2013-10-22, 18:34
Medlem
En stor undran jag har är: Varför lyckas man inte återskapa de sista (5) vet ej om siffran nu stämmer sms mellan MB & offret, jag anser att dom släppt tanken på MB lite för snabbt.
Har inte lyckats klura ut varför i helvete dom inte kunnat återskapa dessa sms
Citera
2013-10-22, 18:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Ber om ursäkt, det sista registrerade smset dem emellan var väl 19.38 och det ger ännu mer tid fram tills hon eventuellt möter MB. VB verkar inte vara den som slutar smsa bara sådär. Tror inte MB ens läst hennes sms, bara kollat snabbt igenom och sen svarat rätt och slätt- sluta smsa!
Men hon har väl ingen anledning att messa om de har enats om att hon ska gå hem till honom, eller möta honom på vägen?
Citera
2013-10-22, 18:35
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrAcKmAn
Jag har funderat på ett senario i stil med att KJ trodde det skulle bli mer än bara plugga, alltså att han såg det som en invit att hon ville plugga hos honom.

VB kan mycket väl ha avvisat KJ, och redan då hotat med att hon ska ringa 112 och anmäla honom för våldtäkt om han fortsätter försöka något.

Därefter har hon en koversation med MB om att de ska mötas upp när han kommer hem från middagen. Kanske därför hon skriver att hon är upprörd, att en idiot försökter nått hon inte vill. Därefter knallar hon iväg nångång åt det hållet, mot MB.

KJ blir förbannad att det inte blev något, och att hon istället väljer att träffa MB.

Strax efter VB lämnar honom och börjar traska, så tar KJ bilen och hittar henne lägst vägen.

Är det troligt att de kan ha tjafsat i hans bil där han på nått sätt får henne att tappa medvetandet. Ex. strypning, hålla för mun och näsa för att hon skriker, eller dylikt?

Tankar och kommentarer på detta?

Instämmer! I det stora hela tror jag att det är så det har gått till.

Jag tror faktiskt att lösningen på vad som hände den där kvällen finns bland alla detaljer i FUP. Man måste bara hitta dem - och de är sällan mer än en mening långa - så framträder en samlad bild av vad som troligtvis skedde. Är långt ifrån klar med min egen analys än. En klassisk begärstriangel utgör dock kärnan.
Citera
2013-10-22, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
20 28 avgår taxin från matstället i Boden
20 32 slår VBs telefon över till 2 g
20 38 Slår VBs telefon åter till 3 g
20 39 Anländer taxin troligtvis Sävast

En fråga Tariff 1. Åker man på den tariffen om man är två eller fler i en bil en lördagkväll? s 1007 Fup

Säg bara vad du försöker förklara med schema/taxiresa.. har taxichauffören kört över VB på väg mot sävast.. givetvis lite provocerande av mig, det finns ingen bäring i resonemanget MB kontra VB mer än sms som i sig var initialt besvärande för MB, men det finnes tusenfalt mer att antaga KJ som både mördare, tranportör och styckare. Sen har han figurerat i området FP1/FP2 enligt egen utsaga i förhör och även vittnen. Finns inte en glutt att MB eller personens eventuella närstående trampat omkring där 5-20 maj. Droppa MB och koncentrera sig om KJ har städat ensam.. mitt tips.
Citera
2013-10-22, 18:37
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-300
En stor undran jag har är: Varför lyckas man inte återskapa de sista (5) vet ej om siffran nu stämmer sms mellan MB & offret, jag anser att dom släppt tanken på MB lite för snabbt.
Har inte lyckats klura ut varför i helvete dom inte kunnat återskapa dessa sms
Det har varit möjligt men ansetts för kostsamt m h t relevansen i utredningen. Ganska märkligt kan tyckas.

