2013-05-07, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjurpiss
Hej!

Jag har hamnat i trubbel med lagens långa arm. Jag skickade ett sms till min dealer för några veckor sedan.. köpte 5g cannabis. Jag har enbart skickat ett sms till denna dealer då han precis bytt mobil samt mobilnummer..

I smsen framgår det att jag köper något för 500kr.

Min dealer torskade och de såg mitt sms i hans mobil..

Utav detta så fick jag husrannsakan, där de inte hittade något. Samt så fick jag följa med till stationen och ta urinprov.. urinprovet visade då negativt och jag toknekade i förhöret att jag hade köpt narkotika.
Sa att jag inte tar droger och babblade upp massa pk-skit. Jag trodde att allt var frid och fröjd då de inte hittade något hos mig, samt att jag inte hade något i kroppen.

Fram tills idag, då det damp ner ett stort kuvert från tingsrätten, överbefälhavare har valt att väcka åtal trotts att jag nekat i förhör samt var helt ren i övrigt förutom just smset som skickats.

Kan jag bli dömd pga ett sms?? Hur fan kan de väcka ett åtal utan ytterligare bevisning?

Tacksam för svar, jag ska åka dit om 3 veckor. Kommer självklart fortsätta neka, och är ej heller tidigare dömd för något.

Tack på förhand
Undertecknad

Vadå överbefällhavare har valt att väcka åtal? Det är åklagaren som väcker åtal. Du har alltså om 3 veckor ett huvudförhandling ang ovanstående brotts misstankarna och vilka andra är åtalade förutom du? är langaren i samma förhandling?

Bevisningen som du redovisar här ovan räcker inte för en fällande dom. Att fälla någon för en sms meddelande går inte ihop med den lagen som vi har i sverige. Det måste vara ställt utom rimligt tvivel att gärningsmannen har begått brottet. I ditt fall har man ex ingen beslag av själva narkotikan det finns dvs ingen teknisk bevisning.

Varför åklagaren har väckt åtal i ett fall som detta är märkligt. är du sedan tidigare ostraffad?
Citera
2013-05-07, 23:43
Medlem
Citat:
Har du fått ett FUP? (Detta får du även bara som åtalad) I det kan du läsa all besvisning/Allt material polisen hittat som är relevant som åklagaren kommer använda sig av i domstol. Bilder/spaningsuppslag/filmer (kommer på skiva) mm.

Nej, har fått ett häfte hemskickat på 20 sidor, så det står inte bara om mig i papperna.[/quote]

Hur många är inblandad i ärendet och finns samtliga i åklagarens stämningsansökan?

jag tror att åklagaren vill fälla säljaren genom indicier i ditt fall. Eftersom säljaren har nekat så behöver åklagaren samtliga köpare för att bevisa att brottet är ställt utom rimligt tvivel.
Citera
2013-05-08, 00:28
Medlem
Djamillas avatar
Citat:
Hej!

Jag har hamnat i trubbel med lagens långa arm. Jag skickade ett sms till min dealer för några veckor sedan.. köpte 5g cannabis. Jag har enbart skickat ett sms till denna dealer då han precis bytt mobil samt mobilnummer..

I smsen framgår det att jag köper något för 500kr.

Min dealer torskade och de såg mitt sms i hans mobil..

Utav detta så fick jag husrannsakan, där de inte hittade något. Samt så fick jag följa med till stationen och ta urinprov.. urinprovet visade då negativt och jag toknekade i förhöret att jag hade köpt narkotika.
Sa att jag inte tar droger och babblade upp massa pk-skit. Jag trodde att allt var frid och fröjd då de inte hittade något hos mig, samt att jag inte hade något i kroppen.

Fram tills idag, då det damp ner ett stort kuvert från tingsrätten, överbefälhavare har valt att väcka åtal trotts att jag nekat i förhör samt var helt ren i övrigt förutom just smset som skickats.

Kan jag bli dömd pga ett sms?? Hur fan kan de väcka ett åtal utan ytterligare bevisning?

Tacksam för svar, jag ska åka dit om 3 veckor. Kommer självklart fortsätta neka, och är ej heller tidigare dömd för något.

Tack på förhand
Undertecknad

Jag utgår enbart från din text. Hävda att du tänkte köpa narkotika men misslyckades, försök till ringa narkotikabrott är inte olagligt.
Citera
2013-05-08, 02:24
Medlem
TerryTibbss avatar
Citat:

Om jag skulle säga att jag tänkte köpa sen ångrade mig i sista sekund när jag var på väg att göra det, ni som är insatta ge mig bra tips! För tydligen så räcker sms som bevis så länge det inte är utom rimlig tvivel som det i mitt fall borde vara..

