2013-06-06, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det måste ingå i rutinerna att KJ blir häktad och förhörd och att hans bostad och bil blir också kontrollerad, finns inget underligt i det, därför han hade något förhållande med VB.

Vad menar du med gärningsmannen ? Det finns ingen gärningsman som man känner till.
Vad som gäller är att hitta gärningsmannen som mördade VB och det måste göras med att ringa in honom, KJ som nu sitter häktad är ingen gärningsman, det har jag påvisat i tidigare inlägg.

Nu går jag emot mina egna principer och både citerar och även svarar dig. Det trodde jag aldrig skulle hända. Varför du bara ska ignoreras, har många redan talat om för dig ex antal ggr i Linda C tråden.
MEN ska du nu börja härja i denna tråden också, med dina "bevis" o lagrogik??

Nu till OnT: Tror du på fullt allvar, att det är någon rutin el det går per automatik, att häkta någon bara för, att den är någons ex el någons sista kontakt??? Han sitter knappast häktad pga ngn automatik el enbart pga nåt exförhållande.
För det första blev han häktad på skälig misstanke i en vecka, en sk utredningshäktning. Om du nu ens vet vad det innebär???
Det hann inte ens gå en vecka, dvs 7 dagar, förrän åklagaren lämnade in en ny häframställan och denna gången på sannolika skäl. Han blev omhäktad redan på fredagen, dvs 2 dagar innan det hade gått en vecka, sen förra häförhandlingen. O detta påstår du, skulle vara någon rutinsak pga din nämnda orsaker???
Sluta nu och sprid en massa desinformation och trams. Till och med du begriper väl, att där måste finnas någon form av misstanke el underlag för en häktning? Det skulle inte finnas en enda häktescell tillgänglig om folk skulle häktas per automatik pga exförhållanden.
Vad det gäller och undersöka(husrannsakan) av hans bil, bostad och även andras, så begriper du väl, att även där måste det finnas skäliga grunder minst och är inget nån gör på rutin el per automatik.
Citera
2013-06-06, 11:13
Medlem
Popcorn76s avatar
TVÅ döda, "mörkhyade" kvinnor i 20-30 års åldern inom loppet av ca en månad? Jag har aldrig varit i Boden och har ingen aning om andelen mörkhyade vs inte, men är det det rätt lite så är det ju en läskig slump. Är det stor andel som tex storstäderna så ska man ju inte få några förhastade vibbar.
Citera
2013-06-06, 11:18
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Intressant, ser fram emot det.

Så här skriver hen med hundarna "Det är faktisk i detta område som mina hundar reagerade kraftig med skall och vägrade komma på inkallning en längre tid den 5 maj, jag har rapporterat till polisen om detta men de har inte gett något svar om det är intressant eller ej".

Exakt var denna person varit är jag inte helt hundra på. Ser även att hen inte varit aktiv sedan 1/6. Detta skedde i en pm växling med mig och hen. Jag berättade att jag varit och sökt precis på gränsen mellan de privata odlingarna i Råbäcken och det militära skjutfältsområdet. Det var även där jag såg att den sk Brostugan hade ett uppbrutet fönster. Sökte även i närheten av Rödbergets skjutbanor. Eftersom hen kommenterade efter min beskrivning av var jag sökte, kan jag iaf fastslå att det är i närheten av Rödbergsfortet, fast inte uppe i fortet utan på antingen östra eller södra sidan om berget.

Hoppas att hen dyker upp igen. Har skrivit ett pm till hen om detta iaf.

Den som hittade sörjan i närheten av spelfältet uppgav följande kordinater. Hen trodde att militären av misstag skjutit något djur på någon övning. Hen noterade även i sitt pm att kordinaterna var +/- 200 m.

WGS 84 (lat, lon):
N 65° 46.463', E 21° 36.956'

Båda har anmält sina observationer till polisen iaf.
Citera
2013-06-06, 11:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Hoppas tidningarna snabbt går ut med tydligare information.

Kan gissa att utländska kvinnor i Boden kommer att känna viss oro innan detta är uppklarat.

I och med att tiden då de dödförklarade henne är så exakt, 9.20 så var det säkert då hon avled. Annars skulle de ha skrivit att hon var avliden vid ankomsten till sjukhuset. Och så hade en rättsläkare fått försöka avgöra när hon dött.
Senast redigerad av Mariooo 2013-06-06 kl. 11:23.
Citera
2013-06-06, 11:19
Medlem
En fråga. Kan rättsläkaren se vilket knivhugg som gjordes först?
Undrar om det går att se om de två dödande kom innan de sju
som inte var så djupa och hur det då visar sig om det är möjligt.
Tack på förhand.
Citera
2013-06-06, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Sannolikt, men även att han troligen inte hörde av sig själv direkt och vissa resultat från polisens spaning på honom, det sistnämnda är polisens egen förklaring till varför han anhölls.

