2013-05-24, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lum
Ja, det har även jag tänkt på. En manipulerande person, skulle kunna ha tänkt på hur man kommer undan och då använt omständigheterna för att kunna utföra ett mord.

Nej, det tror jag inte på. Vanligast är att mördare återfinns i BO:s omgivning. Det är nog mest i kriminalserier som brott är krångligare än så...
Citera
2013-05-24, 15:39
Medlem
Buddisch13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicamace
OMG! Var får du allt ifrån? Är KJ cross dresser nu också?! Ignore you is what I'm gonna do.

On topic: Jag tror KJ haft fler gäster än VB den aktuella kvällen. Han verkar som en någorlunda social person med många likes och kommentarer på fejjanbilder o dyl, och man får en känsla av att han inte är en stor hejjare på egna initiativ. Om han gjort detta (eller varit medverkande) så har det varit i samråd med minst en annan. TROR jag.

Jag tror tvärtom med KJ att han inte va så social alls, Bara för att man får många gilla på grejer på FB så behöver ju inte det betyda att han har många vänner irl. Jag va inne på killen som tidningarna snackat med som också spelar soft air å bor i boden han har massa bilder när han e på bio med polare å ingen bild e KJ med på utan han såg bara honom i samband med krigslekar. Så tror han gjort det själv, eller fått hjälp efteråt av nån i familjen att täcka upp va han gjort i nån utsträckning
Citera
2013-05-24, 15:39
Medlem
Som sagts i tråden tidigare så är det två grannar som har hört skrik från lägenheten. En äldre man som var osäker på när han hörde skrik och hur många skrik etc. Sedan har en yngre man som sagt att han hört kvinnoskrik 2-4 gånger den kvällen hon försvann.

Med anledning av detta tror jag att hon blev mördad i bostaden i samband med skriken. Det som jag tycker är intressant är om mordet var planerat eller ej.

Det finns både saker som talar för och emot att det var planerat/ej planerat.

Om det inte var planerat och KJ dröp VB, varför styckade han henne då? Ja, jag vet att det blir lättare att frakta kroppen osv. Men när man läser i tidningar om fall där någon "råkat" döda någon så brukar ju kroppen hittas hel i någon sjö eller undangömd någonstans. I det här fallet har kroppen styckats OCH det verkar inte som att den har styckats med anledning av att hålla sig undan misstanke. Att man styckar för att lättare transportera kan jag köpa, självfallet. Men det som förbryllar mig så pass mycket är utspridningen av kroppsdelarna. Och varför kroppen styckades i så pass konstiga delar, tex att torson och huvudet inte var separerat och ben som står upp i huset (bara rykten?)

Det finns ett skäl till att den här tråden har blivit så uppmärksammad - folk tycker att det här är skitspännande. Och varför tycker folk att det är spännande? Jo för att styckmord är något utöver det vanliga.
Citera
2013-05-24, 15:40
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
vet någon varför kroppen styckades? att dela upp kroppen för att det skall vara lättare att transportera den till det tänkta gömstället grop, sjö eller liknande må va hänt men av det jag har läst så förbryllar vissa element mig.

var mördaren en idiot eller styckades hon för att det var hans grej? vem fan sprider ut en kropp om man vill att den skall förbli gömd?
Finns ytterligare en litet ovanlig aspekt av styckningen:

Enligt uppgift ska det vara underben som hittats i ödehuset. Det betyder rimligen att benen kapats både längst upp och vid knäna. Det innebär ett inte försumbart extraarbete jämfört med att ha benen i ett stycke.

Varför ta sig detta besvär? Ett helt ben väger mindre än en torso, så det kan inte ha varit för viktens skull.

Har delarna möjligen transporterats i något som var kortare än ett helt människoben? En större sportbag, t ex?
Citera
2013-05-24, 15:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timjan256
Lite lustigt val av favorittidsskrift av KJ. Bang är ju en svensk feministiskt månadstidsskrift på vänsterkanten.
Så til den grad lustigt att han knappast kan ha avsett den. Bang betyder ju knall, smäll på engelska, och även om jag hittar någon engelsk tidskrift med det namnet, känns det väsentligt troligare att KJ skulle intressera sig för en tidskrift om pangpang än en om svensk feminism.
Citera
2013-05-24, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Eftersom det är långt mellan masterna i flera av de aktuella områdena kommer man inte att kunna bestämma mobilens position med någon vidare precision såvida inte mobilens GPS-funktion (om hon nu hade en modern telefon med sådan, vilket jag antar) skickat GPS-koordinater regelbundet till något ställe där de lagras. Jag är osäker på detta sker automatiskt på ett sådant sätt att man kan GPS-tracka i efterhand.

