland grannen Nils. Det är väl mordkvällen de vill åt, men samtidigt var han den som såg KJ och någon bära ut något stort som kan ha varit sängen.
Citera
2013-11-06, 17:35
Medlem
Tycker det är konstigt att de inte tog upp
VB:s huvudskad.
Citera
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det filtrerade vattnet så eventuella ben borde ha fastnat i filtret, tänkte på om den försvunna höftkulan försvann i vattnet när hon blev styckad. Men om filtret var så finmaskigt så att det skulle ha stoppat upp benflisor vet vi inte.

Det måste ha varit många kubik vatten i värnet och det blir nog omöjligt att hitta ett par liter blod som är uppblandat med det sannolikt förorenade vattnet. Men skrapsåren på hennes kropp kan ju ha kommit när han eventuellt drog henne ned för trappen, så undrar om man har sökt igenom alla trappsteg efter exempelvis avskrapad hud.

Tack. Satt den försvunna höftkulan på den sidan där benet hade kapats högre upp än det andra? Den avlägsnades säkert då också, sedan kan något djur tagit den.
Om man ponerar att han förvarade delarna i värnet tills han räknat ut vad han ska göra med dem så lyfte han kanske upp torso först och placerade på fp2. Sedan, kanske långt efter, återvände han och bar benen till huset. Då har de ju legat kallt längre än torso.
Eftersom torso+huvud+armar måste vägt mycket så släpade han nog den delen, varav skrapmärkena. Benen kunde han bära, därför fanns inga liknande märken på dem. Hade han släpat en hel kropp, tex hållt i fötterna, hade det varit skrapmärken på ryggen och huvudet med gissar jag.
Citera
Medlem
Angående försvarsadvokaten och AS! Den bild han målar upp på AS kan stämma på en del men vara lika fel för andra. Det går inte att säga att ett utmärkande drag för AS är att man ör slarvig, lämnar dörren olåst utan det är främst ett utmärkande drag på en person som har svårt med struktur. Många som har AS är mycket prydliga och ordentliga och skulle aldrig glömma låsa en dörr. Tycker mer att KJ:s slarvigheter tyder på en psykisk pålaga eller liknande. ADD som är hans tilläggs diagnos gör också att man har svårt med strukturen.

Däremot är det rent nonsens att en person med AS inte kan ljuga eller att de inte klarar av strategiskt tänkande...Detta är olika för olika personer och advokatens redogörelse att inte KJ skulle kunna vara kapabel till mord pågrund av sitt funktionshinder sticks direkt hål på.
Citera
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nja, tycker inte att det som nu framkommit direkt stöder det scenariot. Menar att det handlar om två saker; själva huggandet kan ha utförts mycket snabbt medans döden varit utdragen pga att mordvapnet gett små skador som gjort att VB långsamt har förblött.
Att GM varit såpass diaboliskt kompetent att hen med uppsåt förorsakat VB skador som skulle ge just den effekten har jag svårt att tro på.
Men vad vet vi?

Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine

[...]

Edit: Säker på att VB varit objektet i ett event där flera har deltagit. Varit inne även på detta inledningsvis. Jag tror att det kommer att visa sig stämma, det också.

Så diaboliskt kompetent är jag övertygad om att den/de som stuckit VB är. Plastpåsen över huvudet tror jag har anbragts för att notera hur smärta vid sticken påverkar andningen, samt att utandningsluften (koldioxid) som kroppen återanvänder vid inandning ger samma effekt som strypning men med avsevärd fördröjning.
Citera
2013-11-06, 17:36
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Likstelhet i kroppsdelar som undersöks mer två och en halv vecka efter döden? Visserligen inträder och försvinner likstelheten sist i benen, men det är höggradigt anmärkningsvärt. Normalt är likstelheten över efter mindre än tre dygn.

Likstelhet är per muskel, inte per kropp. Om kroppen kapas eller ej har ingen betydelse för likstelheten.

