2013-05-07, 00:01
Medlem
Hej!

Jag har hamnat i trubbel med lagens långa arm. Jag skickade ett sms till min dealer för några veckor sedan.. köpte 5g cannabis. Jag har enbart skickat ett sms till denna dealer då han precis bytt mobil samt mobilnummer..

I smsen framgår det att jag köper något för 500kr.

Min dealer torskade och de såg mitt sms i hans mobil..

Utav detta så fick jag husrannsakan, där de inte hittade något. Samt så fick jag följa med till stationen och ta urinprov.. urinprovet visade då negativt och jag toknekade i förhöret att jag hade köpt narkotika.
Sa att jag inte tar droger och babblade upp massa pk-skit. Jag trodde att allt var frid och fröjd då de inte hittade något hos mig, samt att jag inte hade något i kroppen.

Fram tills idag, då det damp ner ett stort kuvert från tingsrätten, överbefälhavare har valt att väcka åtal trotts att jag nekat i förhör samt var helt ren i övrigt förutom just smset som skickats.

Kan jag bli dömd pga ett sms?? Hur fan kan de väcka ett åtal utan ytterligare bevisning?

Tacksam för svar, jag ska åka dit om 3 veckor. Kommer självklart fortsätta neka, och är ej heller tidigare dömd för något.

Tack på förhand
Undertecknad
Citera
2013-05-07, 00:05
Medlem
Det är naturligtvis helt omöjligt att bedöma om du kan bli fälld med tanke på att vi inte vet vilka bevis de har mot dig. Din dealer kanske har avslöjat dig, du kanske har fastnat på kamera när du gjorde köpet eller något annat. Att göra en bevisprövning online är generellt väldigt vanskligt, jag har dock svårt att tro att de väcker åtal bara på grund av ett SMS
Citera
2013-05-07, 00:07
Medlem
Neka till att du skickat smset om det går?
Du lånade ut mobilen till någon polare på fyllan
Citera
2013-05-07, 00:07
Medlem
Tycker det låter helt sjukt eftersom dom varken hittade något hos dig eller i dig. Har väldigt svårt att se att du skulle bli dömd men sen är jag varken nämndeman eller domare. Lycka till!
Citera
2013-05-07, 00:17
Medlem
De enda bevisen de hade på mitt förhör var sms, det är det som även står i tingsrättshandlingarna som jag fått tagit del utav.

Det står att jag nekar och på bevisning står det
Sms (utdrag finns) fast med deras juridiska språk. Dealern nekar exakt allt.

Jag är inte oskyldig, men jag har slutat med exakt allt nu. Det sista som jag köpte var dessa 5g, vill fan inte torska på det. Men gör jag det så gör jag.. undrar bara om man kan bli dömd pga ett sms. Om de har bild på mig måste de också framgå i tingsrättshandlingarna.

Hade en polare som torskade förut då stod det att en polis var vittne och att bildbevis fanns.
Citera
2013-05-07, 02:45
Medlem
maslowauroras avatar
Troligtvis kommer du inte bli dömd. Neka till exakt allt bara i alla lägen, det är det viktiga.
Citera
2013-05-07, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Neka till att du skickat smset om det går?
Du lånade ut mobilen till någon polare på fyllan

Detta är facit i alla likvärdiga fall.

När det gått så långt som till åtal blir det svårare att köra den då åklagaren kommer gå på vad du sagt i polisförhör.

Inte för att göra dig orolig men jag har svårt att tro att Åklagaren väcker åtal mot dig för bara _ett_ SMS. Det som känns nära till hands är väll att langaren uppgett sin kundkrets. Däremot kan ju en åtalad, vilket langaren lär va, aldrig vittna. Så störtneka till köp. Kan mycket väl va så att hans ord står mot ditt.

EDIT: Missade ett inlägg av dig. Det du skrev där är ju skrämmande om du är åtalad. Är du säker på att du inte är kallad som vittne?

Citat:
Ursprungligen postat av tjurpiss
De enda bevisen de hade på mitt förhör var sms, det är det som även står i Om de har bild på mig måste de också framgå i tingsrättshandlingarna.

Har du fått ett FUP? (Detta får du även bara som åtalad) I det kan du läsa all besvisning/Allt material polisen hittat som är relevant som åklagaren kommer använda sig av i domstol. Bilder/spaningsuppslag/filmer (kommer på skiva) mm.
Senast redigerad av MeAFool 2013-05-07 kl. 05:24.
Citera
2013-05-07, 08:10
Medlem
Sitter och kollar igenom tingsrätten nu..
Under fliken bevisning så står det

-förhör med den tilltalade (nekar gärning)
- telefonavlyssning, uppspelning jämte utskrifter.

Notera att jag aldrig ringt honom utan att de enbart har ett sms där de tydligen tagit ut GPS punkter enligt dem.. låter lite overkill för 5g weed.

Om jag skulle säga att jag tänkte köpa sen ångrade mig i sista sekund när jag var på väg att göra det, ni som är insatta ge mig bra tips! För tydligen så räcker sms som bevis så länge det inte är utom rimlig tvivel som det i mitt fall borde vara..
Citera
2013-05-07, 08:12
Medlem
det är naturligtvis omöjligt att döma någon utan mer bevis en ett litet sms. stå på dig bara och du kommer klara dig!

mvh
Citera
2013-05-07, 08:13
Medlem
Har du fått ett FUP? (Detta får du även bara som åtalad) I det kan du läsa all besvisning/Allt material polisen hittat som är relevant som åklagaren kommer använda sig av i domstol. Bilder/spaningsuppslag/filmer (kommer på skiva) mm.[/quote]

Nej, har fått ett häfte hemskickat på 20 sidor, så det står inte bara om mig i papperna.
Citera
2013-05-07, 20:10
Medlem
namgrebs avatar
Rubrik justerad.

/MOD
Citera
2013-05-07, 23:11
Medlem
Jag kommer uppdatera i tråden efter jag varit dör, så andra som är i samma sits kanske kan få lite hjälp och info
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in