2013-07-18, 21:40
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
På vägen mellan föräldrahemmet och mt:s bostad passerar man avtagsvägen till ödehuset med åtföljande fp1 resp. fp2 (ev. fp3, fp4 eftersom man nu säger sig ha en komplett kropp exkl. händerna).

Om man tänker sig samma fenomen, dvs att mt valt plats efter dels hur väl han känner ev. byggnad resp. terräng, och dels hur nära han kan köra med sin bil, och sedan söker längs den tänkta sträckan Åberget - U-gatan under antagandet att VB vid pass 18:40 velat bli hemskjutsad men gått med på att mt gjort en liten avstickare: Var hamnar vi då?

Ett förslag med utgångspunkt från Åberget är en kortare färdsträcka till Gruvberget: Mt kan från Åberget ha påbörjat hemkörning av VB, men svängt av Gamla Lulevägen (där han f.ö. bara har 400 m hem till sin äldre bror), för att sedan ta av vid skylten ”Gruvberget 2”; därefter följt Gruvbergsvägen till vald plats.

Utgår man i stället från terrängen kring det inhägnade Åbergsfortet så bör man alltså söka efter mindre (avtags)vägar samt byggnader och ensligt belägna platser mycket nära farbar väg.
Ditt inlägg är väldigt bra och jag håller med. Den misstänktes bostad samt hans föräldrahem är troligtvis inblandade bostäder i detta brott. Känns rätt att söka ett samband.
Senast redigerad av J.R. 2013-07-18 kl. 21:47.
Citera
2013-07-18, 22:12
Bannlyst
[QUOTE=27Slak|Du får gärna berätta varför en påse med VB:s dna, alltså möjligen hårstrån eller vad som helst, med KJ:s fingeravtryck har för bevisvärde för mord

bara att det finns blod är extremt illavarslande för K.J och hans pappa. Sen skall du och jag inte sitta här och spekulera i mängderna av dessa blodfynd...som vi båda vet är åklagardonnorna minst sagt low-key. (sen varit förvånansvärt lite läckor från rättscentrum. eller hur?)

Dock sitter lillpojken där han sitter av en anledning (eller har vi en rättskandal a la sture bergwall på vår höft, 27s????) tids nog kommer nån av oss att få rätt...ps! finns mycket blåbär just nu att plocka på gruvberget för dig....!!! (sen lovar jag hålla ner på "dotsen"............dock kör jag lite överdosering på ????) okay för dig 27s?
Senast redigerad av pikespeak11 2013-07-18 kl. 22:48.
Citera
2013-07-18, 22:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Fast det här med händerna kan ju ha varit av forensiska skäl?
Ja, det ligger väl närmast till hands.
Citat:
Frågan är om den här jeppen, om det nu är den ofällde mannen (en "simpleton"), har tillräckligt utvecklad psykopatologi för ritual/luststyckning?
Det kan nog i mt:s fall ligga mer åt ren klåfingrighet, experimentlusta, nyfikenhet... en lust att vilja plocka isär en människa på samma sätt som ett vapen, en kanin... att testa sin förmåga, sitt mod, sin fältmässiga duglighet; ett mandomsprov... Och säkert påverkan av annat slag; "Håll Sverige rent", etc. Det är lite svårfångat och det erfordras djupgående personstudier mm. - Samtidigt finns bekvämlighet med i bilden: Det är lättare (mindre tungt) att hantera en styckad kropp, och det är enklare att disponera bagageutrymmet om man slipper tänka på diagonaler, likstela leder, jättelånga väskor, osv. - Flera saker av det mt sagt och gjort tycker jag också skulle kunna tyda på en mer renodlad lust att döda. - Lättpåverkad men samtidigt mycket egensinnig.
Citera
2013-07-18, 22:42
Bannlyst
[quote=letsdoit|44377775]Ja, det ligger väl närmast till hands.Det kan nog i mt:s fall ligga mer åt ren klåfingrighet, experimentlusta, nyfikenhet... en lust att vilja plocka isär en människa på samma sätt som ett vapen, en kanin... att testa sin förmåga, sitt mod, sin fältmässiga duglighet; ett mandomsprov... Och säkert påverkan av annat slag; "Håll Sverige rent", etc. Det är lite svårfångat och det erfordras djupgående personstudier mm. - Samtidigt finns bekvämlighet med i bilden: Det är lättare (mindre tungt) att hantera en styckad kropp, och det är enklare att disponera bagageutrymmet om man slipper tänka på diagonaler, likstela leder, jättelånga väskor, osv. - Flera saker av det mt sagt och gjort tycker jag också skulle kunna tyda på en mer renodlad lust att döda. - Lättpåverkad men samtidigt mycket egensinnig.
[spoiler]Vi som har sett krig kommer aldrig att sluta se det...
I nattens tystnad kommer vi aldrig att sluta höra skriken..