Jag har svårt att tänka mig att ens förvaring på is (eller i en eljest islagd sjö) skulle kunna uppskjuta autolysen så länge att kroppspartier fortfarande är likstela efter så lång tid. Det enda jag kan tänka mig är nedfrysning. Och jag tycker att rättsläkarna borde ha upptäckt om benen var upptinade. Men det kan vara svårare än jag inbillar mig under de rådande betingelserna.
Men eftersom benen inte visar några tecken på förruttnelse, FPU 406, så har de förvarats i en speciell miljö.
Frysning borde väl spränga sönder vävnad.
Citera
2013-11-06, 17:38
Medlem
Undrar om åklagarna kallat in KJ:s kompis som vittnat och berättat om stämjärnet som han sett hos KJ men som vederbörande nekar till?
Citera
2013-11-06, 17:41
Medlem
Minimois avatar
Nu när KJs pappa inte närvarar i rättssalen har BF utvidgat hans bevistema till att även handla om KJs förehavanden från 15 maj tills han grips av polisen.

LSS-person är också nykallad. Rättsentomologen har kommit med ett nytt (kompletterande) yttrande.
Senast redigerad av Minimoi 2013-11-06 kl. 17:54.
Citera
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YippeeKiYay
Är du allvarlig när du tror det? Så AN skulle vara helt ok med att leva ihop med en man som styckmördat en annan kvinna. Nej, inte troligt.

Förhören med AN ger i vart fall på mig ett intryck av en ganska medelmåttigt begåvad och känslostyrd kvinna. Här får man en ganska bra bild av vad hon tänkte och kände efter de första förhören - det som vad det verkar utlöste hennes otrevliga kommentarer på facebook:

FUP 1111 ff.
Citat:
Någon kan tro att han var delaktig i det här försvinnandet, och jag har fått bära det här med
att dom hade en sexaffär. Då kände jag så här att den här tjejen visste om att hon förstörde ett
äktenskap. Så jag har varit sur på Mikke även om hon är försvunnen man vet ju inte riktigt
vad som hänt och allt det där och alla var oroliga.
På samma gång så tänkte jag, jag vill inte hjälpa Mikke att mörka det här, för det är så djävla
dyrt. Så jag var så himla arg dom här dagarna på allt som har varit. Jag var in och kollade på
face-bok på inlägg och sådant där, då hade en kompis till oss som också ibland är på klubben
hennes dotter tränar där. Är granna med oss på restaurangen, hade hon lagt ut när dom hade
gått skallgångskedjan alla hjärtan till dig, vi hoppas att vi hittar dig snart och våra hjärtan
tänker på dig och så där. Så jag var så arg och jag bara tänkte så jag skrev en kommentar, jag
fäller inte en tår, det var för att jag var arg på Mikke som jag skulle vara hela livet. Och sen så
hade hon skrivit något mer hur hon såg ut och det finns hjärtan. Då fick jag, jag skulle inte
orka en minut, jag var så arg när jag lade ut det där. Men det var för att jag var så förbannad
på Mikke. Mikke har accepterat att jag har gjort, men han tycker att det var djävligt dumt
gjort att jag känner så för en kvinna som är försvunnen
Och hur kunde det bli så här och vad är orsaken till att hon har försvunnit och hur dom hade
gjort sökandet och ……….deras sökande och letande man försöker följa och så ser jag att
hennes mamma skriver helt plötsligt, hoppas att ni hittar min dotter och hoppas att hon är vid
liv. Jag slänger inte en kommentar, det var det sista jag gjorde på face-bok. Och flera har
bara tyckt att det är väldigt underligt varför jag slänger ut något sådant där i det här
försvinnandet när alla andra går skallgång och frivilliga som vi känner och så har jag slängt ut
mig, men det var lite tanken också, för jag tänkte att mitt hjärta blöder, han har förstört allt
han har gjort dumt.
F1. Så så känner du inför henne?
H. Ja när jag fick veta att dom hade haft en affär, förmodligen och så har Mikke berättat
också att dom har haft SMS, dom har väl haft 6-7 SMS per dag och.

