2013-10-25, 13:59
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Att något händer i deras relation vid denna tidpunkt är väl ganska tydligt. Teletrafik och Connys uppgifter pekar ju åt det hållet.

Men vad? Och är det relevant i sammanhanget?

Nog har framgått att deras kommunikation var av ett tämligen ovanligt slag. Det talas ju om att VB kunde dra iväg hundratals mess på ett dygn. Det har också framgått att det var någon form av kris i början av mars, med avstängningen från gruppen.

Det som man inte får glömma bort om man intresserad av detta spår är att MB kan ha haft goda anledningar att dölja betydande saker för polisen även om man inte har ett dugg med VB:s död att göra - speciellt i början av utredningen då han fortfarande var föremål för utredningsåtgärder.

Problemet är att ordet dö/döda är det näst vanligaste ordet efter "sex" i hans samtalskommunikation överlag. Om det inte var VB han tänkte döda skulle det i så fall vara hans egen katt eller någon annan människa som idag knallar omkring på Bodens gator?

Även jag hoppas att proffsen gör rätt och att rätt person är åtalad, men instinktivt känner jag det är något som saknas. Frågan är bara vad?

Det jag definitivt saknar är mer utvärdering kring skadorna på VBs kropp. Bl a sannolikheten om hon var naken eller påklädd när hon fick huggen.

Sen har jag full förståelse att utredarna någonstans var tvungna att välja väg. Att sedan alla dessa var riktigt överens om vald väg och person är jag däremot inte riktigt säker på.
Citera
2013-10-25, 13:59
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wille0Walle
Jag tror att KJ är skyldig men att bevisen inte kommer att räcka till en fällande dom därför att:
DNA testet på ena benet visar svagt på att det kan vara han, +1
om blodet i bagagelyckan är planterat då är förmodligen likdoften det också
hunden markerade bara i högra och vänstra hörnet
hunden kan inte avgöra vems likdoft det är och även om det är osannolikt, kan det komma från någon annan avlidens likdoft där man har tagit något från den döde och placerat i bagaget
blodet kan ha kommit dit på naturlig väg
bagaget var inte städat eller rengjord

Det enda jag ser är att man finner mer bevis eller att han erkänner och bevisar det för att få honom fälld.

Var kommer det liket ifrån då? Ute och gräver en grav eller vad fan menar du.
Bårhus, sjukhus kanske. Jag tror nog att Cinnabar har en poäng och det är väl så att allt för unga människor får tag i en FUP för enkelt.

Jag funderar över hur skvallret går i byn Boden efter det här och hur man då tittar snett på karateläraren och hans fru. Det är bedrövligt hur man kan finna dessa två som alternativ till det här styckmordet. Man har inget att komma med inte det minsta. Motivet suger dessutom och det är skamligt att ens påstå att dom skulle vara inblandade.

Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Ska vi få någon slags ordning på det här fallet, måste sms-konversationen VB/MB återskapas. Det är ett alldeles för stort frågetecken att lämna. MB kan ju hitta på var som/eller vara helt uppriktig i sina återberättelser, men med tanke på det stora antalet sms måste de rekonstrueras. Det är VB:s sista dygn i livet. Inget annat runt fallet sticker inte ut innan hennes försvinnande, utom just denna intensiva kommunikation. Hon var dessutom orolig för att gå och träna..

Gör om! Gör rätt!

Ring rikskrim och säg till avdelningen för sms återgivningen att dom ska återskapa sms konversationen för att du anser att dom gjort fel. Dina frågetecken måste ju få klarhet liksom, så det är nog det enda alternativet. Kan tänka mig att det står "jag jobbar nu" eller " Jag är på jobbet". Mer spännande än så är det nog inte tyvärr.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-25 kl. 14:03.
Citera
2013-10-25, 14:03
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
För oss på tråden har det betydelse eftersom hans diagnos ältats fram o tillbaka. Depåinjektioner kan tyda på en annan - säg: komplementär - diagnos än de bokstavskombinationer som ältats här. Det ställer frågan om han kommer att kunna dömas till fängelse i en ny belysning, där svaret troligtvis är NEJ han kommer inte att dömas till fängelse om han befinns skyldig till brottet.

