2013-06-10, 19:56
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buddisch13
Jag såg för länge sen när jag kollade igenom frälsarens FB att han & AB va vänner till för 2 års sen då finns det en del gilla & kommentarer mellan dom 2. Men när frälsaren började panga i skogen så gick dom väl skilda vägar...

Tror faktiskt de var vänner ända fram tills nyligen. Har för mig det. Dessutom, kommentarer kan man ju ta bort om man vill. De kanske glömde några gamla inlägg bara.
Det är ganska ovanligt att killar tar bort en vän på facebook (nej jag har ingen källa...). Undrar vad anledningen kan vara. Vill man dölja en koppling, eller? Äh det betyder nog inget.
Citera
2013-06-10, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Njae, så orationellt behöver det inte bli. Fyra hugg med machete. Max. Men jag tror som jag skrivit tidigare att händerna tagits av en annan anledning - mjukdelarna kan ha kokats bort i diskmedel några timmar, gjorts vita och fina och blivit souvenirer.

hur fan vet du det? O.o (alltså, att man kan koka bort mjukdelarna med diskmedel i ett par timmar?)
Citera
2013-06-10, 20:01
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
hur fan vet du det? O.o (alltså, att man kan koka bort mjukdelarna med diskmedel i ett par timmar?)

Det är väl ganska logiskt att man gör så för att få bort mjukdelarna från skelettet?

Har själv bevittnat detta, inte med diskmedel och mänsklig vävnad dock.
Citera
2013-06-10, 20:02
Medlem
Cinnabars avatar
http://klaranorman.devote.se/archive/849298/2011/10?page=7

Antar att det finns många "Kribba" i Boden, men den här bloggaren har många kompisar med thaiutseende. Någon som känns igen? Har KJ en kompis som heter Manne?
Citera
2013-06-10, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tycker det är lite konstigt att dagens intressantaste uppgifter - de om att huset ska ha genomsökts tidigare + att en hund som dagligen rastades i området markerade först den 20:e - verkar ha sjunkit ner under trådhorisonten till förmån för blodfläckar, förnyat gaggande om vad godmanskap innebär och "AN":s arbetsplats.

Jag vet inte vad jag ska tro om dessa uppgifter. Kan verkligen någon som kikat in genom luckan ha missat benen? Är det möjligt att en hund gick förbi där ett antal dagar utan att bry sig det minsta och sen plötsligt får upp vittringen?

OM dessa uppgifter stämmer och samtidigt är vad de ser ut att vara (hunden KAN ju ha reagerat på någonting annat) så måste jag ju erkänna att allting blir mycket mer oklart och svårbedömt. Min gissning sen fynden gjordes har hela tiden varit att den ensamme gärningsmannen (som jag i brist på annan kandidat tror på KJ som) börjat med att dumpa torson uppe i skogen, men av olika skäl inte orkat/kunnat gå dit igen med benen, som han då kastat in genom luckan. Allt detta har han gjort i nära anslutning till själva mordet. Nu tycker jag inte att den hypotesen känns lika självklar längre som den mest sannolika.

Det här känns svårt att ta till sig eftersom det öppnar upp för ännu mer märkliga scenarion och fler personer inblandade. Eller kan KJ verkligen ha flyttat på kroppen själv någon natt när man inte haft span på honom eller inte kunnat följa efter pga att man skulle ha avslöjat sig för lätt? Varför har han i så fall flyttat den?

Man undrar så vad de har fått fram och inte i förundersökningen...
Det finns ytterligare ett alternativ (minst ;-)) än medbrottslingar eller att GM flyttat kroppsdelar:
Barn...
Det kan låta långsökt kanske, men jag kan berätta att jag i 10-12-årsåldern tillsammans med några kompisar hittade ett stinkande kranium med köttrester inne i en grotta. Vi var helt säkra på att det var mänskligt. Livrädda, äcklade och samtidigt både skeptiska och SKAMSNA som barn faktiskt ofta kan bli över upptäckter av saker som man inser är mer fel och vidriga än man kan hantera betedde vi oss INTE som vuxna skulle gjort i det läget. Vi tog ut skallen ur grottan. Placerade den på olika ställen i skogen och visste inte riktigt vad vi skulle ta oss till innan vi till sist bestämde oss för att kontakta en vuxen. Det tog tid eftersom vi förstod att vi nog gjort fel som flyttat runt skallen istället för att säga till direkt.
Det förvånar säkert inte någon att få höra att skallen inte alls var mänsklig (vad det var vet jag dock fortfarande inte).
MEN! Dylika ting kan hända.
Om ett eller flera barn hittat benen och både förstår och inte förstått vad de hittat så håller jag det inte för uteslutet att hen eller de skulle flytta på dem och först senare våga berätta för någon vad som hänt. (det har spekulerats i om det kom något tips att söka just där, kanske var det så) och det har funnits uppgifter att vittnet som vallades var en minderårig. Et voila... Kan inte uteslutas att ett barn gjort ett makabert fynd, hanterat det på ett barns sätt... När barnet sedan vågar öppna sig måste man isåfall skydda det från uppmärksamhet. Det måste vara nog att hantera redan en så vidrig händelse...
Ett tänkbart scenario i min värld...
Citera
2013-06-10, 20:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Naturligast är Sävastvägen mot Sävast sedan över Sävastön ut på 97'an,

