2013-05-26, 13:56
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wille0Walle
Hur vet du att det är AN som har skrivit? Har hon barn som går i skolan och har blivit irriterad på uppmärksamheten mot hennes familj. Man kan ha lösenordet sparat så det är bara att logga in.

Vilken uppmärksamhet? Familjen var okänd innan AN skrev det här. Eller?
Citera
2013-05-26, 13:57
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wille0Walle
Hur vet du vem som sitter bakom tangenterna?
Det skrevs en hel del om familjen innan dess.

Jaså? Berätta mer.
Citera
2013-05-26, 13:57
Medlem
Häktningsförhandlingen imorgon genomförs väl i tingsrätt? Kan allmänhet delta i sådan?
Citera
2013-05-26, 13:59
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Häktningsförhandlingen imorgon genomförs väl i tingsrätt? Kan allmänhet delta i sådan?

Nej, bara inledningsvis, därefter sker själva häktningsförhandlingen i princip alltid bakom lykta dörrar.
Citera
2013-05-26, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nej, bara inledningsvis, därefter sker själva häktningsförhandlingen i princip alltid bakom lykta dörrar.
Det var synd. Hade varit väldigt intressant om nån flashbackare varit dit och sen rapporterat till tråden
Citera
2013-05-26, 14:02
Medlem
no-logos avatar
http://www.polisen.se/Norrbotten/Aktuellt/Handelser/Norrbotten/2013-05-26-1211-Morddrap-Boden/

"Som särskild häktningsgrund anförs risk att den misstänkte genom att undanröja bevis eller på annat sätt kan försvåra utredningen. För angivet brott är inte föreskrivet lindrigare straff än fängelse i 2 år och det är inte uppenbart att grund för häktning saknas, samt att det är av synnerligen vikt att den misstänkte tas i förvar i avvaktan på ytterligare utredning om brottet."

Någon som kan förklara vad detta betyder. Vilket brott är angivet om straffet för brottet är lägst två år? Hittar inget som passar och är inte tillräckligt insatt för att veta.
Citera
2013-05-26, 14:02
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Där kan vi ha ett motiv, absolut.

Jag misstänker dock att polisen har kontrollerat MB:s alibi denna kväll, de har förmodligen granskat hans kommunikation denna kväll, då de hade beslagtagit hans telefon, och de har förmodligen förhört personer i hans närhet. Inget av detta har lett till skälig misstanke, som det gjorde för KJ.

Därför är det svårt att bygga en teori som har någon grund att stå på kring honom, men man kan ju alltid spekulera fritt.

Den här detaljen tycker jag är ett jätteintressant exempel på bristen på logiskt tänkande hos alltför många skribenter i tråden. Hur stor tror ni inte att sannolikheten är att MB/AN t ex var på en middag med vänner eller släktingar under hela kvällen. Åtminstone mannen verkar ju vara en social person med stort nätverk. De kan mycket väl ha ett vattentätt alibi som klarlagts av polisen redan för två veckor sen. Ändå dyker det ständigt upp nya personer i tråden som går på om hur misstänkta de är. Har det verkligen aldrig slagit folk att allt detta spekulerande kan ha varit helt dödfött och meningslöst från nästan första början i tråden?
Citera
2013-05-26, 14:04
Medlem
Citat:
Ja, då kan man undra vad det var för "bevisning" som man valde att inte lägga fram.

Det är vanligt att man undanhåller bevisning vid häktningsförhandlingar för att inte den misstänkte ska få kännedom om vad man sitter på, men då finns det redan tillräcklig bevisning ändå för att få den misstänkte häktad eller omhäktad, vilket det vanligtvis handlar om i dessa fall.

Men varför en åklagare skulle undanhålla bevis och därmed inte ens nå upp till sannolika skäl är mer svårförklarligt.

Bara en teori kring detta: kanske kan det finnas utredningstaktiska skäl för åkl att tjyvhålla på bevisning i detta fall. En Häf är ju i normalfallet offentlig (åkl kan alltid yrka på lyckta dörrar men det avgör TR) så med tanke på känsligt utredningsläge/ev flera GM etc så vill nog åkl under alla omständigheter behålla ett så stort informationsövertag gentemot motparten/allmänheten som möjl.
Så om åkl känner sig säker på att kunna anpassa framlagd bevisning under Häf till en "lagom" nivå där TR finner att det föreligger skälig misstanke tillr för att häkta samtidigt som hon bjuder på ett minimum av vad hon sitter inne med kan detta vara en tänkbar variant.
Sen finns det i sammanhanget gott om tid (7dgr) att lägga fram den bevisning hon redan har (+ev ny bevisning) för att komma upp till sannolika skäl och löpande 2-veckors häktningar.

Man skall aldrig underskatta kvinnlig åkl-list.

Sen kan man ju alltid beakta de juridiska/etiska sidorna av att göra så, tror inte att det ligger i harmoni med de krav på objektivitet/skyldighet att informera motparten om utredningen som en åkl har.
Håller alltså inte ovanstående teori som direkt trolig, bara tankar. Är ej övertygad om KJ:s skuld.
Citera
2013-05-26, 14:04
Medlem
Rolhens avatar
Jag tror mer på hat mord än inpulsivt mord med undanröjande av kropp / transport styckning.
Citera
2013-05-26, 14:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Häktningsförfarande genomgås i tingsrätten va? Är det öppet för vem som helst att besöka?
Citat:
Ja, men ni kommer att bli besvikna. Först lägger åklagaren fram sitt yrkande, dvs att KJ häktas. Sedan begär hon sannolikt stängda dörrar. Försvaret kommer inte att ha några invändningar, och rätten beslutar så. Därefter får allmänhet och media gå ut. Någon timme senare släpps allmänheten in igen, och beslutet meddelas, ett beslut som ni kan läsa om här på Flashback några minuter senare.
Citera
2013-05-26, 14:06
Medlem
sisterroses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glockers
Följt tråden länge utan ha inloggning men läste om någon kompis till KJ som fick sin bil "stulen och uppbränd".
Det kan inte vara så att denna person också är en av KJ:s airsoftvänner och därav har samma relation till FP, denna person kanske var intresserad av BO men kanske inte vågade eller ville utrycka det för BO pga att det var KJ:s (hans väns) ex.
Alternativt blev han dissad och inte fixade att det skulle komma fram i kompisgänget.
Denna person skulle ha kunnat vara pålägg till KJ för att hälsa på honom den aktuella kvällen och träffade BO på vägen dit och kanske erbjöd skjuts och sen spårade det ur.

Bara en tanke från en som observerat tråden ett tag.

Känns isf mer sannolikt att GM skulle stulit och bränt upp bilen för att slippa bevis i sin egen bil, och undanröja bevis i den stulna bilen också.
Citera
2013-05-26, 14:06
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miss-fire
Jag kom.och tänka på en sak. När jag var in på MPS sida på facebook, så har ju människor skrivit sina kondoleaser där. Jag noterade en kvinna som hade skrivit; "Jag såg dina sista timmar i livet, och hur du låg. Vad betyder sanjandra? Kan vara mkt felstavat."

Ångrar mig som fan att jag inte tog en skärmdump på detta, för nu är det bortaget från MPS sida.

Hade inte VB en tatuering? Kan det ha stått sanjadra intatuerat på VB? Och undrar väldigt mycket över vem denna kvinna var. Det var ingen som nämts i denna tråd. Vad menar hon med, jag såg dina sista timmar i livet?

Sanjandra? Google pekar mot en kvinnlig deltagare på WoW...?
http://eu.battle.net/wow/de/forum/topic/2457426397
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in