Observera fetningen! Här har vi f.ö. en av alla tankevurpor eller åtminstone grava ologiskheter som "MB-spåret" bygger på. Kan man överhuvudtaget tänka sig att denna kvinna, EFTER att ha försökt ge sin man ett falsk alibi för lördagskvällen för att skydda sig själv och honom skulle sätta sig på facebook och dra uppmärksamheten till sig genom att skriva detta? Eller att hon skulle ha varit inblandad rentav i mordet? Det går inte ihop för fem öre.

(Ja ja, man kan naturligtvis ta på sig foliehatten och säga att allting gjordes för att VERKA som att de inte var de. Outa sig på facebook, hantera likdelarna som om man var en riktig galning etc etc. Men man kan säga att det kanske var Sture Bergwall som hade en hemlig permission från Säter också om man vill)
Citera
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Men eftersom benen inte visar några tecken på förruttnelse, FPU 406, så har de förvarats i en speciell miljö.
Frysning borde väl spränga sönder vävnad.
Eller har de helt enkelt inte varit döda så länge.
Citera
Medlem
FUP-12s avatar
Jag har tidigare inte varit så intresserad av hundincidenten i februari, men fick för mig att den kunde ha bäring på mordet så jag har försökt sammanställa all tillgängligt information för att försöka få en mer samlad bild av händelsen.

Mitt intresse var att försöka se om det gick att beslå KJ med lögn angående incidenten och kanske därigenom kasta ljus på frågan huruvida det var en olycka eller om han faktiskt tog livet av stackaren.

Jag kan redan nu säga att jag inte funnit något konklusivt, men jag tycker ändå det finns en del intressanta iakttagelser att göra utifrån materialet. Jag tar dem sist.

Så här ser det tillgängliga materialet ut:

LÖRDAGEN 16/2:

Från ca kl 12 och framåt så är KJ upptagen med att få tag på alkohol till kvällens festligheter. Det går inte så bra. Den han ska ut med och kommunicerar med via SMS är Patrik H.

Kl 12:29: KJ messar PH: ”Skulle du kunna dra till bolaget o köpa 5st arbåga 10.2or till mig så får du pengarna ikväll” (697)

Han får till svar att det inte går eftersom PH själv är ganska pank.

Kl 12:40: KJ messar ”Ok vad vill du ha för din kapten Morgan” (680)

Inte heller den kommer KJ över, eftersom PH själv ska ha den till kvällen.

Det som framgår av konversationen är dock att planerna för kvällen är att det ska drickas ordentligt med alkohol: motsvarande 10 vanliga stora stark eller en flaska 40 %-ig sprit.

Kl 15:13: KJ messar till Resurscentrum och frågar om det finns någon möjlighet att få skjuts in till stan. Det finns det. (595)

Efter detta följer ett hopp, där man får anta att KJ får tag i dricka och festar loss.

SÖNDAGEN 17/2:

Kl 01:33: KJ messar sin mamma mitt i natten: ”Hej kan ni komma förbi ip hämta passion”. (668)

Kl 02:46: KJ får SMS från mamman: ”Jag förstår inte vad du menar, jag sov när du skickade meddelandet”. (703)

Detta meddelande tycker jag är kryptiskt. Under vilka omständigheter skulle KJ messa sin mor halv två på natten och be om skjuts hem? Det är svaret skulle jag vilja säga är när han är riktigt djävla berusad. Detta styrks ju också av det obegripliga i messet –”ip” och ”hämta passion”, som inte ens hans mor fattar vad han menar med.

När och hur han tar sig hem är höljt i dunkel.