Ja visst, var det förmodligen så. Dem hade förmodligen ännu fler sk skäl redan då, utan att delge det utåt. Den första häktningen var ju en sk utredningshäktning med förhoppningen om, att få fram mer under den veckan som skulle nå upp till sannolika. Det lyckades dem ju med också.
Citera
2013-06-06, 11:27
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyForFools
En fråga. Kan rättsläkaren se vilket knivhugg som gjordes först?
Undrar om det går att se om de två dödande kom innan de sju
som inte var så djupa och hur det då visar sig om det är möjligt.
Tack på förhand.

Skulle anta att rättsläkaren kan se detta, men än så länge finns det inga offentliga uttalanden om hur och när alla huggen gjordes. I Expressen 2013-06-03 står det lite mer om huggen:

Citat:
"Enligt källor har rättsläkaren konstaterat att Vatchareeya Bangsuan avled efter två hugg mot bröstet som var för sig var dödande. Hon har innan hon styckades även huggits flera gånger mot kroppen. Men dessa skador ska vara ytliga och har inte varit dödande, enligt uppgift. Huggen bildar ett mönster som har gjort att man inte har kunnat utesluta att det handlar om ett ritualmord.

- Hon hade huggits nio gånger med kniv, har en uppgiftslämnare berättat."
Citera
2013-06-06, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buddisch13
Hur lång tid tror ni att det tagit för KJ att utföra detta brott? Från mord till utplacering av kroppsdelar, Om alla sjuka detaljer som d snackats om i tråden e sanna som med tänderna tex så är det inget litet jobb som ligger framför han & därför tror jag att brottet va planerat & Ja tror kanske han har haft att göra i 6-8 timmar om han planerat detta å förberett platserna med div verktyg. Har han inte planerat det så borde detta tagit lång tid för en oerfaren kille att fixa allt.

Det som får mig att tvivla lite ang tänderna är att om han lyckats dra ut alla tänderna för att försvåra tex identifiering så har han haft ungefär 1 timme per tand för att dra ut dom hela tex (enl min tandläkare)

Han säger även att för en oerfaren att dra ut tänder på ett effektivt sätt så behövs det teknik annars bryter man bara av tänderna & hela syftet egentligen med att dra ut dom e borta pulpa med dna sitter kvar & det går även att göra en id med röntgen.

Så är det sant med tänderna kan man undra varför? Kanske bara för att tortera VB eller för att skända hennes kropp (ja gissar på det sista)

Chansen att KJ skulle klarat sig om VB hade hittats tex i ett dike längs med vägen hon skulle gått hem i från honom e riktigt stor, När kroppen hittas som den gör så vet man ju att det e personligt & att gärningsman & offer kände varandra annars hade det lika gärna kunnat va nån Anders Eklund kille som plockat upp henne längs vägen.

Annars kanske detta e en av KJs fantasier döda stycka en människa & få hela rättsprocessen inifrån kanske tröttnat på att läsa om stora mord på flashback fått en knäpp & vill va huvudrolls innehavaren i detta vidriga mord. Döda nån slänga i diket, Ger inget media utrymme, Döda nån stycka den & kanske lämna små kryptiska meddelanden med kroppen & på kroppen det ger hur mycket uppmärksamhet som helst.

Eftersom ingen här inne vet nåt om KJs psykiska hälsa borde denna teori vara lika bra som nån annan, Han kanske likt Peter Mangs njuter av detta & uppmärksamheten även ABB trivdes ju med hela sin rättegångs cirkus. Idag e det viktigaste att synas sen hur vi syns verkar mindre viktigt

Jag vet inte vilken tandläkare du har...men en timme/ tand tror jag inte på.
Förr i tiden använde de en tång till detta och det gick fort kan jag lova. Så en tång och styrka skulle jag tro fixar det. VB var ju död så det blev inget motstånd.
Men jag kan ha fel
Citera
2013-06-06, 11:40
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
TVÅ döda, "mörkhyade" kvinnor i 20-30 års åldern inom loppet av ca en månad? Jag har aldrig varit i Boden och har ingen aning om andelen mörkhyade vs inte, men är det det rätt lite så är det ju en läskig slump. Är det stor andel som tex storstäderna så ska man ju inte få några förhastade vibbar.