alternativ är Slipvägen, Torpgärdsleden och ut på 97'an.

Det är alltså som jag anade, och då kanske man ska ta en funderare på om det faktiskt var så att KJ och VB färdades i bil den här vägen, kanske för att hämta upp någon i Sävast, eller om det faktiskt var tre personer i en bil från Bodsvedjan, mot Luleå. Som jag ser det så kan det förklara mobilens utsvävning mot Sävasthållet.

Jag skulle vilja ha något som styrker att AB var i Luleå, hans alibi, när, var och hur länge? Att KJ synts med en påse från Systembolaget en lördag indikerar att det skulle drickas. Var tanken att han skulle dricka själv och VB titta på, det låter inte sannolikt tycker jag. Jag tror att KJ hade helt andra planer för kvällen än att sitta med VB och plugga. Frågan är då, var fler personer involverade i den planen?
Citera
2013-06-10, 20:06
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
På senare år har man inom bland annat polisväsendet och socialtjänsten uppmärksammat att anabola steroider troligen ger upphov till ett psykiskt beroende och verka utlösande för ett våldsamt beteende men då är även alkohol med i bilden Wikipedia

Vem sa att AB var i Luleå och festade den aktuella natten, när åkte han till Luleå, när kom han hem?

Det räcker gott och väl med endast alkohol. Inte en chans att KJ gått på anabola...
Citera
2013-06-10, 20:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FistOfFury
Det räcker gott och väl med endast alkohol. Inte en chans att KJ gått på anabola...

Nej, KJ har på sin höjd tagit ett vitaminpiller tror jag , dock tror jag att AB går på anabola.
Citera
2013-06-10, 20:11
Medlem
Tror anledningen till fynd i ödehus resp. skogen 150 m bort beror på:
GM har försökt dra in VB till ödehuset men förstått att det är för tungt varpå han styckar kroppen. Tar benen först och bär in dem, han har tänkt tända på huset när alla kroppsdelar är inne Men han blir störd av någon/, måste snabbt täcka VB och drar iväg, tar händerna som trofé, sen vågar han inte upp dit nåt mer, planen går inte som det var tänkt. Alt. att han skickar nån för att slutföra men det är folk där så han drar iväg igen.
Alt. att han brytt sig för mycket om offret att han vill att hon ska hittas.
Tror inte att KJ kommer erkänna, tror han förkastar allt som har med styckmord att göra tills han eventuellt blir överbevisad....
Citera
2013-06-10, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
1. jag tror inte det går att ta sig in i byggnaden obemärkt, men jag kan ha fel, inte vart där på länge så minns inte hur det ser ut. ja, bårhuset ligger lite avsides, men tror ändå man kan se dit från nått håll.
2. larm lär det vara, fast inte på dagtid
4.städaren har alltid en stor nyckelknippa med alla nycklar, och ofta är det ett par olika nycklar. nu var dock inte mamman städerska. hon har nog typ nyckel in till sitt rum och möjligvis huvudentrén till VCn

Varför är det intressant med byggnaden? Kjs mamma var ju leg sjukgymnast med Kbt påbyggnadskurs. En Kbt skriver varken ut mediciner eller har tillgång till läkemedelsrum. Så är det på sunderbyn ifall. Har man kort så loggas ju allt. Bårhus förstår jag inte heller varför det skulle vara intressant. Det är ju inte någon obduktionssal.

Hänger inte med...
Citera
2013-06-10, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
http://klaranorman.devote.se/archive/849298/2011/10?page=7

Antar att det finns många "Kribba" i Boden, men den här bloggaren har många kompisar med thaiutseende. Någon som känns igen? Har KJ en kompis som heter Manne?

ta bort ett r i smeknamnet
Citera
2013-06-10, 20:12
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, KJ har på sin höjd tagit ett vitaminpiller tror jag , dock tror jag att AB går på anabola.

Jaså den killen? Är han inblandad i mordet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in