2013-06-22, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Tydligen ska det ha varit skrapmärken på benen, men kan också varit svartnande blodkärl. Blod som står stilla i kärl, går från rött, brunt till svart efter dödens inträde. Om skrapmärkena egentligen var blodkärl, tyder det på att BO varit död ett tag innan styckning. En styckning strax efter frånfället hade tömt kroppen på avsevärt mer blod. Går det några dagar står blodet kvar i kroppen och svartnar allt utifrån förruttnelseprocessen.

Detta är en generell grov sammanfattning och slutsats av mig själv. Fråga inte om källor.

ahh okey.. men om blodet fanns kvar bör det väl finnas likfläckar?
tja.. vem vet..
nejdå, jag frågar inte :P var någon tidigare som la ut en länk till ett kompendie i en introduktionskurs i rättsmedicin som jag suttit och läst i...
jag tror dig, låter vettigt..
jag vet inte ens om det stämde med skrapmärken, fick bara för mig jag läste det någonstans
Citera
2013-06-22, 12:01
Medlem
Polisen har tydligen enligt uppgift här förhört KJ mer än vad som framkommit i media. Ngn sa att det kunde tyda på att de inte hade ngt på honom, jag tänker att de fått fram fler bevis eller uppgifter som de vill kontrollera
Citera
2013-06-22, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Då borde du ha använt uttrycket vad vi tror - inte vad vi vet, men vi behöver ju inte göra detta till en semantisk fråga.

Vidare. Oavsett hur stor mängd blod som påträffats i t ex KJ:s bil kan han inte dömas för mord av den anledningen och knappast för någonting annat heller, det är inget indicium som håller i högre instans. I TR möjligen, men inte i HR.

Men ge dig nu.

Vad vi vet baserat på de uppgifter som släppts. Tror gör man i kyrkan och uppenbarligen vitt och brett i den här tråden.

Om t ex uppskattningsvis 3 liter blod skulle hittas inom ett avgränsat utrymme ses detta endast som ett indicium på att någon bragts om livet, är det så du menar?
Citera
2013-06-22, 12:15
Medlem
Mouchinos avatar
Hej på er, hoppas ni haft en underrbar Midsommar! <3

Kan det vara så med Herr Kj att han i ett desperat behov sökt något att tillhöra och få bekräftelse och godkännande så han sökt sig till nån som kan ge honom just det, Om han gör det som befalls av honom dvs? Tänkte på den här snubben Pf*ff har kanske tagit KJ under hans vingar eller kanske hamnat in bland folk som håller på med satanism och grejer? Vi har sett genom åren hur dessa lyckas manipulera hjärnorna hos en del att begå de mest osannolika handlingar man kan tänka sig. Nån som haft ett starkt inflytande på KJ och kanske också tillhandahållit honom droger för att kunna klara att genomföra det?
Citera
2013-06-22, 12:19
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Beviskraven är desamma i TR och i HR. Skuldfrågan har avgjorts annorlunda, både till den åtalades fördel och nackdel, vid överklagande i andra mål. Det finns ingen anledning att tro att HR skulle fria där TR har fällt.

En fatal blodmängd, tillsammans med den kända dödsorsaken och om det kvarstår att KJ var den siste som såg VB i livet, är fullt tillräckligt för att undanröja rimligt tvivel, enligt min mening.

"Om det kvarstår att KJ var den siste som såg VB i livet" .. En osäkerhetsfaktor som måste undanröjas för att åstadkomma en fällande dom även i högre instans, tror du inte ? Annars är det väl inte ställt bortom tvivel, eller ? Tingsrättens ledamöter är lekmän och kan antas väga in annat än faktiskt bevisade omständigheter vilket får mig att tro att tingsrätten kommer att fälla på enbart indicier, medan hovrätten vid ett överklagande landar i en friande dom såvida ingenting av för målet avgörande betydelse som tidigare varit okänt framkommer.
Citera
2013-06-22, 12:22
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
ahh okey.. men om blodet fanns kvar bör det väl finnas likfläckar?
tja.. vem vet..
nejdå, jag frågar inte :P var någon tidigare som la ut en länk till ett kompendie i en introduktionskurs i rättsmedicin som jag suttit och läst i...
jag tror dig, låter vettigt..
jag vet inte ens om det stämde med skrapmärken, fick bara för mig jag läste det någonstans

Det var benen som var omskrivna som skrapade, tror någon beskrev dem svarta. Då svarar jag att det skrapade kan vara blodkärl som svartnat. Svarta strimmor kan se ut som skrap. Vilket då talar för att styckningen bör ha gjorts några dagar efter dödens inträde. Färskt blod rör på sig och med tanke på det, vill jag ha det till att benen varit i ödehuset längre tid än de 24-36 timmar som omtalas här. Det var rätt mycket kladd på golvet för en så kort tid. Det strömmar inte ut vätskor ur likdelar. Det mer sipprar. Medeltemperaturen i början av maj låg på 7-8 plusgrader. Blodfyllda kärl/svarta kärl + kylskåpstemperatur + mängd läckage ger en bild av att BO inte styckats direkt, att förruttnelseprocessen hölls låg pga temperaturen och att då benen funnits på plats en betydligt längre tid.

Men kan ha varit skrapmärken också..
Citera
2013-06-22, 12:24
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Ja, och det man även kan hoppas är att någon skogsflanör, stugägare, jakt-stugägare eller någon nyfiken som kikar in i en tom byggnad helt plötsligt hittar något.

Tänker på slumpen när man hittade Ton* Ald*ens bilmatta och blodfläcken på grusvägen mitt i ingenstans. (Carol*ne fallet Gällivare)

Mördaren gör ofta något eller flera misstag i stressen.

Ja vi får verkligen hoppas att GM begått ett sånt missatg! :-)
Citera
2013-06-22, 12:29
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Men ge dig nu.

Vad vi vet baserat på de uppgifter som släppts. Tror gör man i kyrkan och uppenbarligen vitt och brett i den här tråden.

Om t ex uppskattningsvis 3 liter blod skulle hittas inom ett avgränsat utrymme ses detta endast som ett indicium på att någon bragts om livet, är det så du menar?

Nej, det är inget tillräckligt starkt indicium att någon blivit mördad överhuvudtaget om inte den döda kroppen varifrån blodet kommer påträffas.

Edit: Vad säger att de uppgifter som släppts är korrekta i varje detalj ? Tänk lite för omväxlings skull ..
Citera
2013-06-22, 12:42
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Nej, det är inget tillräckligt starkt indicium att någon blivit mördad överhuvudtaget om inte den döda kroppen varifrån blodet kommer påträffas.

Edit: Vad säger att de uppgifter som släppts är korrekta i varje detalj ? Tänk lite för omväxlings skull ..

Inte starkt? Har man 3 liter blod i bagageutrymmet vet man vad det kommer ifrån, eller har man ett namn på den som lånat bilen då detta hamnat där. Det är en väsentlig stor skillnad från blodspår och besudlingar. 3 liter talar för en döende person fraktats och som troligen avlidit på samma ställe.
Det hade nog låtit annorlunda på åklagaren och media om så.
Citera
2013-06-22, 12:45
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:

Den här kroppen har iof hittats.

De uppgifter som lämnats från polisen får vi väl ändå ta som korrekta hoppas jag? Vi vet inget om blodmängden, vi vet bara att det hittats blod. I den MT bil.
Citera
2013-06-22, 12:48
Medlem
lilltoes avatar
Vi behöver mer info. Inget nytt, inga läckage.. Var har vi Akrobaten? Hen brukar ju ha nytt på G.
Citera
2013-06-22, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
[/spoiler]Men han delar även med sig av sina recept.
http://img809.imageshack.us/img809/7751/ui6p.jpg
http://img837.imageshack.us/img837/9052/d5za.jpg

Om det är en yngre person som har skrivit texterna bör han ha varit utbytesstudent el dyl då engelskan i skrift överlag är väl över medelsvenskens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in