...probably the bästa inlägget i denna tråd sen start!
Senast redigerad av pikespeak11 2013-07-18 kl. 22:49.
Citera
2013-07-18, 23:18
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ritual- resp. luststyckning behöver ej vara kopplade till tortyr. Snarare tyder två var för sig dödande stick på att gm varit angelägen om att så snabbt som möjligt få död på sitt offer.

Om det vore så väl - låt oss hoppas att det är så ..

Men jag misstänker att KJ plus några till har laddat länge för den här stunden och att mordet på VB urartade i exempellösa excesser i grymhet. Men som jag skrev tidigare - jag hoppas verkligen att jag har tvärfel om det här.
Citera
2013-07-18, 23:50
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Vi kan ha att göra med en gm som ej är så bra på att planera, hade bråttom vid utplacerandet samt trott sig ha gömt delarna rel. bra. - Men gm kan också ha gömt delarna med syftet att de förr eller senare skulle upptäckas, och anledningen kan då ha varit att gm hjärtans gärna ville vara med när de upptäcktes; kanske t o m vara den som bidrog till att finna delarna. - Vad var det nu mt hade sagt: Svor han inte dyrt och heligt att fortsätta leta ända tills VB var återfunnen? - Och blev han inte lite besviken när man letat i fel område? - Det hade kanske varit en bra idé om mt fått fortsätta att leta även efter mord- och styckningsplats..?

Gm är inte så lite vriden i huvudet, och varför skulle inte detta också gälla själva efterarbetet?

KJ är nog ingen mästare på planering och det är en av orsakerna till att jag tror att han inte varit ensam om detta. Men han lär vara fascinerad av att plåga och döda djur, sin egen hund kan vara ett exempel på detta, och det är belagt i kompiskretsen att han uttryckligen sagt sig vilja döda en människa. Detta sammantaget tror jag gör KJ till rätt man för jobbet med VB och alla hemskheter som hon kan ha utsatts för.

Nej, jag tror inte likdelarna som påträffades (fp 2) var tänkta att upptäckas, jag tror att bålen (torso) med vidhängande huvud var planerat att placeras i ödehuset tillsammans med benen och att ödehuset därefter skulle brännas ner. Men någonting störde och brandplanen övergavs. Hade inte fynden på fp 1 och fp 2 gjorts förmodar jag att mt plus mGM skulle ha återkommit när faran blåst över och fullföljt brandplanen.
Citera
2013-07-19, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
KJ är nog ingen mästare på planering och det är en av orsakerna till att jag tror att han inte varit ensam om detta. Men han lär vara fascinerad av att plåga och döda djur, sin egen hund kan vara ett exempel på detta, och det är belagt i kompiskretsen att han uttryckligen sagt sig vilja döda en människa. Detta sammantaget tror jag gör KJ till rätt man för jobbet med VB och alla hemskheter som hon kan ha utsatts för.

Nej, jag tror inte likdelarna som påträffades (fp 2) var tänkta att upptäckas, jag tror att bålen (torso) med vidhängande huvud var planerat att placeras i ödehuset tillsammans med benen och att ödehuset därefter skulle brännas ner. Men någonting störde och brandplanen övergavs. Hade inte fynden på fp 1 och fp 2 gjorts förmodar jag att mt plus mGM skulle ha återkommit när faran blåst över och fullföljt brandplanen.