Om jag minns rätt nu.
Citera
2013-10-22, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
20 28 avgår taxin från matstället i Boden
20 32 slår VBs telefon över till 2 g
20 38 Slår VBs telefon åter till 3 g
20 39 Anländer taxin troligtvis Sävast

En fråga Tariff 1. Åker man på den tariffen om man är två eller fler i en bil en lördagkväll? s 1007 Fup
är på jobbet och har inte fup här. Men har funderat på om vbs telefon kan ha varit på laddning. Hon drar iväg fort för att möta MB och KJ följer efter, övertalar henne att åka med och sen drar de till skogs.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Ber om ursäkt, det sista registrerade smset dem emellan var väl 19.38 och det ger ännu mer tid fram tills hon eventuellt möter MB. VB verkar inte vara den som slutar smsa bara sådär. Tror inte MB ens läst hennes sms, bara kollat snabbt igenom och sen svarat rätt och slätt- sluta smsa!
För övrigt var sista SMS:et från MB till VB kl 19:31, och då satt MB i taxin. Det glömde han och AN att berätta.

Skulle MB ha suttit bredvid sin fru i en taxi och messat sitt vänsterprassel?
Senast redigerad av Quarrel 2013-10-22 kl. 18:48.
Citera
Medlem
Desto mer jag läser av förhöret desto mer tror jag faktiskt att det var KJ.

Men hur har han knivat ihjäl någon i sin lägenhet på ett sånt sätt att han kunnat dölja spåren? En tanke är förstås att han lurat iväg VB ut någonstans i skogen där allt skett men mycket tyder på att han gjort det hemma.

En tanke som slog var om han på nåt sätt fått VB till badkaret? Hon hade ju tränat och var kanske fortfarande inte fräsch? Och där har han gått lös med stämjärnet/holkjärnet? Badkar och badrum blir betydligt lättare att städa upp än vardagsrum.
Sedan har han nog kapat lös benen med bautakniven. Det räckte nog för att vikten på bålen skulle gå att bära i ryggsäcken. Därför fanns ingen anledning att kapa bort mer vikt och KJ gör inte mer än han måste.

Därför saknas både holkjärn och kompisens bautakniv som han lånat för KJ inser att dessa får aldrig komma fram. Även ryggsäck har han tvingats slänga eftersom den var blodig, frågan är om det vara hans egen eller VBs rygga som användes?

Händerna kapade han för att han har sett CSI hitta spår och DNA under naglar så dessa var han extra seriös med att få bort. Dessa har han nog pga detta sett till att de aldrig ska komma fram.

KJ tänker med sin egen logik att all tejp görs på stora rulla så den kan inte spåras. Att blod kommit på rullens insida missar han. Och varför då slänga bort en bra tejprulle? Han har nog dessutom använt rullen senare eller möjligen dragit av nåt extra varv tejp för att dölja blodspår. För ingen av tejpbitarna på kroppen passade exakt mot rullen.

Ev. kan kroppen ha legat kvar i lägenheten eller bagageutrymmet på bilen en tid innan han inser att han måste göra sig av med kroppen. Sannolikt har den legat i bagaget länge och då har blodet runnit ur påse/väska. Och troligen låg VBs kropp kvar i lägenheten när kommunens stödperson kom på besök och KJ hävdade att han badade för att slippa besök.

Gräva verkar inte vara hans grej om man läser förhöret. Snarare verkar han inställd på att hitta militärutrymmen som inte besöks där han kan lämna kroppen.

Gula huset känner han till pga sina krigslekar och lämnar benen där, antagligen tillfälligt för att transportera vidare. Och bålen i ryggsäcken börjar han bära bort men tröttnar ganska snabbt både för att han är klent byggd och för att det ligger i hans natur. Så även kroppen lämnas. Kanske tänker han ta det senare men för KJs personlighet har senare en tendens att omvandlas till aldrig.

Om han inte gjort det i badrummet så tror jag han planerat mordet i förväg och plastat in något rum, även badrummet var nog planerat i förväg. Tror motivet är så sjukt som att han ville bocka av mord i sin bok. Kanske även äta människokött men troligen kom han aldrig till skott med det. Skulle även kunna tänka mig att han testat mer sexuella aktiviteter med kroppen. Bara för att testa.

Sen har han sprungit med på MPS för att hålla sig informerad samt visa upp en fasad.
Citera
2013-10-22, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Det har varit möjligt men ansetts för kostsamt m h t relevansen i utredningen. Ganska märkligt kan tyckas.

