2013-05-08, 02:39
Medlem
janzz00ns avatar
Tja! tänkte höra här vad ni tycker jag skall betala till de jag bor inne hos för min mat?

De sa 2000kr vilket jag tyckte var åthelvete så mycket.
tänkte mer runt 1500.

lite grejer som förenklare ev uträkning:
vi är 3pers som delar på SAMMA mat.
Maten köps ofta på LIDL som ligger 100m härifrån, händer dock att det handlas på Maxi/Coop/whatever som alla uträkningars ev. priserbaseras på.

Pengarna täcker endast maten i kylen (Inga matlådor, toapapper, biobesök, coca cola, tandborste, bensin o annat skit som jag sett vissa babblat om i trådar)

väger 90kg, har ingen stor aptit direkt heller, äter delivs pulvermat, dvs äter kanske högst 4ggr om dagen. 2-3 stora och/eller 1-2små.

att vi 3 idioter skulle stoppa i oss mat från lidl för 6000kr/månad skulle jag vilja erbjuda min vänstra pungkula på att det inte är sant.

Ja jaja det går att spara massa kvitton men nu är det inte samtalsämnet utan diskussion kring vad priset kan ligga mellan.

Så vad tycker ni, mellan ?
Citera
2013-05-08, 02:43
Medlem
1400 kr
Citera
2013-05-08, 02:44
Medlem
Testa en månad, spara alla kvitton och sånt och räkna ut vad det landar på efter en månad. Justera efter behov. Problem löst.

Spara kvitton i ett par månader och räkna ut ett medeltal.

Krångligt och drygt, javisst, men ni slipper allt tjafs som eventuellt kommer uppstå.
Citera
2013-05-08, 02:51
Medlem
HerrVs avatar
Jag köper billig mat, dock inte på LIDL, och en månad brukar gå på max 1500kr. Någon hundralapp under oftast. Väger också 90kg. Köper ni något fint kött ibland eller liknande? Då kan ju priset sticka iväg. I min matkasse får inga lyxvaror plats ska nämnas.

Edit: Är fattig student så nudlar och vattenfylld falukorv är inte ovanligt..
Senast redigerad av HerrV 2013-05-08 kl. 03:13.
Citera
2013-05-08, 03:04
Medlem
Varför ska vi gissa vad du äter och sedan räkna ut en slutsumma, utifrån påhittad mat? Enklare om du själv har koll. Förövrigt framkommer det inte om du får maten lagad och fixad? Det kan ju vara värt att betala extra för isåfall - om nu inte du ansvarar för någon annan hushållssyssla det vill säga.

Genomsnittlig matkostnad per person och månad är ca 1900kr. Du ligger över genomsnittsvikten för män, som är drygt 80kg.
Senast redigerad av Frigjord 2013-05-08 kl. 03:08.
Citera
2013-05-08, 03:13
Medlem
janzz00ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrV
Jag köper billig mat, dock inte på LIDL, och en månad brukar gå på max 1500kr. Någon hundralapp under oftast. Väger också 90kg. Köper ni något fint kött ibland eller liknande? Då kan ju priset sticka iväg. I min matkasse får inga lyxvaror plats ska nämnas.

tack för svaret!
Citera
2013-05-08, 08:27
Moderator
evilhoneys avatar
Matlagning och metoder --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2013-05-08, 19:39
Medlem
När jag och frun snålade för några år sedan för att spara ihop till kontantinsats till ett hus klarade vi oss på 1400:-/person. Då ingick också typ kattmat och toalettpapper i denna hushållssumma. 2kkr låter mycket säg 1500.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in