Depåinjektioner är vanligt att man ger vid ex kroniska psykoser eller schizofrenier. Speciellt till de som "glömmer" att ta sin medicin i form av tabletter. Jag har iaf inte hittat att han led av någon av dessa sjukdomar i Fup.

Tillägg: Kom just på att jag tror det finns en på tråden som glömt ta sin depåspruta och som vänt på dygnet och dessutom är väldigt aggressiv i sin framtoning.
Senast redigerad av highfive 2013-10-25 kl. 14:08.
Citera
2013-10-25, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det kan man göra och i det här fallet handlar det om önsketänkande och de fallen där JO har kritiserat finns det säkert fog för att man inte objektivt har tittat på fallen.

Däremot är det svårt att framhålla fördelar för misstänkte om det inte finns några. Det är advokatens jobb. Man ska komma ihåg att den misstänkte kan begära fler analyser i bevisfrågan och kräva fler utredningar själv med sin advokat. Allt annat är trams.

Att vissa muppar påstår att hundarna gjort fel och att MB är gärningsman hör hemma på den avdelningen som det kommer ifrån. Möjligheten finns att uppgifterna kommer från någon rättspsyksanstalt.

När man väl hamnat på åtal så är det så att förundersökningen visar vad man kommit fram till, och i det här fallet står alltså åtal för mord på schemat. Väldigt enkelt. Och domstolen bedömer bevisningen i fallet inget annat.

Rättsläkaren heter Susan Sprogøe-Jakobsen och är chef för Rättsmedicinalverkets enhet i Umeå.
Det var hon som undersökte kvarlevorna efter Carolin Stenvall för fem år sedan, och åklagaren är Schönbeck som också drev Carolinfallet . Det här två har högsta förtroende och kommer ro det här fallet i hamn. Det är alltså rätt gärningsman och man har tung teknisk bevisning även om trollen försöker tramsa bort detta. Han kommer att fällas för mord det är min uppfattning.

Den åtalade har gett förklaringar och även pekat ut alternativa GM.

Åklagaren har inte rett ut dessa spår, det är en allvarlig brist vilket försvaret kan komma att belysa.
Man har nöjt sig med att tycka det är fantasier från MT och att poliser lever i verklighet. Hur seriöst är det ? Kommer den dömande myndigheten kunna avgöra om detta är fantasier med hjälp av fantasiexperterna FHL1 och FHL2 ?

Hur objektivt är det att avfärda en MTs utsaga som fantasi ?
Citera
2013-10-25, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg_se
Ja det verkar konstigt... Men känner man många poliser och kanske sitter och äter med dom ofta så vill dom väl "skona" en kompis från att vara misstänkt.

Seriöst, tror ni att det är första gången de handhar en bekant?! Nu pratar vi Boden. Liten ort, många är bekanta med varandra.
Citera
2013-10-25, 14:27
Medlem
MrsMagoos avatar
Fh2: Nä, du har ju pekat ut två namngivna här för några förhör sedan. I den här konspirations
teorin som du ha
r. Att två namngivna människor har beslutat sig för att ta livet av en oskyldig
kvinna, för att komma åt dig på något konstigt sätt. Den teorin har du ganska livfullt berättat
om i förhör som vi har inspelat på band med advokat närvarande.

Nu har de ju avförts
, de namngivna personerna som du har, du har ju på något sätt lagt dem som misstänkta mördare.
För att komma åt dig av någon konstig anledning så, ohörbart, förklara. Men de två är ju ute
ur leken nu vad jag förstår utav åklagaren.
De är inte aktuella som några gärningsmän och det
kommer att handla om någon slags alibisituation för de båda antar jag

1970
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-25 kl. 14:29.
Citera
2013-10-25, 14:27
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Det överst fetade: Hmm, underligt, med tanke på att försvaret just går ut på att KJ inte skulle vara kapabel till dådet. När ska de få fram den sidan, tro? Inledningsanförandet och slutpläderingen?

