2013-07-25, 22:04
Medlem
jukeboxflowerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Bilen tillhör B* Ge*rg M*rtin L*rsson (ooaa)
B*ddbyvägen 9 (u)
961 42 Boden

Ingen som jag har hört talas om i tråden.

Förmodligen en orienteringsfunktionär som ville ta ett break och titta på utsikten.
Citera
2013-07-25, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jukeboxflowers
I o f s mycket aktivitet överallt i boden just nu p.g.a o-ringen. Men kl.20:13 stod den här bilen strax hitom bommen till södra åbergsfortet. Ingen människa hörbar eller synlig uppe på kalotten eller i skogen längs vägen.

https://anonfiles.com/file/21fe587f7d9c06ff75bca565817921ee
Alltid trevligt med lite naturbilder. Har vi anledning att tro att det är något fuffens i kikaren?

Jag har läst drygt 600 sidor och kan så långt summera (fram till den 22/5) att de intressanta personerna i gärningsmannahänseende är AB, MB, AN och den numera häktade KJ. I någon av tidningarna (förmodligen Kuriren) skrevs det att en mörk Nissan pick-upbil gjorde helt om, i närheten av den första fyndplatsen, då det var avspärrat, samt att föraren i den bilen hukade sig när potentiella vittnen passerades; åtskilliga inlägg på denna tråd hävdar att MB är ägare till en sådan bil.

Om det är sant eller ej, men åtskilliga deltagare som utger sig för att ha personkännedom, uppger att KJ har diagnosen AS. Tekniska fynd efter BO har i form av blod påvisats i KJ:s bil (plastpåse) och eventuellt ytterligare en besudling i bilen (de flesta på denna tråd tycks vara av uppfattningen att det endast är ett blodfynd i bilen, efter BO, och inte två...) samt ett "DNA-spår" efter BO i KJ:s lgh (detta kanske är den blodbesudling som det tidigare hade betecknats som). KJ är MÖP, alltså överordentligt intresserad i det militära.

MB har förmodligen våldet inom armlängds avstånd, genom att träna karate har han säkerligen bättre uppfattning om våld, gränser och våldets möjligheter än gemene man; därmed inte sagt att han skulle vara våldsam, men med inlägg som hävdar tendensen att bli grinig om emotsagd och "hård mot de hårda" lämnas fältet öppet för tolkningar... Är våldet som får utlopp i dojon det enda våldet eller sträcker den sig utanför dojon. Ett inlägg från en deltagare ger uttryck för personkännedom och hävdar att MB har intresse för knivar... Detta kan betyda mycket eller inget, det lämnar det öppet för tolkningar i denna krimkontext. AB uttrycks av några deltagare som missbrukare av anabola steroider e d, samt aggressiv, har eller hade något nasty videoklipp på sin Facebooksida, vad vet jag. Kvinnan AN, MB:s hustru, hade när VB:s försvinnande blivit medialt uppmärksammat, skrivit tillsynes hatiska inlägg syftandes mot VB; det har många frågat sig hur det kan komma sig, sådant hat och brist på omdöme. Dessa tre utgår jag från att polisen har ringat in och vänt ut och in på i utredningen...

Ytterligare någon, som jag inte blir klok på vilken roll han har, vilka anknytningar till BO, mtGM eller andra i kontexten, har initialerna VO; något inlägg hävdade att han på sin Facebooksida har boken Att döda en vän som favoritläsning. (Boken är tydligen indielitteratur, fri att läsa eller tanka ner för den som vill.)

Avslutningsvis kan de drygt 6000 första inläggen sammanfattas med att vi har dittills endast lokaliserat Fp #1 och kroppsdelarna där (i ödehuset), ingen är ännu frihetsberövad den 22/5, man har sett en skumt uppträdande Nissan-bil den 20/5 (uppfattade jag att datumet var, alltså kvällen då första kroppsfyndet gjordes), en lite knepig vän, f d pojkvän till BO, som sägs ha AS, som sägs vara den siste kände att ha sett BO i livet, samt en - får jag säga det? - trehövdad familj (fler?) med en suggererad våldsaura, sann eller falsk. Ytterligare ett par figurer, förmodligen staffage, med vaga men möjliga beröringspunkter till fallet.
Citera
2013-07-25, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
mycket säker[/b] källa - icke officiell - som bekräftat att det rör sig om två blodspår och ett DNA-spår.

Efter så här lång tid hoppas jag , och tror, verkligen de har mer än så. Annars blir det här knepigt för åklagarna.
Citera
2013-07-25, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Ett bra iniativ att försöka strukturera upp det hela. Ingen dum ide alls att titta på hennes "sfärer".
Det finns skäl att fråga sig vilka människor hon mötte i sin vardag då det högst troligt är där man hittar GM. Mycket pekar mot KJ i detta men skulle han visa sig vara oskyldig så undrar man ju självklart om det finns andra människor i dessa "sfärer" som är tillräckligt störda för att begå en sådan handling.

Men jag har en fråga kring listan med "misstänkta" namn.

Denne V.O > V*ctor Olofss*n, - vad gör egentligen honom misstänkt?
Skäl som angetts i tråden som jag känner till är:

1.Studerar vid LTU
2.Har varit anställd vid försvarsmakten i Boden.
3.Bör känna till fyndplatsen väl
4.Verkar Storsvensk.

1. 19000 elever är inskrivna vid LTU. Detta faktum gör ingen till misstänkt.
2. Detta faktum är i sig inte skäl för misstanke. Han delar denna bakgrund med väldigt många.
3. Ett antagande, som i sig inte är orimligt men utgör inte heller det skäl för misstanke.
4. Ett subjektivt tyckande som, rätt eller fel, inte heller det bär en misstänkts signum.