Förmodligen en olycka som slutade med att hon avled men om så inte skulle vara fallet. Nån som vet varifrån hon kom, var hon Somalier? Finns det mycket främlingsfientlighet i Boden?

Hittade ju en hemsida där dessa verkade mycket irriterade över att Bodens kommun ordnar sommarskola i årskurs nio och på gymnasiet och sommaraktiviteter. Men svenska barn får inte medverka, utan bara somalier och andra invandrarbarn. Nej jag har inte varit i Boden jag heller, är från Stockholm.
Citera
2013-06-06, 11:42
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Att placera in KJ som gärningsman fungerar inte, det blir en bruten kedja av det.

Att bostaden eller bilen var någon brottsplats kan helt bortses ifrån, eftersom de platserna är sannolikt kontrollerat upp mycket noggrant.
Samma sak gäller gula huset och området runtomkring, de är också sannolikt kontrollerat upp noggrant att ingen mordplats har funnits där.

Om KJ hade begått mordet på VB, på område utanför bebyggelsen, han skulle inte ha styckat kroppen för att transportera kroppen till gula huset och området däromkring, fanns ingen orsak till det och hade ökat risken för upptäckt enormt. I sådant fall hade kroppen funnits vid mordplatsen eller grävts ned.

Åklagarna antydde att de kan finnas flera personer inblandade och det har nog att göra med att de ser inte heller någon loigk i att KJ kunde ha utfört mordet på VB.

Om bilen hade använts för att transportera kroppsdelarna med, hade det med stor sannolikhet avslöjats när kontroll av bilen gjordes.

Om det funnits medhjälpare till KJ med någon annan bil fanns det ingen logik att stycka och transportera kroppsdelarna till gula huset och placera dem däromkring. Det scenariet går inte ihop helt enkelt.

Om KJ varit inblandad i mordet på VB, hade enda möjligheten varit att kroppen aldrig kommer fram och det hade varit att gräva ned den.

Sett till ovan scenarier anser jag att KJ har inte varit inblandad i mordet på VB. Det fanns inget motiv heller för honom att mörda VB av det som framkommit.]

Jag anser man kan inte utse en gärningsman och sedan börja söka bevis mot honom som inte finns, det blir en enda röra av alltsammans, som jag anser har gjorts på det här forumet.

Med ditt skruvade sinne för logik kan VB-fallet landa var som helst och gärningsmannen vara vem som helst - med mitt kan det inte det. KJ är ensam eller tillsammans med någon/några andra skyldig till att Vatchareeya Bangsuan inte längre finns i livet, allt annat vore en sensation av Olympiska dimensioner. Minst.
Citera
2013-06-06, 11:48
Avslutad
En mördare byter inte radikalt teknik mellan morden. Att mordet på VB och den nu påträffade döda kvinnan i vattnet skulle ha något samband är helt osannolikt. VB blev nedstucken, knivhuggen efter döden och styckad. Att mördaren skulle gå från det tillvägagångssättet till att putta någon i vattnet händer inte. Och hade kvinnan i vattnet varit knivhuggen eller skjuten eller dyl så hade vi hört det, i och med att en privatperson drog henne ur vattnet. Plus att det hade varit ett polispådrag utan like vid platsen för drunkningen.
Citera
2013-06-06, 11:48
Medlem
Buddisch13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Jag vet inte vilken tandläkare du har...men en timme/ tand tror jag inte på.
Förr i tiden använde de en tång till detta och det gick fort kan jag lova. Så en tång och styrka skulle jag tro fixar det. VB var ju död så det blev inget motstånd.
Men jag kan ha fel

Jo vi snackade om en fullt frisk tjej i 20 års ålder med friska hela tänder, Han sa att om han drar ut en tand e det 90% teknik & 10% kraft, Skulle nån som aldrig gjort det tidigare göra det hade det varit 10% teknik & 90% kraft & tänderna hade bara gått av på mitten i stort sett (tänk även att KJ hade inte tillgång till en tandläkarklinik med alla instrument som dom använder för att lossa en tand innan utdragning utan han använde va man har i en verktygslåda tex)

Nu vet ju inte ja om det ens hänt med tänderna & ja tror nog inte att KJ tänkte på dna eller annan identifiering utan ja tror (om han drog ut dom) så gjorde han det bara för att skända kroppen, Som med knivhuggen som bildar nåt på kroppen, Bara lite funderingar jag har
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in