Om jag minns rätt nu.

Herregud, det skulle verkligen betyda ( Rättskandal )
Citera
2013-10-22, 18:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Desto mer jag läser av förhöret desto mer tror jag faktiskt att det var KJ.

Men hur har han knivat ihjäl någon i sin lägenhet på ett sånt sätt att han kunnat dölja spåren? En tanke är förstås att han lurat iväg VB ut någonstans i skogen där allt skett men mycket tyder på att han gjort det hemma.

En tanke som slog var om han på nåt sätt fått VB till badkaret? Hon hade ju tränat och var kanske fortfarande inte fräsch? Och där har han gått lös med stämjärnet/holkjärnet? Badkar och badrum blir betydligt lättare att städa upp än vardagsrum.
Sedan har han nog kapat lös benen med bautakniven. Det räckte nog för att vikten på bålen skulle gå att bära i ryggsäcken. Därför fanns ingen anledning att kapa bort mer vikt och KJ gör inte mer än han måste.

Därför saknas både holkjärn och kompisens bautakniv som han lånat för KJ inser att dessa får aldrig komma fram. Även ryggsäck har han tvingats slänga eftersom den var blodig, frågan är om det vara hans egen eller VBs rygga som användes?

Händerna kapade han för att han har sett CSI hitta spår och DNA under naglar så dessa var han extra seriös med att få bort. Dessa har han nog pga detta sett till att de aldrig ska komma fram.

KJ tänker med sin egen logik att all tejp görs på stora rulla så den kan inte spåras. Att blod kommit på rullens insida missar han. Och varför då slänga bort en bra tejprulle? Han har nog dessutom använt rullen senare eller möjligen dragit av nåt extra varv tejp för att dölja blodspår. För ingen av tejpbitarna på kroppen passade exakt mot rullen.

Ev. kan kroppen ha legat kvar i lägenheten eller bagageutrymmet på bilen en tid innan han inser att han måste göra sig av med kroppen. Sannolikt har den legat i bagaget länge och då har blodet runnit ur påse/väska. Och troligen låg VBs kropp kvar i lägenheten när kommunens stödperson kom på besök och KJ hävdade att han badade för att slippa besök.

Gräva verkar inte vara hans grej om man läser förhöret. Snarare verkar han inställd på att hitta militärutrymmen som inte besöks där han kan lämna kroppen.

Gula huset känner han till pga sina krigslekar och lämnar benen där, antagligen tillfälligt för att transportera vidare. Och bålen i ryggsäcken börjar han bära bort men tröttnar ganska snabbt både för att han är klent byggd och för att det ligger i hans natur. Så även kroppen lämnas. Kanske tänker han ta det senare men för KJs personlighet har senare en tendens att omvandlas till aldrig.

Om han inte gjort det i badrummet så tror jag han planerat mordet i förväg och plastat in något rum, även badrummet var nog planerat i förväg. Tror motivet är så sjukt som att han ville bocka av mord i sin bok. Kanske även äta människokött men troligen kom han aldrig till skott med det. Skulle även kunna tänka mig att han testat mer sexuella aktiviteter med kroppen. Bara för att testa.

Sen har han sprungit med på MPS för att hålla sig informerad samt visa upp en fasad.
Badkaret var skitigt vid husrannsakan. Det var alltså inte nyligen rengjort efter ett våldsbrott.
Citera
2013-10-22, 18:42
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Har någon sagt rakt ut till KJ att han ljuger? Vore det kanske bra om någon gjorde det?

Sök i FUP på ordet ljuger eller någon annan association så kan du ju hitta det själv. Du har väl laddat ner FUP? Det finns länk i första posten i tråden.
Citera
2013-10-22, 18:43
Medlem
Pentagrammatons avatar
Helt missat att FUP släppts och inte hållit mig speciellt uppdaterad om fallet sista tiden. Glansat genom FUP:en och är väldigt intressant läsning. Men vet någon ifall det går att få tag på den "separata fotobilagan" där ocensurerade bilder på fynden finns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in