Kring V.O hittar jag i nuläget inget misstänkt, - ingenting.
Har han överhuvud taget haft någon connection till VB?

Citerar detta inlägg som respons på kinuskis undran om VO, antar att det är denna VO som avses.
Det finns även inlägg om att VO tränade karate med VB, vet ej om detta har bekräftats.
Citera
2013-07-26, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Efter så här lång tid hoppas jag , och tror, verkligen de har mer än så. Annars blir det här knepigt för åklagarna.
Telefonin och andra mobildata vore mycket intressant att ta del av, från VB, MB/AB/AN, KJ och kanske någon ytterligare. Här finns förmodligen viktiga ledtrådar om vilken eller vilka GM som är skyldiga.

VB sägs på något av sina Facebook-konton ha skrivit att hon skulle motionera för att sedan plugga. Enligt VB:s mor hade VB på lör den 4/5 i vanlig ordning delat ut reklam... Frågan är om det är den aktiviteten som stod för motionen. Sedan skulle hon "plugga". Hon lämnade enligt föräldrarna (mor och styvfar) hemmet någon gång vid 16-tiden. Det är mig veterligen inte känt om hon blev hämtad eller ej, men utsagan om att KJ hämtade henne vid hennes hem, har så vitt jag uppfattat det sitt ursprung hos KJ, men jag vet inte. Det förefaller märkligt att hon skulle hem till KJ för att plugga, om det inte istället är ett svepskäl eller en omskrivning för någon annan aktivitet. Eller om hon skulle till någon annan, en mer meningsfull plats för studier...

Av de ringa data som förmedlats via medierna under snart tre månader efter försvinnandet har vi som intresserad allmänhet inte mycket mer än ett knippe knepiga personer i VB:s närhet. Frågan är då hur mycket planering som ligger bakom mordet och om det involverar fler än en GM. En allmän fråga är om var och varannan svennebanan skulle te sig suspekt för omvärlden vid en spekulativ granskning som den som blir, på en tråd med lekmän med begränsad tillgång till fakta. Kanske finns det ett kotteri som vi inte ens känner till, av relevans för de aktuella brotten. Av det vi känner till, har hört och fått en spekulativ uppfattning om, så tror jag att GM, en eller flera, hittas inom det lilla knippe personer som nämnts.
Citera
2013-07-26, 01:50
Medlem
troubleices avatar
Hur går det med fallet? Något nytt sedan sammanfattningen från 28 juni? Har inte hört ett ljud om detta på länge.
Citera
2013-07-26, 02:07
Medlem
Citat:
I o f s mycket aktivitet överallt i boden just nu p.g.a o-ringen. Men kl.20:13 stod den här bilen strax hitom bommen till södra åbergsfortet. Ingen människa hörbar eller synlig uppe på kalotten eller i skogen längs vägen.

Kanske en orienteringsfunktionär som sätter ut eller bevakar kontroller, eftersom Åberget är sista etappen, så kan det väl tänkas att det finns någon kontroll åt det hållet utav åberget.
Citera
2013-07-26, 04:42
Medlem
Claysons avatar
Citat:

Herregud.
Du ser en bil vid ett fort 3 månader efter och förmodar att det har med ett mord att göra?

Ska du fota varenda bil som parkerar vid ett fort och misstänka så kommer du få lägga ut 10-tals bilder varje dag.

Skärpning!
Citera
2013-07-26, 07:39
Medlem
jonkoping83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Känns som du vänder på det helt och hållet.

Man har ett gäng indicier och bevis. Trodde man inte att KJ var skyldig skulle man inte fortsätta hålla honom häktad. Skulle inte förvåna mig ett dugg om utredarna 'vet att han gjort det', men behöver mer bevis för att få det att hålla i domstolen.

Nu är det såhär.. Att även om "en" utredare av dem alla tror att han gjort det så leder det ingen vart, du är oskyldig i ordets rätta bemärkelse om det inte finns bevis. Naivt och ljusblått att tro KJ gjort det, dagens sanning.

Indicier och bevis? Jag tackar för det, om det fanns några. Man vill få fast GM, ingen tvekan om den saken.. Tyvärr, är GM nowhere to be found i dagsläget.
Citera
2013-07-26, 09:55
Medlem
Vid dom här koordinaterna Lat N 65° 46′ 16″Lon E 21° 39′ 2″
ligger det en kvarglömd kniv.
Knivar måste det iofs finnas kvarglömda i miljoner men platsen som
den här ligger på är väldigt insynsskyddad och i närheten av Fallen A
Citera
2013-07-26, 10:04
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkoping83
Nu är det såhär.. Att även om "en" utredare av dem alla tror att han gjort det så leder det ingen vart, du är oskyldig i ordets rätta bemärkelse om det inte finns bevis. Naivt och ljusblått att tro KJ gjort det, dagens sanning.

Indicier och bevis? Jag tackar för det, om det fanns några. Man vill få fast GM, ingen tvekan om den saken.. Tyvärr, är GM nowhere to be found i dagsläget.

För att reda ut begreppen, jonkoping83: Du är klar över att KJ de facto kan vara skyldig till att ha mördat Vatchareeya även om han inte blir fälld för detta i domstol, eller hur ?
Senast redigerad av MBoudine 2013-07-26 kl. 10:15.
Citera
2013-07-26, 10:50
Medlem
ME077s avatar
Ytterligare en version:

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6897763

De bevis som åklagarna offentliggjort består av dels av fyndet av kroppen, och även Vatchareeya Bangsuans blod och den misstänktes DNA som har hittats på plastsäckar i 22-åringens bil. Blod och DNA-spår från offret har även hittats i den misstänktes lägenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in