Citat:
Ursprungligen postat av miss-fire
Off topic: går det inte bara att lägga ner diskutionen om aspberger? Jag är gift med en psykolog, som utreder olika personlighetsstörningar osv. KJ uppvisar möjligtvis en antisocial personlighetsstörning. Några av grundkriterierna där är tex. plågar djur, kriminell sysselsättning, svårt med sociala kontakter osv.
Asperger betyder många gånger inte att man har, några större funktionsnedsättningar. Dock ofta ett överdrivet intresse av något slag. I KJ:s fall vapen. I andra fall kanske det är datorer. Den personen kan vara fullt fungerande i samhället, jobba som tex. programmerare osv. Det som stämmer överens med båda diagnoserna, är att man har problem med känslouttryck, läsa andra människors känslor osv. KJ kanske är feldiagnostiserad. Det är inte lätt att få fram en korrekt diagnos.
Mod får ta bort mitt inlägg, om jag är alldeles för off.
Det som känns viktigt är ju att få fram, vem som mördat kvinnan på detta bestialiska vis.
Och visst lutar det ju åt KJ. Vi får bara hoppas på att sanningen kommer fram jäkligt snart, och att polisen kan binda någon till brottet.
Väl mött
Jag tycker det skulle kännas mycket befriande om det här med att klistra på folk diagnoser upphörde.
Men det stör mig att du själv efter hörsägen, skvaller och allmänt prat försöker diagostisera KJ.
För att en psykolog/psykiater ska kunna ställa diagnos så måste denne åtminstone har träffat personen ifråga. Och inte bara en gång. Dessutom har en utbildad person helt annan kunnighet och erfarenhet för att kunna göra det.
Och själv skulle nog
ingen här vilja bli utsatta för en samling amatörpsykologer.