Vet inte hur exakt tätheten ser ut i området men just sävastmasten täcker ett stort område och där var "sista" signalen enligt polisen. Men det kan vara ett mastbyte som gjorde att de sökte i åbergets östra och södra område initialt. Att triangulera kanske är svårt i detta område men det borde finnas möjlighet till detta.
Om mobilen har stängts av vid Flottiljvägen så har den inte haft signal med sävastmasten, däri är jag helt säker på, då måste mobilen flyttats fysiskt för att få signal från sävastmasten innan den dog.
Citera
2013-05-24, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lum
Ja, det har även jag tänkt på. En manipulerande person, skulle kunna ha tänkt på hur man kommer undan och då använt omständigheterna för att kunna utföra ett mord. Det som möjligen talar emot är
att när VB hade anmälts försvunnen och nyheten var ute, KJ gick inte själv ut med att det var han som var "kompisen" men polisen fick själv komma fram till det. Vilket tyder på att KJ, kanske hade skäl att hålla tyst om det.

tänk om någon manlig bekant till VB (älskare/we) hämtade henne utanför KJ den kvällen. låt oss säga att han kanske var äldre och auktoritär. han kanske varnat KJ på något sätt, han känns inte som den tuffa typen utan verkar ju vara en "nörd" som har intressen av att skjuta soft airgun. det tyder inte (enligt mig) på att han är mordisk.

låt oss säga att den äldre mannen kanske har en rätt central roll i samhället, kanske är ungdomsledare eller dylikt. då vet han förmodligen väl vem KJ är och vet exakt vad han brukar göra och var han brukar hålla till. det vet vem som helst bara man besökt hans facebook (när den fortfarande var uppe)

jag kan alltså tänka mig att KJ är feg. att VB kanske lämnat hans lägenhet men att han inte vågar säga vem som plockade upp henne så polisen anser att hans historia inte håller. han kanske har blivit hotad.

och om inte det stämmer så kan jag tänka mig att någon annan kanske kom över MBs telefon. låt oss säga AB. och han kanske åkt dit och hämtat henne med avsikt att slippa människan som infekterat hans föräldrars relation. jag bara spekulerar nu, kanske har för livlig fantasi men jag hoppas att det undersökt jävligt noggrant.
Citera
2013-05-24, 15:43
Medlem
nicamaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buddisch13
Jag tror tvärtom med KJ att han inte va så social alls, Bara för att man får många gilla på grejer på FB så behöver ju inte det betyda att han har många vänner irl. Jag va inne på killen som tidningarna snackat med som också spelar soft air å bor i boden han har massa bilder när han e på bio med polare å ingen bild e KJ med på utan han såg bara honom i samband med krigslekar. Så tror han gjort det själv, eller fått hjälp efteråt av nån i familjen att täcka upp va han gjort i nån utsträckning

På bilderna på facebook har han på flera gäster hemma hos sig och den digra mängden bilder på nya vapen läggs ju upp för att han vet att det finns folk som uppskattar dem. Vilket de också gör med kommentarer och likes.
Ingenstans har vi fått veta att han var en enstöring, eller?
Citera
2013-05-24, 15:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Enligt uppgift ska det vara underben som hittats i ödehuset. Det betyder rimligen att benen kapats både längst upp och vid knäna. Det innebär ett inte försumbart extraarbete jämfört med att ha benen i ett stycke.

Varför ta sig detta besvär? Ett helt ben väger mindre än en torso, så det kan inte ha varit för viktens skull.

Har delarna möjligen transporterats i något som var kortare än ett helt människoben? En större sportbag, t ex?
KJ äger en moped. Torson på pakethållaren och resten i packväskor?
Citera
2013-05-24, 15:44
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:

Det mesta kan nog ses i ljuset av det förmodade handikappet, som bland annat, för vissa, innebär att det är viktigt med ordning, att organisera saker. Antagligen passade det här hans visuella överblick.
Citera
2013-05-24, 15:45
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Dock lär polisens olika masttömningar ge en god bild av var hon varit intill mobilen dog.
Citat:
Eftersom det är långt mellan masterna i flera av de aktuella områdena kommer man inte att kunna bestämma mobilens position med någon vidare precision såvida inte mobilens GPS-funktion (om hon nu hade en modern telefon med sådan, vilket jag antar) skickat GPS-koordinater regelbundet till något ställe där de lagras. Jag är osäker på detta sker automatiskt på ett sådant sätt att man kan GPS-tracka i efterhand.

Man kan spåra mobilens mastuppkopplinger i flera veckor tillbaks. Vet inte den exakta tidsbegränsningen men har sett exempel på i vart fall tio dagar tillbaks.

Har även sett exempel på analys av GPS-koordinater i upp mot tre veckor tillbaks. Om nu KJ har använt GPS?

Det ska bli intressant att se sen i FUP:en om polisen hade beställt analys av mobilmastuppkopplingar redan innan gårdagens gripande, dvs om dom har spanat på KL en tid.
Citera
2013-05-24, 15:49
Medlem
Quarrels avatar
NSD: Just nu: Föräldrarnas hus undersöks
Citat:
På fredag eftermiddag koncentrerar sig polisens verksamhet till den misstänkte mördarens föräldrahem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in