Försvaret har dessutom möjlighet att ställa frågor till de vittnen som åklagaren har kallat, och när KJ hörs. Så lades strategin upp för att försöka visa att MD, som var med och kidnappade Åhman från Uppsala, inte var vid sina sinnens fulla bruk (utan manipulerad av övriga mm). Försvaret behöver alltså inte kalla egna vittnen för att visa på något, och har ännu några dagar på sig om de skulle vilja göra det.
Citera
2013-10-25, 14:29
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Bårhus, sjukhus kanske. Jag tror nog att Cinnabar har en poäng och det är väl så att allt för unga människor får tag i en FUP för enkelt.

Jag funderar över hur skvallret går i byn Boden efter det här och hur man då tittar snett på karateläraren och hans fru. Det är bedrövligt hur man kan finna dessa två som alternativ till det här styckmordet. Man har inget att komma med inte det minsta. Motivet suger dessutom och det är skamligt att ens påstå att dom skulle vara inblandade.

Ring rikskrim och säg till avdelningen för sms återgivningen att dom ska återskapa sms konversationen för att du anser att dom gjort fel. Dina frågetecken måste ju få klarhet liksom, så det är nog det enda alternativet. Kan tänka mig att det står "jag jobbar nu" eller " Jag är på jobbet". Mer spännande än så är det nog inte tyvärr.

Du menar att du inte ställer dig frågande kring den intensiva sms-kontakten 2, 3 och 4 maj mellan de två?
Citera
2013-10-25, 14:30
Medlem
Citat:

Det är naturligtvis inte en likdel utan någonting som har varit i kontakt med den döde, t.ex en tejprulle.
Sen kan du sluta svära för fan i helvete.
Citera
2013-10-25, 14:30
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Du menar att du inte ställer dig frågande kring den intensiva sms-kontakten 2, 3 och 4 maj mellan de två?

Inte ett dugg det har ingen relevans för utredningen eftersom den tekniska bevisningen är tung vad det gäller misstänkte. Det är liksom självklart och det sprider bara mer skvaller än vad det redan är.

Citat:
Ursprungligen postat av Wille0Walle
Det är naturligtvis inte en likdel utan någonting som har varit i kontakt med den döde, t.ex en tejprulle.
Sen kan du sluta svära för fan i helvete.

Du skrev annan likdoft som ska placerats i bilen. Så du får ju uttrycka dig så man begriper, och nej så enkla förklaringar som kontaminering av något som har med ett lik att göra handlar det givetvis inte om.
Hundföraren kommer vittna och berätta hur en sån här markering går till.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-25 kl. 14:34.
Citera
2013-10-25, 14:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Inte ett dugg det har ingen relevans för utredningen eftersom den tekniska bevisningen är tung vad det gäller misstänkte. Det är liksom självklart och det sprider bara mer skvaller än vad det redan är.
Vad är självklart? Att MB skrev "Jag jobbar" i fyra SMS?
Citera
2013-10-25, 14:34
Medlem
Citat:
Ska vi få någon slags ordning på det här fallet, måste sms-konversationen VB/MB återskapas. Det är ett alldeles för stort frågetecken att lämna. MB kan ju hitta på var som/eller vara helt uppriktig i sina återberättelser, men med tanke på det stora antalet sms måste de rekonstrueras. Det är VB:s sista dygn i livet. Inget annat runt fallet sticker inte ut innan hennes försvinnande, utom just denna intensiva kommunikation. Hon var dessutom orolig för att gå och träna..

Gör om! Gör rätt!

Yepp. Antagligen eller rätt så självklart ville hon träffade MB å det snaraste på lördagen. Det lär ju inte vara så att hon skyndade från KJ för att gå hem å sova. Tror MB haft tur när han berättade att han fått ett oroligt sms från henne men inte sett det förrän dagen efter. Eftersom ingen tycks kunna kontrollera detta.
Jag tror 100% att de träffats på lördagen kring 21.30-22.00... Men att AN håller tyst om det. MB svarar svävande på att han gått ut, enbart för att det kan ju finnas ett vittne som sett honom.
Nej ett mycket hårdare förhör om detta, och husrannsakan skulle vara på sin plats, även fast det är jävligt sent ute. Leta reda på hans bil också. Kolla igenom varenda klädesplagg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in