Kl 04:15 Störningsjouren får in ett samtal om ylande hund i KJ:s lägenhet. (1467)

Kl 05:23: Meddelande från röstbrevlådan. Ett äldre meddelande om att en M*a-L*s (ai) Johansson har ringt och ett senare meddelande från Wikstens fastigheter. (657)

Meddelandet från Wikstens handlar rimligen om den ylande hunden.

Kl 06:35: KJ är vaken och messar numret till Wikstens fastigheter: ”Tja vem e de? Du har rignt. Vad ville du?”

Av detta meddelande framgår att Wikstens troligtvis inte har talat in något meddelande som specifikt säger att det är hunden som ylar.

Kl 06:35: KJ messar till Wikstens fastigheter: ”Ring mig så fort du ser dehära smset!!!”

Detta SMS kan tyckas lite väl dramatiskt, men har sin rimliga förklaring i att KJ vid denna tid har för vana att vidarebefordra ett och samma SMS när han vill ha tag i någon. Han skickar det till Wikstens, Niklas, Daniel samt en okänd person under perioden från den 15-19:e.

Messet är intressant så till vida att det är det sista som skickas av KJ under en period av 56 timmar.

Någon gång under söndagen säger grannen Nils att KJ kom hem: ”På söndagen kom Kristoffer hem, då blev hunden tyst. Nils tänkte inget annat än att den blev tyst för att husse kommit hem, svarar han på fråga.” (171)

MÅNDAGEN 18/2

Kl 14:12: Robin Å ringer, men kopplas vidare till röstbrevlådan. (664)

Kl 15:05: Niklas S messar och erbjuder KJ att köpa en Soft airgun för en billig penning. (661)

Kl 16:06: Niklas har inte fått något svar, så han messar ett frågestecken ”?”. (683)

Kl 18:49: William L messar: ”Tja, lever du!”. (699)

Det som är intressant här är att KJ inte har någon SMS-kontakt alls med tre av sina närmaste vänner, trots att de direkt ställer frågor till honom. Niklas exempelvis kommer inte får något svar på sin fråga förrän på förmiddagen den 20/2. (594)

TISDAGEN 19/2

Kl 02:41: KJ googlar ”hund annatomi” (783)

Det är värt att notera att KJ direkt ljuger om denna googling senare i förhör. Han hävdar då att han att han sökte information på hundanatomi långt tidigare, någonstans kring jul.

Syftet säger han då vara att vän till honom har sagt att valpars leder kan ta skada om de går i trappor när de är små, och att det är denna information som KJ ville kolla upp. (1725)

Kl 03:34: Telefonen sätts på och KJ får ett meddelande att Robin Å har ringt dagen före (kl 14) (664)

Kl 09:23: Inkommande meddelande om 2 nya medelanden i röstbrevlådan. De kommer från olika nummer men båda går till Wikstens fastigheter. (666)

Kl 10:39: Resurscenter påminner om att Bosse ska komma på besök kl 10:30. (665)

Notera tiden för detta SMS kontra innehållet i det. Det indikerar att KJ troligtvis får kännedom om besöket från Bosse efter att denne har anlänt.

Bosses vittnesmål är också intressant att läsa:

”Det Bosse kan nämna som var lite märkligt runt i kring Kristoffer är hundvalpen. När Bosse kom dit vid ett tillfälle, hundvalpen var kring 7-8 månader, såg han bloddroppar utanför i trappen vid spiraltrappan, 3-4 bloddroppar, när Bosse kom in i lägenheten såg han ytterligare bloddroppar på golvet utanför badrummet. Bosse frågade vad som hänt där, Kristoffer lät lite förskräckt men sa att valpen hade bitit i elsladden till datorn och fått ström i sig och dött av det. Hur det stämmer att en hund dör och det blir blod av det, kan Bosse inte svara på. Den här händelsen var i år i slutet på februari början på mars någon gång. På fråga säger Bosse att det var lite luddigt vad Kristoffer gjort med valpen men han hade forslat bort den i alla fall.” (1444)

Bosse är alltså den förste kände som får reda på att något har hänt hunden. Hans uppdykande är dock en händelse som KJ inte kan påverka då han troligtvis hade glömt bort att Bosse skulle komma dit.

