Citat:
Jag har tänkt igenom ditt inlägg och kan bara konstatera att jag skulle önska mig nagot mer konkret. Det finns ingen som förnekar att fotbollsspelande innefattar en mängd kunskaper, liksom födelsedagsfirandet, pizzabakandet o s v.
Kanske är jag retoriskt? Uppfattar du det sa? Företräder du nagons slags typteori a la Russel som jag inte är införstadd med. Redogör gärna för detta om du har lust och tid över.
Jag har mött "invändningen" tidigare men har svart att begripa vad det egentligen handlar om.
Kanske är jag retoriskt? Uppfattar du det sa? Företräder du nagons slags typteori a la Russel som jag inte är införstadd med. Redogör gärna för detta om du har lust och tid över.
Jag har mött "invändningen" tidigare men har svart att begripa vad det egentligen handlar om.
Det är ingen exotisk poäng som häkter sig på någon bredare ontologisk bild.
T.ex.: Tänk t.ex. ett barn som kan knyta sina skor. Barnet vet hur man gör detta. Men har barnet någon teoretisk insikt eller liknande? Visst, vissa kanske lär sig via en ramsa. Andra, och jag var själv en sådan, lärde själva tekniken. Men än i dag skulle jag ha problem om jag skulle uttrycka, med en beskrivning, hur man gör det. Det "ligger i händerna". Jag vet att man tar det ena band och böjer det i en båga, och att man sen... well, tar den andra och... ja, nu måste jag typ "kolla" hur jag gör. At man böjer den ena i en båga, sen tar den andra och låter den korsa det första, för att sedan sno det runt bandet som är bågat och in i något hulrum mellan dom, och sedan drar man till, så det andra bandet kommer ut som en båga, som fångas av friktionen som skapas i någon sorts bandstruktur.
Det till och med var en dålig beskrivning, och ingen beskrivning av HUR man generelt binder skor, utan endast ett av många sätt.
Och många barn har inte denna insikt, och har kanske inte kapacitet till den. Men vissa av dessa kan likväl göra det - det har "know-how", inte "know-that".
På samma sätt vet, och denna måste du känna igen, hur man beter sig dygdigt. Men de vet inte vad det, teoretiskt sett, är att vara dygdig, och som sådan saknar de kapacitet att faktiskt själva vara dygdiga. Tänk på någon ureflekterat individ som lärd sig hur man beter sig och av ren tur aldrig tvingas ut i en ovan situation. En sådan persons beteende skulle inte viga från en, som kände dygderna och var dygdig (om man accepterar en lite avslappnad dygdsetik). Hans know-how kan inte utsträcka sig till nya, ovanta fall. Så, även fast han kanske går för att vara en god person, så är det rent tur att han inte avslöjas. Kanske ett halvtaskigt eksempel.
Tänk, mer nere på jorden, på en kinesisk kvinna på en appelfabrik. Hon vet hur man samlar någon liten del i ett eller annat högteknologiskt värk, men hon vet inte att om man sätter den och den komponenten tillsammans, då tillåts den och den funktion via den och den mekanismen. Hun vet HUR man gör. Visst, hon kanske vet att OM man gör si och så, då gör man sitt jobb rätt. Hon har kanske know-how och know-that vad angår sin uppgift. Men hon vet inte VAD hon faktiskt gör, motsat en ingenör, som kanske inte kan sätta ihop delarna direkt, men som vet VARFÔR man gör det.
Tycker att det verkar finnas en intuitiv skillnad, men det kanske är fel om man tänker efter.