2013-05-06, 17:19
Medlem
Tja! Jag har spelat i ca 5 år och jag är "okej" på högern om vi jämför legender som moderna pianospelare, fortfarande utmanande att kunna precisiera snabba ackordnedtrycknigar.

Men det som alltid jagat mig i mardrömmarna är min jävla vänstra hand, varför är den så jävla efterbliven?

Om jag nöter in högra delen av en enkel melodi å sen nöter in vänstra ackordelen som absolut inte får ha någon rytmisk melodi i sig utan bara enkel ackord i 4 takt, då går det. Men om jag vill lära mig svängiga å jazziga tv-spelsmusik (vilket e det enda jag gillar att spela på piano) då funkar bara vänstra handen samtidigt som högra fuckar ur.

Eller så kör jag högra å vänstra kan inte hänga med som om den är hjärnskadad. Sedan när jag försöker båda samtidigt då känner jag bokstavligen att jag får "ont i huvudet" som om hjärnhalvorna skär sig och inte pallar multitasken å att ena ska vara rytmisk 6-taktare el dylikt å andra är en svängig melodi.

Hur i helvete tränar man upp vänstern på detta? Eller är det just det som är träningen; när man får ont i huvve av att försöka kombinera båda händerna med olika melodiska rytmer?? Jag vill gärna veta nån som sj haft problem att spela med båda händerna snyggt men sen tagit igenom sig det. Äré bara nöta å nöta, typ 1 timme varje dag med vänstern å högern samtidigt tills huvudvärken försvinner??
Citera
2013-05-06, 17:34
Medlem
Snyggs avatar
Det handlar om koordination, ungefär som att lära sig cykla. Har man väl kommit över en tröskel kommer det gå mycket lättare.
Citera
2013-05-06, 17:43
Medlem
RutSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrpokemon
Äré bara nöta å nöta, typ 1 timme varje dag med vänstern å högern samtidigt tills huvudvärken försvinner??

Ja det är så sjukt svårt i början att man tror att det är omöjligt. Tricket är att använda båda händerna synkroniserat för att sedan avancera lite bit för bit. Vad brukar du spela för stycken?

Jag rekommenderar inte att öva in något med ena handen och sedan den andra för att till slut försöka spela dessa samtidigt - det går inte att börja så.
Citera
2013-05-06, 22:40
Medlem
BF_Swedens avatar
Det är nog sant som den som skriver ovanför säger. Försök att spela med båda händerna men träna några toner i taget. Du ska spela så långsamt så att du klarar av det. Sedan lär du dig att spela några toner till och successivt ökar du hastigheten.
Citera
2013-05-07, 09:57
Medlem
Tack som fan för svaren½ Fan jag gråter nästan av ilska när mina fitthänder inte vill synkroniseras i takt på låten jag försöker lära mig.

Exempelvis äré skit enkelt att spela my heart will go on med tanke på 4takten, den enkla melodin och de enkla skiftena i ackorden för vänsterhanden.

Låten jag håller på att försöka lära mig är följande: https://www.youtube.com/watch?v=BulZmViukrw&list Kolla på snubben hur han spelar vänstern i samband med den svängiga melodin på högerhanden, jag blir så jävla förbannad på mina jävla händer som vägrar synkroniseras.

Dessutom är jag förbannat avis på att snubbjäveln är så snabb med vänsterhanden på det sätt att han kan spela två toner samtidigt på två olika oktaver utan att det segar ner sig. Jag kan spela en melodi snabbt på högern men inte lika snabbt om jag spelar den på två oktaver samtidigt, jag blir förbannad å ledsen på att mina fitthänder vägrar lära sig så fort!!! :::::::::O((((((

Jag har midi-versionen som jag ser på i slow-motion i musikprogrammet Synthesia då detta hjälper mig att se exakt vilka tangenter som ska tryckas ned. Jag kan inte läsa noter och jag pallar inte försöka lära mig det för det tror jag kmr ta ytterligare 5 år bara för att lära mig det och jag tror inte att det gör det något enklare i att försöka lära sig låtar än att kolla på midin i pianotabulator som jag gjort de senaste åren (jag kan ha fel oxå såklart).

Finns en snubbe på nätet som kan spela samtidigt han läser noter vid första försöket, sjuk jävel men grym oxå! men men, det är bara att nöta nöta antar jag? hörde nått om 10 000 timmar krävs för att bli "master" på nått, nu är väl inte det mitt mål, jag vill bara lära mig denna awesomelåt!!!
Citera
2013-05-07, 17:38
Medlem
Tycker ändå du ska öva var hand för sig också, svåra passager osv kommer du sitta i evigheter med annars.
Citera
2013-05-17, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrpokemon
Tack som fan för svaren½ Fan jag gråter nästan av ilska när mina fitthänder inte vill synkroniseras i takt på låten jag försöker lära mig.

Exempelvis äré skit enkelt att spela my heart will go on med tanke på 4takten, den enkla melodin och de enkla skiftena i ackorden för vänsterhanden.

Låten jag håller på att försöka lära mig är följande: https://www.youtube.com/watch?v=BulZmViukrw&list Kolla på snubben hur han spelar vänstern i samband med den svängiga melodin på högerhanden, jag blir så jävla förbannad på mina jävla händer som vägrar synkroniseras.

Dessutom är jag förbannat avis på att snubbjäveln är så snabb med vänsterhanden på det sätt att han kan spela två toner samtidigt på två olika oktaver utan att det segar ner sig. Jag kan spela en melodi snabbt på högern men inte lika snabbt om jag spelar den på två oktaver samtidigt, jag blir förbannad å ledsen på att mina fitthänder vägrar lära sig så fort!!! :::::::::O((((((

Jag har midi-versionen som jag ser på i slow-motion i musikprogrammet Synthesia då detta hjälper mig att se exakt vilka tangenter som ska tryckas ned. Jag kan inte läsa noter och jag pallar inte försöka lära mig det för det tror jag kmr ta ytterligare 5 år bara för att lära mig det och jag tror inte att det gör det något enklare i att försöka lära sig låtar än att kolla på midin i pianotabulator som jag gjort de senaste åren (jag kan ha fel oxå såklart).

Finns en snubbe på nätet som kan spela samtidigt han läser noter vid första försöket, sjuk jävel men grym oxå! men men, det är bara att nöta nöta antar jag? hörde nått om 10 000 timmar krävs för att bli "master" på nått, nu är väl inte det mitt mål, jag vill bara lära mig denna awesomelåt!!!

Läser du noter? Jag antar i a f att du låten i fråga på noter. Öva i a f vänsterhanden först, så att den mer eller mindre kan gå på autopilot. Ta inte för länga sekvenser, ta, typ 4 eller 8 takter i taget och öva in vänstern...när det börjar funka så lägger du till höger. Ta det i lugnt tempo först och öka sedan.

Sen finns det förstås etyder att köpa.....men...jag tror många tröttnar på sådant ganska snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in