Blodet på trappen och KJ:s berättelse visar att hunden har fraktats ur lägenheten vid denna tidpunkt.

KJ:s reaktion är också intressant: han låter ”förskräckt” och hans berättelse om vad han gjort med kroppen lät lite ”luddigt”.

Det som är riktigt intressant är dock att KJ först efter att Bosse varit där gör sina första ansträngningar till att meddela omgivningen vad som har hänt.

Kl 11:42: Meddelande från Halebop att kortet har laddats. (658)

Laddningen av kortet skulle kunna indikera att KJ har haft slut på pengar på kortet och att det är av den anledningen som han inte varit så aktiv i sina kontakter.

Två omständigheter pekar dock bort ifrån denna tolkning. Den första är att det inte finns belagt att KJ skulle ha mottagit någon meddelande från Halebop om att pengarna börjar tryta. Detta brukar han få enligt SMS-listorna.

Det andra är att KJ:s bror Daniel uppger att KJ ringde honom på morgonen, men att denne inte svarade:

”H. Ja det var ju jättehemskt för jag hade ju hört, han ringde ju till mig, jag kommer inte ihåg exakt datum, men jag kommer ihåg att han hade ringt till mig och så hade jag tryckt upptaget det var på morgonen han ringde och så hade jag tryckt upptaget för jag var så trött jag hade jobbat eller något sådant, jag kommer inte ihåg.” (1191)

Då KJ inte får tag på brodern fortsätter han att försöka ta kontakt med omgivningen. I tur och ordning: Daniel, mamma, (troligtvis pappa), Sofie och Vatchareeya.

Före kl 12:05: KJ ringer mamma enligt hennes egen utsago. (1164) Av vad som framgår av SMS:en så sitter hon i Landstingsmöte och kan inte svara.

Kl 12:05: SMS från mamman (nr 43): ”Jag sitter i möte i Luleå, skicka ett sms”. (702)

Någonstans här är det rimligt att anta att KJ även ringde sin pappa Jonny. Tiden framgår inte visserligen annat än att pappan var på jobbet:

”Jonny var på jobbet då Kristoffer ringde och berättade om hunden. Jonny hade undrat om han skall komma till honom men det behövdes inte. Lillebror Daniel hade kommit dit och tröstat honom. Efter jobbet åkte Jonny och Lena hem till Kristoffer.” (1141)

En sak framgår dock, och det är att pappan kände till hundens död innan brodern Daniel gjorde det:

”Men i alla fall så ringde min pappa och så frågade han om jag hade pratat med Kristoffer.” (1191)

Detta samtal borde ha skett efter det att KJ skickar det mess till Daniel kl 17:30 där han berättar om hunden. (Se nedan)

Kl 12:27: SMS till Sofi: ”Hej grabben dog inatt. Kan du ringa när du ser dehär?” (654)

Kl 12:43: SMS till Daniel (nr 43): ”Ring mig så fort du ser dehära smset!!!”. (689)

Kl 13.20 – Inkommande meddelande om 3 nya medelanden i röstbrevlådan: ett okänt och två kommer från olika nummer hos Wikstens fastigheter.

Detta meddelande visar att KJ inte har varit i kontakt med Wikstens fastigheter, trots att god tid har förflutit sedan störningsanmälan.

Kl 17:30: SMS nummer två till Daniel (nr 43): ”Hej min hund har dött, kan du skicka ett meddelande via FB eller något när jag kan ringa dej”. (685)

Kl 17:36: SMS till VB: ”Grabben dog inatt”. (671).

Någon gång efter denna tid kommer Daniel över till KJ:s lägenhet. (1191)

Det som är mest intressant enligt min mening är att Daniel säger att det låg blodiga tryckförband (pluralis!) framme.