Just det du skriver är ju också det som motsäger att det är en mGM, dålig på planering och behövt hjälp, fast likväl om han fått hjälp så är det väl ingen vidare hjälp när de gömmer grejerna så pass dåligt. För om jag förstått det rätt så var det precis bredvid den öppna fönsterluckan som fyndet i ödehus gjordes, när det är ett stort rum och hade gått att gömma längre in i huset där det vore mörkare.
Citera
2013-07-19, 00:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Nej, jag tror inte likdelarna som påträffades (fp 2) var tänkta att upptäckas, jag tror att bålen (torso) med vidhängande huvud var planerat att placeras i ödehuset tillsammans med benen och att ödehuset därefter skulle brännas ner. Men någonting störde och brandplanen övergavs. Hade inte fynden på fp 1 och fp 2 gjorts förmodar jag att mt plus mGM skulle ha återkommit när faran blåst över och fullföljt brandplanen.
Om mt haft hjälp av någon mGM så hade denne haft gott om tid att elda; åtminstone två veckor. Det faktum att såväl huvud som torso saknat allt vad emballage heter (åtminstone har det rapporterats så) talar också starkt mot en förflyttning av delarna med syftet att sedan låta ödehuset brinna ned till grunden. - Du beskriver två sadistiska klantar till styckmördare som förutom att inte klara av de mest elementära saker mer synes ha varit självplågare än plågoandar.
Citera
2013-07-19, 00:55
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Just det du skriver är ju också det som motsäger att det är en mGM, dålig på planering och behövt hjälp, fast likväl om han fått hjälp så är det väl ingen vidare hjälp när de gömmer grejerna så pass dåligt. För om jag förstått det rätt så var det precis bredvid den öppna fönsterluckan som fyndet i ödehus gjordes, när det är ett stort rum och hade gått att gömma längre in i huset där det vore mörkare.

Det kanske inte var så noga var likdelarna (underbenen) hamnade, huvudsaken var att de kom in i den här stora träbyggnaden och att alltsammans brändes ner. Men man blev störd och flyttade huvud och torso 150-175 meter från ödehuset, och tanken tror jag var att återkomma och fullfölja brandplanen. När likdelarna påträffades (fp1/fp2) gick brandplanen om intet.

Edit: Jag misstänker att KJ och mGM inte fick tid att gömma delarna vid fp2 bättre än vad som skedde. Det kan m.a.o. ha varit nära ögat att de upptäcktes när de höll på vid ödehuset. KJ har inte varit ensam om det här, det tror jag inte för en sekund på.
Citera
2013-07-19, 01:02
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Om mt haft hjälp av någon mGM så hade denne haft gott om tid att elda; åtminstone två veckor. Det faktum att såväl huvud som torso saknat allt vad emballage heter (åtminstone har det rapporterats så) talar också starkt mot en förflyttning av delarna med syftet att sedan låta ödehuset brinna ned till grunden. - Du beskriver två sadistiska klantar till styckmördare som förutom att inte klara av de mest elementära saker mer synes ha varit självplågare än plågoandar.

Det kan vara fråga om två+ klantar med osannolik tur, men jag lutar åt att någon mGM är äldre och mer strukturerad än i vart fall "kibba".

Edit: Jag misstänker att mordet skedde senare än 4 maj. Kanske väsentligt senare, och att VB kan ha hållits inspärrad nånstans.
Citera
2013-07-19, 01:04
Medlem
Citat:
Det kanske inte var så noga var likdelarna (underbenen) hamnade, huvudsaken var att de kom in i den här stora träbyggnaden och att alltsammans brändes ner. Men man blev störd och flyttade huvud och torso 150-175 meter från ödehuset, och tanken tror jag var att återkomma och fullfölja brandplanen. När likdelarna påträffades (fp1/fp2) gick brandplanen om intet.

Edit: Jag misstänker att KJ och mGM inte fick tid att gömma delarna vid fp2 bättre än vad som skedde. Det kan m.a.o. ha varit nära ögat att de upptäcktes när de höll på vid ödehuset. KJ har inte varit ensam om det här, det tror jag inte för en sekund på.

Och jag är övertygad om att huvud torso inte blivit flyttat mer än kanske 10-15 meter, och att MP ligger så långt från där det hittades.
Citera
2013-07-19, 01:07
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Och jag är övertygad om att huvud torso inte blivit flyttat mer än kanske 10-15 meter, och att MP ligger så långt från där det hittades.

Tror att MP ligger 10-15 meter från vad ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in