Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-19, 11:38
  #13
Avstängd
DRD4s avatar
Helt sanslöst om dom förbjuder halvautomatiska bössor, oumbärligt vid svinjakt där man riskerar att bli huggen om man inte kan ladda om kvickt, samma vid björnjakt där björnen kan innan andra skottet höra en manuell mantelrörelse och attackerar åt det hållet, lika snabb som en häst! med en halvauto så laddar den ju om samtidigt som skottet går.

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-6110_en.htm
__________________
Senast redigerad av DRD4 2015-11-19 kl. 11:39. Anledning: glömde en sak.
Citera
2015-11-19, 12:50
  #14
Medlem
WrynolfBents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xpera
Du får det att låta som EU ska komma och ta dina automatkarbiner. Vapnen vi har i Sverige är inte avsedda för att försvara sig med som det är i USA, det är för jakt.

Så vad spelar det för roll om vi är ett avväpnat folk?

För det första är jakt något som väldigt många är intresserade av. Symboliken i det är tydlig.

Tullen har gått ut med att illegala vapen flödar in över gränsen och att man inte stoppar suspekta fordon med fler än fyra passagerare.

Samtidigt ska jägare med licens att inneha vapen fråntas den rätten, tycker du inte att man fokuserar liiite fel här?

Ditt argument om att jaktvapnen inte är till för försvar ser jag bara som att du är en av de nya hen Svenskarna som föredrar att dricka latte och prata om Stalins förträfflighet istället för att se verkligheten.

Vi kan göra ett experiment, du får en rejäl förskärare och jag använder en älgstudsare, sen ska du attackera mig och jag ska försvara mig.
Eftersom ditt resonemang är helt befriat från verklighetstänkande känner jag mig trygg med att jag är den som står upp efter experimentet, vad tror du?

Vilka vapen är bättre för att försvara sig med menar du?
Citera
2016-01-20, 23:22
  #15
Medlem
FB:are! Vad kommer ni att göra? Civilt motstånd? Destruera era egna vapen? Detta hållet på att ske nu detta år!
Citera
2016-02-23, 00:55
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folklig-Betraktare
FB:are! Vad kommer ni att göra? Civilt motstånd? Destruera era egna vapen? Detta hållet på att ske nu detta år!

Ja vad fan skall man göra alltså? Detta är så jävligt att det finns inte. Beslagtagande/destruktion utan kompensation. De vapen som fortsatt är tillåtna skall man behandlas som rena idioten för att få ha kvar. Genomgå läkarundersökningar innehållande medicinsk och psykologisk utvärdering och detta skall ske vart 5e år. Hur i helvete har Europa kunnat bli så in i helvetes ruttet och ha sådan förbudsiver?
Citera
2016-02-23, 01:05
  #17
Avstängd
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RA_86
Ja vad fan skall man göra alltså? Detta är så jävligt att det finns inte. Beslagtagande/destruktion utan kompensation. De vapen som fortsatt är tillåtna skall man behandlas som rena idioten för att få ha kvar. Genomgå läkarundersökningar innehållande medicinsk och psykologisk utvärdering och detta skall ske vart 5e år. Hur i helvete har Europa kunnat bli så in i helvetes ruttet och ha sådan förbudsiver?


Det har väl inte gått igenom? Studsare och hagelgevär får man väl ha kvar? Läkarundersökning kommer väl inte bli tal om i heller med 500000 mer eller mindre aktiva skyttar?

Jag kan inte se det annat än att om man beslagtar alla vapen från skötsamma jägare som inte är i klammeri med rättvisan så är slutet nära. Viltet kommer ju explodera efter ett par år i Sverige i så fall.
Citera
2016-02-23, 01:18
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det har väl inte gått igenom? Studsare och hagelgevär får man väl ha kvar? Läkarundersökning kommer väl inte bli tal om i heller med 500000 mer eller mindre aktiva skyttar?

Jag kan inte se det annat än att om man beslagtar alla vapen från skötsamma jägare som inte är i klammeri med rättvisan så är slutet nära. Viltet kommer ju explodera efter ett par år i Sverige i så fall.

Nej omröstning skall ske i parlamentet i juni, men bl.a. Italien och Frankrike gör tydligen allt för att få igenom de här skiten från kommissionen.
Citera
2016-02-23, 01:33
  #19
Medlem
Jodi4Lifes avatar
You just have to liberate your gun policy! Soon you will have severe civil unrest in Sweden! I´m a student here, and I really love you are #9 most gun dense country in the world! Follow the 2nd amendment!

That´s not enough. You have to defend your right to easy access to semi-automatic rifles like the AR-15, and your right to bear arms, concealed or open carry. An armed citizen is a good citizen. In the end the State will fail... And you are on your own...

/ Jodi
Citera
2016-02-23, 04:02
  #20
Medlem
martinvaxjos avatar
Bara de inte förbjuder IKEA-kniven, det brinnande korset eller hängsnaran! Då skulle jag bli riktigt besviken. :-)
Citera
2016-02-23, 04:12
  #21
Medlem
martinvaxjos avatar
Allt handlar om pengar. Förmodligen ska de sabotera för vapeninnehavare innan de väl startar konflikt och krig likt i Syrien och då säljer nya vapen till kombattanterna. Ungefär som när Moderutterna lade ner det Svenska försvaret på ett slösaktigt vis för att sedan ha motiv att dra oss närmare det (utan jämförelse) mest kriminella militärindustriella komplex som någonsin existerat på planeten.
Citera
2016-02-24, 18:50
  #22
Medlem
dstructs avatar
Är ingen jägare och har några vapen.. Men hur mycket böter får man om man rapporterar till polisen att man tappat vapnet i skogen/havet och inte hittar det? Eller om man får inbrott och någon stulit sitt kassaskåp?

Väldigt snart tror jag även man kommer kunna skriva ut stridsdugliga vapen med 3d-skrivare. Kommer finnas ritningar att ladda ner på vilket vapen som helst. Räcker bara med att materialet blir något starkare eller att man efterbehandlar/sprayar plasten med något. Krut kan man ta från raketer för att tillverka egna patroner.

https://www.youtube.com/watch?v=zz8mlB1hZ-o
__________________
Senast redigerad av dstruct 2016-02-24 kl. 18:59.
Citera
2016-02-27, 18:25
  #23
Moderator
Strix m/94s avatar
När EU ger sig ut efter laglydiga medborgares vapen, då vet man att det är en politisk organisation med totalitära anspråk. Det har alltid varit så att totalitära regimer har velat avväpna sina undersåtar av rädsla för att folket kan sätta sig på tvären mot den politiska elitens maktkrav. I själva verket är vapenfrågan ett lackmustest på det demokratiska sinnelaget hos en politiker; rött omslag = totalitär, blått omslag = demokrat.

Mycket få människor i Europa förespråkar fritt ägande av vilka vapen som helst. Vi har i Sverige en hyfsad, men inte bra, ordning på vår vapenlagstiftning. Den behöver reformeras i några små detaljer, men fungerar hjälpligt. Fr a har den väl hindrat kriminella och andra olämpliga från att skaffa vapen på laglig väg. Att EU vill förstöra detta är ett mycket starkt skäl för att lämna Unionen, både sakligt och principiellt.
Citera
2016-02-27, 19:02
  #24
Medlem
Du har helt rätt Strix men jag kan bara tänka mig trycket som Sverige skulle stå under om man ville lämna unionen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback