Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Jag anser inte att poängen med en krimtråd prompt är att posta flugiga gissningar om hur det skulle ha kunnat gå till som man fåfängt kallar för teorier, utan jag ser trådens roll mer som att sammanfatta och analysera den kunskap vi har. Det betyder också att jag inte anser att den som kritiserar flugiga gissningar är moraliskt förpliktad att komma med en mindre flugig heltäckande gissning själv. Men är det KJ som är gm, är det sannolikt att han har begått mordet/dråpet och styckningen själv. Om han alls har fått hjälp - vilket är mindre sannolikt än att han inte har fått det - har den hjälpen med all sannolikhet begränsat sig till att undanskaffa styckade likdelar. Din idé om att han och hans närmaste airsoftpolare skulle ha haft ihjäl henne som ett led i en krigslek, bottnar dels i en okunnig och fördomsfull syn på hurdana airsoftare är, och bortser dels från att ju fler ostraffade som är inblandade i ett allvarligt brott, dess större sannolikhet att någon av dem antingen anförtror sig till någon som inte var med, eller bryter ihop.
Blodgrupp går i princip bra, även om jag inte tror att SKL testar blodgrupp med DNA-analys.
Ingen avkräver någon tråddeltagare att inkomma med en vattentät teori om vad som är motivet till mordet på Vatchareeya Bangsuan eller vem som bär ansvar för detta, men de som tror sig ha något om Fallet VB att bidra med gör väl så efter förmåga inbillar jag mig. För egen del tror jag motivet
dels handlar om meningsskiljaktigheter mellan KJ och VB huruvida KJ hade fog för att betrakta VB som "sin" tjej vilket troligtvis inte överensstämde med hennes uppfattning, och denna förlorade "ägodel" kan han ha grunnat på sedan han degraderades till X för några år sedan och beslutat att ge igen för på något sätt. Min bedömning är att "Kribba" även hade en del annat på minussidan att räkna hem. Han hade ju misslyckats med studierna och dessutom vägrats göra militärtjänst, vilket torde vara ett rejält bakslag för den som idoliserar krigshjältar och Men in Arms. På plussidan hade han det airsoft-gäng han var medlem i och vid dessa events kunde han få utlopp för inneboende känslor som han i det "civila" tvingades undertrycka. Sammantaget gissar jag att KJ präglats av återkommande motgångar, och när han inte längre hade tillgång till VB - den förlorade "ägodelen" - kunde han ju lika bra göra av med henne på riktigt.
Dels misstänker jag att mordet kan ha rasistiska förtecken mot bakgrund av hatiska uttalanden om kackerlackor från visst håll. En bild på AN i kamouflagebrallor väckte en fundering och en fråga huruvida denna AN är intresserad av airsoft-lekar och vid något tillfälle kan ha medverkat i dessa spel, dock utan respons eller svar. Om KJ inte på något sätt eller i någon funktion har med mordet på Vatchareeya Bangsuan att skaffa kan det betraktas som smått sensationellt. Det är åtminstone min försiktiga gissning.