Citat:
Ursprungligen postat av
jukeboxflowers
I o f s mycket aktivitet överallt i boden just nu p.g.a o-ringen. Men kl.20:13 stod den här bilen strax hitom bommen till södra åbergsfortet. Ingen människa hörbar eller synlig uppe på kalotten eller i skogen längs vägen.
https://anonfiles.com/file/21fe587f7d9c06ff75bca565817921ee
Alltid trevligt med lite naturbilder.

Har vi anledning att tro att det är något fuffens i kikaren?
Jag har läst drygt 600 sidor och kan så långt summera (fram till den 22/5) att de intressanta personerna i gärningsmannahänseende är AB, MB, AN och den numera häktade KJ. I någon av tidningarna (förmodligen Kuriren) skrevs det att en mörk Nissan pick-upbil gjorde helt om, i närheten av den första fyndplatsen, då det var avspärrat, samt att föraren i den bilen hukade sig när potentiella vittnen passerades; åtskilliga inlägg på denna tråd hävdar att MB är ägare till en sådan bil.
Om det är sant eller ej, men åtskilliga deltagare som utger sig för att ha personkännedom, uppger att KJ har diagnosen AS. Tekniska fynd efter BO har i form av blod påvisats i KJ:s bil (plastpåse) och eventuellt ytterligare en besudling i bilen (de flesta på denna tråd tycks vara av uppfattningen att det endast är ett blodfynd i bilen, efter BO, och inte två...) samt ett "DNA-spår" efter BO i KJ:s lgh (detta kanske är den blodbesudling som det tidigare hade betecknats som). KJ är MÖP, alltså överordentligt intresserad i det militära.
MB har förmodligen våldet inom armlängds avstånd, genom att träna karate har han säkerligen bättre uppfattning om våld, gränser och våldets möjligheter än gemene man; därmed inte sagt att han skulle vara våldsam, men med inlägg som hävdar tendensen att bli grinig om emotsagd och "hård mot de hårda" lämnas fältet öppet för tolkningar... Är våldet som får utlopp i dojon det enda våldet eller sträcker den sig utanför dojon. Ett inlägg från en deltagare ger uttryck för personkännedom och hävdar att MB har intresse för knivar... Detta kan betyda mycket eller inget, det lämnar det öppet för tolkningar i denna krimkontext. AB uttrycks av några deltagare som missbrukare av anabola steroider e d, samt aggressiv, har eller hade något nasty videoklipp på sin Facebooksida, vad vet jag. Kvinnan AN, MB:s hustru, hade när VB:s försvinnande blivit medialt uppmärksammat, skrivit tillsynes hatiska inlägg syftandes mot VB; det har många frågat sig hur det kan komma sig, sådant hat och brist på omdöme. Dessa tre utgår jag från att polisen har ringat in och vänt ut och in på i utredningen...
Ytterligare någon, som jag inte blir klok på vilken roll han har, vilka anknytningar till BO, mtGM eller andra i kontexten, har initialerna VO; något inlägg hävdade att han på sin Facebooksida har boken
Att döda en vän som favoritläsning. (Boken är tydligen indielitteratur, fri att läsa eller tanka ner för den som vill.)
Avslutningsvis kan de drygt 6000 första inläggen sammanfattas med att vi har dittills endast lokaliserat Fp #1 och kroppsdelarna där (i ödehuset), ingen är ännu frihetsberövad den 22/5, man har sett en skumt uppträdande Nissan-bil den 20/5 (uppfattade jag att datumet var, alltså kvällen då första kroppsfyndet gjordes), en lite knepig vän, f d pojkvän till BO, som sägs ha AS, som sägs vara den siste kände att ha sett BO i livet, samt en - får jag säga det? - trehövdad familj (fler?) med en suggererad våldsaura, sann eller falsk. Ytterligare ett par figurer, förmodligen staffage, med vaga men möjliga beröringspunkter till fallet.