2013-05-07, 23:12
Medlem
Hej
Jag har sedan några år tillbaka haft en mopedbil, men nu kommer jag ingen vart med den.
Det är inga problem med att starta den, går helt felfritt på tomgång, men så fort jag kört ~100 meter så börjar den rycka och sega ihop.
Är det någon som vet vad det är för något?

Har haft den på 2 verkstäder här men ingen vill/kan göra nåt åt det påstår dom.
Citera
2013-05-07, 23:15
Medlem
majordoes avatar
4-takt? D-I? Bensin?
När det hände mig (För år och åratal sedan, riktig bil) så hällde jag i något "rengöringsmedel" i tanken som fanns att köpa på OKQ8.. det funkade!
Citera
2013-05-07, 23:19
Medlem
Oj sorry glömde det.
Den är en variator driven diesel.

Ja jag beställde ett medel som jag använde varje gång efter jag tankat den efter problemet hade börjat och det funkade faktiskt, tyvärr bara i ungefär 2 veckor, sen hjälpte inte det nånting.
Funderade på om jag kanske hade råkat ut för en ispropp eller liknande, men den är likadan idag.
Citera
2013-05-07, 23:23
Medlem
majordoes avatar
Är det karburator, eller direkt insprut?

Om den har karburator så är det nog bara rengöra, sätta dit nya fräscha packningar, och hoppas på det bästa...

Kanske något bränslepumpsfel?
Citera
2013-05-07, 23:31
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har du gjort nån service av motor och drivlina?
Hör/ser/känner du om det är motorn som börjar rycka eller om det är drivlinan som spökar?
Citera
2013-05-07, 23:35
Medlem
Mister.Methanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
Är det karburator, eller direkt insprut?

Om den har karburator så är det nog bara rengöra, sätta dit nya fräscha packningar, och hoppas på det bästa...

Kanske något bränslepumpsfel?

I och med att det är en dieselmotor finns ingen förgasare...

TS, jag tycker du ska börja med att kolla om det finns några bränslefilter. Symptomen kan mycket väl bero på att bränslefiltret är igensatt. En snabb googling pekar mot att moppebilar med diesel har minst ett, ibland två bränslefilter, så i sedvanlig ordning är det bra att kolla instruktionsböcker, surfa info, och liknande.

Edit: Hittar du bränslefiltret så byt, det är småpengar i sammanhanget jämfört med att börja riva runt i bränslepumpar etc.
Senast redigerad av Mister.Methane 2013-05-07 kl. 23:37.
Citera
2013-05-07, 23:37
Medlem
HHRs avatar
Yes, brukar vara två filter på dem. Följ ledningarna.
Citera
2013-05-07, 23:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Är väl de "vanliga", grovfilter i tanken och finfilter på bränsleledningen innan motorn.
Citera
2013-05-08, 02:22
Medlem
Jan2013s avatar
Är det Kubota eller Lombardini så finns det eventuellt verkstadshjälp från annat håll än på bilsidan men prova nytt fin-filter först.
Citera
2013-05-08, 08:24
Medlem
Okej, problemet är ju att jag hade lämnat in den på service strax efter att problemet börjat och då byttes det oljefilter och luftfilter tror jag. Ska höra om han har bytt bränslefiltret.
Men det var ju så direkt efter jag åkte från verkstaden.

Det låter som att det är motorn som rycker när jag kör och det ryker väldigt mycket ur avgasröret.

Ingen aning faktiskt om det är en karburator. Jag har en MC2 Campus.
Citera
2013-05-08, 11:33
Medlem
Jan2013s avatar
Inkompetensen hos mopedbils-återförsäljarens verkstads-del kommer inte som någon överraskning men "problemet" är motorrelaterat så om ditt modellnamn heter campus eller camping spelar mindre roll.. kolla vilken motor du har, är det en riktig Lombardini eller Yanmar sitter det i segelbåtar också och där finns det garanterat teknisk hjälp att få, sen om dom skulle skratta åt bilen den sitter i är en senare fråga.
Senast redigerad av Jan2013 2013-05-08 kl. 11:35.
Citera
2013-05-09, 15:14
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velorond
Det låter som att det är motorn som rycker när jag kör och det ryker väldigt mycket ur avgasröret.

Är motorn vätskekyld? Isåfall låter det som läckage i toppen. Kylarvatten som letar sig in i förbränningsrummet.

Edit: Eller vänta, det är ju en diesel, dieselmotorer kan ryka svart, speciellt vid uppstart. Jag föreslår att du tar ut "bilen" () och "blåser ur" motorn ordentligt efter uppvärmning. Det är bara att trycka plattan i mattan i typ 5 sek. Du kanske får leta upp en svag uppförsbacke dock, så du får liiiite motstånd ifall det behövs.
Senast redigerad av Krafse 2013-05-09 kl. 15:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in