2013-10-09, 16:36
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
"uppemot 900 förhör som kommer att presenteras när stämningsansökan lämnas in" säger NK samtidigt så står det 400 sidor. Går inte ihop. Kan tänka mig att det är 4000.

Linda Chen FUP hamnade på 4024 sidor. Dock så hade man där en omfattande utflykt av MA som upptog en del sidor i utredningen.
Om det är runt 900 förhör som de facto kommer att vara med i FUP så är 400 sidor givetvis uteslutet. Då ska det troligen vara 4000.
Citera
2013-10-09, 16:38
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
"uppemot 900 förhör som kommer att presenteras när stämningsansökan lämnas in" säger NK samtidigt så står det 400 sidor. Går inte ihop. Kan tänka mig att det är 4000.

Linda Chen FUP hamnade på 4024 sidor. Dock så hade man där en omfattande utflykt av MA som upptog en del sidor i utredningen.

Siffrorna går definitivt inte ihop. Är det 900 förhör så upptar de minst 900 sidor. Jag tror också att det är en nolla som har sprungit till skogs.
Citera
2013-10-09, 16:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Siffrorna går definitivt inte ihop. Är det 900 förhör så upptar de minst 900 sidor. Jag tror också att det är en nolla som har sprungit till skogs.
Jag frågade åklagarmyndigheten om hur många sidor det är. Jag fick ett goddagyxskaft-svar: "Enligt uppgift kommer fup att finnas tillgänglig hos Polismyndigheten i Norrbotten".
Citera
2013-10-09, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag frågade åklagarmyndigheten om hur många sidor det är. Jag fick ett goddagyxskaft-svar: "Enligt uppgift kommer fup att finnas tillgänglig hos Polismyndigheten i Norrbotten".

Herregud!

Och journalisten har fortfarande inte svarat på mitt mail. Borde vara i hans intresse att inte ha faktafel i artiklarna.
Citera
2013-10-09, 16:47
Medlem
KITTY007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag kan bidra till kostnaden för FUP:en upp till 50% eller max 400 spänn om någon beställer och laddar upp den på lämpligt vis. Dock skulle jag i så fall vilja diskutera med vederbörande om det finns något material som är integritetskränkande mot offret och hennes familj, för jag vill t ex inte vara medansvarig för att obduktionsbilder läggs ut (i den mån dessa inte är sekretesstämplade, vilket man väl kan hoppas).

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kan tänka mig detsamma ... instämmer också med dig och vill inte medverka till obduk. bilderna läggs ut.

PayPal?
☆ Men enklast vore nog om vi fick den i PDF.
Citera
2013-10-09, 16:53
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Dagens skratt!

Det bådar inte gott för åklagarmyndigheten det här. Kanske kan Polismyndigheten i Norrbotten ge ett bättre svar.
Citera
2013-10-09, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KITTY007
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kan tänka mig detsamma ... instämmer också med dig och vill inte medverka till obduk. bilderna läggs ut.

PayPal?
☆ Men enklast vore nog om vi fick den i PDF.

De har väl ändrat rutinerna efter Arboga-fallet. Obduktionsbilder är inte med i den handlingen som offentligheten kan ta en del av.
Citera
2013-10-09, 17:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
De har väl ändrat rutinerna efter Arboga-fallet. Obduktionsbilder är inte med i den handlingen som offentligheten kan ta en del av.
Det är upp till TR att sekretessa. Efter Arboga brukar TR sekretessa obduktionsbilder.
Citera
2013-10-09, 17:02
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:

Ja, fan vad det är skrämmande med myndighetspersoner som tror att dokumentationen är något slags bisak i myndighetsutövningen! Får se vad jag får för svar. Drog precis iväg följande fråga till registratorn på åklagarkammaren i Luleå:

"Hej!

Jag läste i tidningen att förundersökningen av mordet på Vatchareeya Bangsuan i maj 2013 nu är på väg att sammanställas och att åtal snart kommer att väckas.

Min fråga är om förundersökningsprotokollet vid detta tillfälle även kommer att tillgängliggöras i digital form, vid sidan av den pappersform som krävs när det gäller upprättande av offentliga handlingar.

Detta förfaringssätt har tidigare använts vid andra uppmärksammade brottsfall, exempelvis i samband med rättegången i fallet Linda Chen 2010, där Falu tingsrätt beslöt att tillgängliggöra förundersökningen i form av en CD-skiva.

Eftersom utredningen kring mordet på Vatchareeya Bangsuan har tilldragit stor uppmärksamhet både från journalistiskt håll och från intresserade medborgare i övrigt, tror jag att ett digitalt tillgängliggörande skulle underlätta hanteringen för samtliga inblandande.

Tacksam för svar,

Mvh

"
Citera
2013-10-09, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Ja, fan vad det är skrämmande med myndighetspersoner som tror att dokumentationen är något slags bisak i myndighetsutövningen! Får se vad jag får för svar. Drog precis iväg följande fråga till registratorn på åklagarkammaren i Luleå:

"Hej!

Jag läste i tidningen att förundersökningen av mordet på Vatchareeya Bangsuan i maj 2013 nu är på väg att sammanställas och att åtal snart kommer att väckas.

Min fråga är om förundersökningsprotokollet vid detta tillfälle även kommer att tillgängliggöras i digital form, vid sidan av den pappersform som krävs när det gäller upprättande av offentliga handlingar.

Detta förfaringssätt har tidigare använts vid andra uppmärksammade brottsfall, exempelvis i samband med rättegången i fallet Linda Chen 2010, där Falu tingsrätt beslöt att tillgängliggöra förundersökningen i form av en CD-skiva.

Eftersom utredningen kring mordet på Vatchareeya Bangsuan har tilldragit stor uppmärksamhet både från journalistiskt håll och från intresserade medborgare i övrigt, tror jag att ett digitalt tillgängliggörande skulle underlätta hanteringen för samtliga inblandande.

Tacksam för svar,

Mvh

"

Perfekt!!!

Rikigt bra jobbat i Linda Chen fallet, förresten! Hatten av!
Citera
2013-10-09, 17:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Dagens skratt!

Det bådar inte gott för åklagarmyndigheten det här. Kanske kan Polismyndigheten i Norrbotten ge ett bättre svar.
Fick nytt svar: "Utredningsmaterialet är inte 100% sammanställt varför det inte går att svara på om fup är 400 sidor".
Citera
2013-10-09, 17:24
Medlem
Minimois avatar
Alldén-FUP kom på CD-skiva som kostade 600. Det var samma åklagare.

Det är inkorrekt att obduktionsbilder inte finns med i FUP efter Arboga.

Väcks åtal på fredagen kan det dröja till veckan därpå som tingsrätten har FUP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in