”H. Det var bara som lite blodspår så här.
F1. Var det något blod i lägenheten?
H. Väldigt lite. Man såg att det låg sådana här tryckförband eller något slags bandage så hade han blodat ner sin tröja.” (1192)

Daniels besök följs senare på kvällen – efter arbetet – av ett besök av föräldrarna. (1141)

Forts…
Citera
2013-11-06, 17:42
Medlem
FUP-12s avatar
Ett möjligt scenario:

Så, vad ska man då göra av all denna information?

Som jag ser det är det fem intressanta händelser som sammanfaller tidsmässigt:

1. KJ dricker rejält med alkohol.
2. KJ:s hund ylar så pass mycket att han för första gången får en påringning från störningsjouren.
3. KJ googlar ”Hund anatomi”.
4. KJ:s hund dör!
5. Händelsen inramas av en längre tystnad, där KJ aktivt undviker kontakt med yttervärlden.

Frågan är om det handlar om slumpens spel.

Vi kan ta det som jag inte tror hände.

1. Hunden bet inte av någon elkabel och dog. Det vittnar veterinärerna om inte är rimligt.
Om de skulle ha gått till så som KJ hävdar att hunden dog av en stöt och bet sig i tungan så hur kan det förklara blodet? Stöten skulle ha dödat hunden direkt, cirkulationen skulle ha avstannat och hunden skulle inte ha blött. Och dessutom: vem fan försöker sig på konststycket att lägga förband i käften på en hund?

2. Jag tror inte heller, som det har antytts i tråden, att KJ har någon dold psykopatisk sida eller att hans diagnoser gör honom till en känslolös sadist – och att han därigenom dödade hunden medvetet och ägnade natten åt att sitta och dissekera den.

3. Jag tror inte heller att KJ dödade hunden som någon slags generalrepetition inför ett planerat mord på VB. Sådana fantasier tillhör kriminallitteraturtänkandet.

Jag föreställer mig följande scenario:

KJ är ute och festar. Han kommer hem under söndagen.

I det tillstånd han befinner sig i skadar han hunden.

Jag föreställer mig en impulshandling, under inflytande av alkohol av en person som utifrån den bild som framträder i FUP:en mår väldigt dåligt. Jag brukar inte fjärrdiagnosticera människor, men KJ:s hela livssituation är så pass miserabel att jag mycket väl kan föreställa mig att det rör sig om en klinisk depression. Det skulle då kunna röra sig om att han tar ut sin frustration på hunden.

Skadandet av hunden kan även ha utlösts av att denne varit till besvär under natten. Då skulle man istället kunna se det som en reaktion på en besvikelse.

Jag tror faktiskt att det endast är under inverkan av alkohol som KJ ens är kapabel att skada hunden.

Att detta sker med en kniv eller liknande är nog inte långsökt.

I direkt anslutning till detta - alternativt när KJ vaknar upp - inser han vad han har gjort.

Men! Det är också möjligt att han inte ens kommer ihåg vad han har gjort. (Här kan det vara på sin plats att påminna om att KJ:s mamma i det första förhöret uppger att KJ har sagt till henne att han inte har något som helst minne av vad som hände på kvällen den 5/5.)

Han har alltså - i något slags tillstånd - skadat den varelse som ALLA vittnar om att KJ älskade högt. Vad gör han nu?

Det som den normale KJ – snäll, omhändertagande – förstås skulle göra: Han ångrar sig, försöker rädda hunden, han tar fram förband och förbinder den! Varför skulle det annars finnas blodiga förband i lägenheten?

Vad är det han inte kan göra i denna situation? Att ringa anhöriga eller vänner och säga att han själv har skadat hunden?

Precis det här är dilemmat: det som är nödvändigt för att rädda hunden – ta den till veterinären – är exakt det som han inte kan göra eftersom det skulle avslöja vad han gjort.

