2013-06-02, 18:52
Medlem
Escoffiers avatar
Äh, Bosse är en trevlig prick. Lite torr ibland bara.
Kan tänka mig att det är i sådana här lägen som det inte känns helt okej att bli utsedd till
försvarsadvokat.
Citera
2013-06-02, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Alltså denna advokaten har jag svårt för. Är han helt grön eller vad trodde han att han skulle få reda på allt? Han får vänta tills det kommer helt enkelt. Han lipar i media vilket inte är seriöst.
Byt slips och stryk skjortan för fan.

Det advokaten gnäller på är väl att han uppfattar det som att media får mer fakta i fallet än han. Om detaljer i fallet delges till media så BÖR väl även de detaljerna även delges den som har anlitats för att försvara den misstänkte.
Citera
2013-06-02, 18:55
Medlem
ballobass avatar
Det här med VB sista signal med en mast i sävsta år det en tråd sanning eller upp hämtat från media?
Citera
2013-06-02, 18:56
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Escoffier
Äh, Bosse är en trevlig prick. Lite torr ibland bara.
Kan tänka mig att det är i sådana här lägen som det inte känns helt okej att bli utsedd till
försvarsadvokat.

Inte helt omöjligt att han känner så, men det är väl nackdelen med hans yrke, ibland kanske han känner att det inte är helt 100 att få till ett godtagbart försvar för en gärning som är svår att försvara.

Om KJ fortsätter att neka så blir advokatens sits ännu svårare.
Citera
2013-06-02, 18:57
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Det advokaten gnäller på är väl att han uppfattar det som att media får mer fakta i fallet än han. Om detaljer i fallet delges till media så BÖR väl även de detaljerna även delges den som har anlitats för att försvara den misstänkte.

Mmmm, det är åklagaren som avgör vad dom droppar till media och inte och det har dom full rätt till.
Han får sin tid den gode advokaten och man glömmer inte advokaten och hans klient.
Det här är alltid tjafs om från advokatförbundet med det sk yppandeförbudet, men det är så det fungerar. Han får lipa om det finns skäl för det vilket det inte finns. Han ska försvara och åklagaren ska utreda ett brott.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-06-02 kl. 19:01.
Citera
2013-06-02, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag diskuterade att iakttagelsen skedde vid bostadshuset och inte vid ödehuset.

Hade varit bra om du hade sagt att det inte berörde denna diskussion utan att du bara hakade upp dig på att jag sa att det var den 4:e.

Ja det är uppfattat. Du och jag pratar om samma sak, iakttagelsen vid bostadsområdet.
Inga oklarheter från min sida. Du anger att grannen sagt den 4 Maj, jag korrigerar och berättar
att vittnet inte är säker på vilket datum han gjort iakttagelserna.

Sen om vittnet är den "kvittrande pippin" eller inte har jag ingen aning om. Men du säger så
och att han i sina PM till andra skribenter fyller på sin historia. Jag tycker inte och
vill inte tro att ett vittne skall sitta och skicka PM om vad som kan ha stor betydelse
i en så här tragisk historia. Kanske försvaret är av en annan åsikt.
Citera
2013-06-02, 18:58
Medlem
DocWatsons avatar

Har 22-åringen konfronterats med uppgifterna om var blodet hittades, hur stora mängder det handlar om?

– Ja, mer information än vad ni i media har fått i alla fall. Men jag kan inte berätta exakt vad som är sagt till honom, säger Anna Bergström.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7687679

Odds på erkännande under morgondagen?
Citera
2013-06-02, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf

Det är väl självklart att han har delgivits det som sagts under häktningsförhandlingen. Men åklagarna har kanske inte lagt fram allting ännu då undersökningen ännu inte är färdig. Han har fått ta del av det som ligger till grund för att hans klient nu häktats på sannolika skäl.
Citera
2013-06-02, 18:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Det här med VB sista signal med en mast i sävsta år det en tråd sanning eller upp hämtat från media?
NSD: "Polisen vet nu att det sista spåret efter Vatchareeya Bangsuan är en signal från hennes telefon som fångats av en av telemast vid Sävastklinten".
Citera
2013-06-02, 19:09
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Att kroppsdelarna var utspridda den orsaken är troligen för att de skulle upptäckas.
När kroppsdelarna upptäcks visste gärningsmannen att KJ kommer bli misstänkt och han vinner tid.
Gm skulle ha vunnit ännu mer tid om han gömt kroppsdelarna med lite större omsorg. - Varför skulle gm ha velat sätta dit just mt?
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Utredningen kommer sannolikt att harva på med att KJ är den misstänkte under lång tid.
Det är inte enbart blodanalysen utan en hel rad andra resultat som enligt åklagarna ligger till grund för häktningsframställan. - Vad detta innebär i klartext är på nuvarande stadium inte känt.
Citera
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Kommer uppgifterna om blod från bilen från aftonbladet så skall man nog ta det med en nypa salt. Hur kan aftonbladet veta det? Har advokaten läckt information trots yppandeförbud? Sedan behöver inte alls försvarsadvokaten få reda på allting som åklagarna har i bevisläge just nu. Försvarsadvokaten kommer att få ta del av det så kallade förundersökningsprotokollet innan en eventuell rättegång.

Tror inte ett ögonblick på att advokaten brutit mot yppandeförbudet. Infon kommer, enligt NSD, från poliskällor. Och vissa snutar babblar gärna bredvid munnen om de får en dusör som tack för besväret. Och det får de, tro mig.
Citera
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Åklagaren om advokatens kritik: "Det får stå för honom"
Vi talar inte om var blodet är hittat, annat än att det handlar om ett ställe. Utredningen är långt ifrån klar, vi vet inte om fler personer är inblandade. Så lite som möjligt får komma ut i tidningarna. Vi måste kunna konstatera vad alla inblandade har vetat sedan tidigare, säger Ann* B*rgström, kammaråklagare.

Försvarsadvokaten kritiserar er för att inte delge honom tillräckligt med information.

– Det får stå för honom. Visst har han rätt att löpande få reda på vad som framkommer i utredningen men vi måste bedöma hur mycket information som är lämplig.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7687679

Alltså denna advokaten har jag svårt för. Är han helt grön eller vad trodde han att han skulle få reda på allt? Han får vänta tills det kommer helt enkelt. Han lipar i media vilket inte är seriöst.
Byt slips och stryk skjortan för fan.
Det är en del av spelet mellan åklagare och advokater. De företräder var sin uppfattning om läget. Ovanligt mycket gnäll på denna advokat, jag tycker inte att han har gjort något anmärkningsvärt felaktigt. Han verkar så långt göra ett fullgott jobb. Han har ju för fan ingen information och vad är meningen med ett yppandeförbud om han inte får någon information kan man ju undra, vilket säkerligen även han gör. Dels mindre info än medierna får, dels yppandeförbud. Vore ju bättre att förordna en journalist på Aftonhoran som offentlig försvarare då! Jag förstår att han är irriterad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in