Har du erkänt att det var du som skickade SMS:et till kranen?

Har du inte erkänt detta skall du blåneka. Du har inte skickat ett skit. Måste varit en kompis som skojat osv...

Om du redan erkänt: Det finns inget som omfattar försök till inköp av ringa mängd narkotika så vitt jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av brucelee112
jag tror att åklagaren vill fälla säljaren genom indicier i ditt fall. Eftersom säljaren har nekat så behöver åklagaren samtliga köpare för att bevisa att brottet är ställt utom rimligt tvivel.

Får också det intrycket.. TS bör egentligen bara hålla truten (om han nu bryr sig om den personen) eftersom han inte kan bli fälld och allt han säger bara kommer vara till säljarens nackdel.
Senast redigerad av TerryTibbs 2013-05-08 kl. 02:27.
Citera
2013-05-08, 09:06
Medlem
De kör väl på paragraf 4 i narkotikalagstiftningen:

Citat:
4 § För försök eller förberedelse till narkotikabrott eller grovt narkotikabrott liksom för stämpling till narkotikabrott, som inte är att anse som ringa, eller till grovt narkotikabrott döms, om gärningen avser annan befattning än som avses i 1 § första stycket 6, till ansvar enligt 23 kap. brottsbalken.
För försök till olovlig befattning med narkotikaprekursorer döms, om gärningen avser annan befattning än som avses i 3 b § första stycket 2, till ansvar enligt 23 kap. brottsbalken. Lag (2006:46).

Om de kan bevisa att du (eller att du erkänt) som skickade SMS:et så blir det inte omöjligt för åklagaren att få rätten att tro att det var knark du skulle köpa.
Citera
2013-05-08, 14:13
Medlem
TerryTibbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
De kör väl på paragraf 4 i narkotikalagstiftningen:

Om de kan bevisa att du (eller att du erkänt) som skickade SMS:et så blir det inte omöjligt för åklagaren att få rätten att tro att det var knark du skulle köpa.

Läs fetstilade..

4 § För försök eller förberedelse till narkotikabrott eller grovt narkotikabrott liksom för stämpling till narkotikabrott, som inte är att anse som ringa, eller till grovt narkotikabrott döms, om gärningen avser annan befattning än som avses i 1 § första stycket 6, till ansvar enligt 23 kap. brottsbalken.

5g är ringa mängd.
Citera
2013-05-09, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TerryTibbs
Har du erkänt att det var du som skickade SMS:et till kranen?

Har du inte erkänt detta skall du blåneka. Du har inte skickat ett skit. Måste varit en kompis som skojat osv...

Om du redan erkänt: Det finns inget som omfattar försök till inköp av ringa mängd narkotika så vitt jag vet.

Får också det intrycket.. TS bör egentligen bara hålla truten (om han nu bryr sig om den personen) eftersom han inte kan bli fälld och allt han säger bara kommer vara till säljarens nackdel.

Jag har nekat från första början, i förhöret så nekade jag allt och sa att jag inte visste något om ett sms som skickats. De försökte gå runt mig med deras förhörspsykologi men det läste jag ganska så lätt. Stod på mig och sa att det måste ha varit någon som lånat min mobil utan min vetskap då jag inte har kodlås på mobilen.

I förhöret så påstod de att de hade exakta GPS positioner på min mobil då smsen skickats, de sa att jag ljög.. Men jag hävdade att jag hade varit där jag sa att jag var, tror nämligen att det bara var skitsnack ifrån deras sida. de ville få mig att snacka.

Hoppas jag går fri från det här, har inget annat i mitt belastningsregister sedan tidigare och det känns dumt att ha något i 5år pga. ett sms..
Citera
2013-10-23, 20:09
Medlem
Hej igen!

Ber om ursäkt för sent svar.

Jag klarade mig galant, det kändes mer som att de ville få mig att vittna mot min dealer.

jag nekade och var påläst innan åtalet, jag berättade exakt samma historia som i förhöret. Åklagaren försökte såklart kringgå det genom att ställa samma frågor i olika formuleringar, jävligt lätt att förstå vad de håller på med.

Jag fick dealerns advokater på min sida och och dealern nekade att han hade sett mig och jag nekade att jag hade sett honom.

Ni som hamnar i samma sits, neka neka neka neka. Det är ens enda chans att gå fri, gå inte på deras förhörspsykologi. De försöker pressa dig hela tiden, om det blir någon mer gång. (troligtsvis inte då jag lagt ner alla droger pga. lite andra anledningar) men om det blir förhör ska jag bara uppge mitt personnummer sedan säga att jag nekar för allt därefter be att gå.

Hoppas detta hjälper någon.

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här