Därav också den långa tystnaden som påbörjas på morgonen den 17:e och varar fram till förmiddagen den 19:e.

Jag tror att hunden överlever ett bra tag, att den fortfarande är vid liv när KJ googlar ”hundanatomi” kl 02.41 på natten den 19:e.

Att googlingen handlar om att han försöker ta reda på är om hunden har någon chans att överleva skadorna. Därefter finns två alternativ: antingen dör hunden av sig själv eller så bestämmer sig KJ för att slutligen avliva den.

Jag tror på det senare och att det sker i badrummet. Anledningen är att det är just utanför badrummet som blodet observeras i lägenheten av Daniel, inte längre in i lägenheten. Det är där blodspåret som leder ut genom hallen, trappen och ned till postlådorna börjar.

Under natten för KJ bort hunden, troligtvis till älven, precis som han uppger. Han måste göra sig av med kroppen eftersom den uppvisar skador som han inte kan förklara utan att avslöja vad som egentligen har hänt.

Det som sedan händer på förmiddagen är att Bosse dyker upp. Besöket har rimligtvis KJ glömt bort.

Det är här – senast – KJ tvingas improvisera fram den historia om den söndertuggade elkabeln som han sedan håller fast vid. Det är lite svajigt, det är normalt när man för första gången presenterar en lögn, Bosse anmärker på att KJ är ”förskräckt” och att historien är ”luddig”.

Det är värt att notera att historien om den söndertuggade elkabeln har sin motsvarighet i en händelse som inträffade en månad tidigare, då hunden tuggade av internetkabeln. (680) Att hunden tuggar på kablar är alltså inte någon hemlighet och kan därigenom fungera som KJ:s förklaring till hundens frånfälle.

Bosses besök har också en annan konsekvens. Fram till denna tidpunkt visste enbart KJ om att hunden var död.

Nu börjar han febrilt att kontakta sin omgivning och berätta vad som har hänt.

Det är värt att notera att det inte är hans närmaste vänner – eller ens vänner – han vänder sig till först. Det är istället familjen - och först av dem alla är brodern Daniel.

En jämförelse:

Om man ställer detta scenario kring hundincidenten mot de omständigheter som är kända om mordkvällen framträder en del intressanta likheter.

* I båda fallen dör någon som det är belagt att KJ älskade djupt.

* Dödsfallen inträffar i anslutning till att KJ har druckit alkohol (här utgår jag ifrån att han inte drack en öl på 5 timmar!)

* Den förste som KJ kontaktar efter händelserna är brodern Daniel. Det är han som har varit ”storebror” för KJ och det är honom som KJ tycks vända sig till i extrema situationer.

* Händelserna följs av att KJ avskärmar sig markant från yttervärlden.

* När händelserna blir kända så slår KJ om och blir mycket aktiv. Detta sker i första fallet genom Bosses plötsliga uppdykande som leder till KJ:s intensiva mobilaktivitet. I det andra fallet genom att brodern Daniel berättar om VB:s försvinnande den 8/5, något som ger upphov till det intensiva sökandet redan samma kväll.

Jag tror att händelsen med hunden är en viktig ledtråd.

Utifrån detta perspektiv var hundens död inte en olycka eller något utslag av utstuderade sadistiska experiment eller någon generalrepetition inför mordet på VB.

Jag vill vända på det.

Hundincidenten indikerar under vilka omständigheter KJ är kapabel att göra ohyggliga saker mot varelser han älskar och hur han agerar efteråt. Jag skulle våga påstå att det är samma mekanismer och omständigheter som dyker upp både vad gäller hundincidenten och mordet på VB.

Så när det talas om att KJ saknar motiv till mordet skulle jag istället vilja föreslå följande ekvation:

Klinisk depression + besvikelse + alkoholinducerat impulsgenombrott = någon KJ älskar dör!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in