2013-05-06, 10:15
Medlem
Tjena,

har en Packard Bell Easynote TV15.6.

Efter mycket trixande hamnade jag till slut på ett område jag inte alls behärskar och råkade ta bort partitionen som återställer datorn till fabriksinställningar.

Dock gjorde jag en kopia av detta i början när jag köpte datorn, som man uppmanas till och har den på ett usb-minne.

Min fråga är om det är möjligt att skapa om den partitionen så att det funkar att återställa med F11 eller vad det nu var. Jag vet att datorn i bios innan detta hade någon "boot mananger" i listan över boot, den finns inte där längre.

Har jag förstört allt?
Citera
2013-05-06, 11:48
Medlem
Sverige2025s avatar
Har du DD:a partionen, så går det. Annars får man installera windows som vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Linuxuser
Tjena,

har en Packard Bell Easynote TV15.6.

Efter mycket trixande hamnade jag till slut på ett område jag inte alls behärskar och råkade ta bort partitionen som återställer datorn till fabriksinställningar.

Dock gjorde jag en kopia av detta i början när jag köpte datorn, som man uppmanas till och har den på ett usb-minne.

Min fråga är om det är möjligt att skapa om den partitionen så att det funkar att återställa med F11 eller vad det nu var. Jag vet att datorn i bios innan detta hade någon "boot mananger" i listan över boot, den finns inte där längre.

Har jag förstört allt?
Citera
2013-05-06, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Har du DD:a partionen, så går det. Annars får man installera windows som vanligt.

Hej, vad menar du med DD:a partitionen?
Citera
2013-05-06, 17:11
Medlem
Sverige2025s avatar
Har du gjort en image på den partitionen?

Citat:
Hej, vad menar du med DD:a partitionen?
Citera
2013-05-06, 18:22
Medlem
Citat:
Har du gjort en image på den partitionen?

Jag vet inte vad det kallas men jag tror det är en kopia på partitionen. Och det ligger på USB-minnet. Men jag vill att det ska vara att du bara behöver trycka på F11 och sen startar återställningen.

Är detta möjligt att göra eller måste jag nöja mig med att ha det på USB-minnet?

Sen ändrade jag även från GPT till MBR. Måste detta ändras tillbaka till GPT för att det ska funka?
Citera
2013-05-06, 21:16
Medlem
Sverige2025s avatar
Vet inte vad det är för format på den filen där som ligger på ditt USB, men är det en vanlig image som man tex gör med dd, så är det väl bara rulla tillbaka det på samma ställe på hårddisken ingen.

Citat:
Jag vet inte vad det kallas men jag tror det är en kopia på partitionen. Och det ligger på USB-minnet. Men jag vill att det ska vara att du bara behöver trycka på F11 och sen startar återställningen.

Är detta möjligt att göra eller måste jag nöja mig med att ha det på USB-minnet?

Sen ändrade jag även från GPT till MBR. Måste detta ändras tillbaka till GPT för att det ska funka?
Citera
2013-05-06, 22:03
Medlem
Det er ikke mye vits i å ha den partisjonen. Det er den eksterne kopien som er viktig.
Hvis disken går i stykker og og må byttes ut, så er det jo den kopien du trenger.
Citera
2013-05-06, 23:11
Medlem
Citat:
Vet inte vad det är för format på den filen där som ligger på ditt USB, men är det en vanlig image som man tex gör med dd, så är det väl bara rulla tillbaka det på samma ställe på hårddisken ingen.

Tack för hjälpen, jag ska se hur jag ordnar det hela.

Citat:
Ursprungligen postat av Nessie6
Det er ikke mye vits i å ha den partisjonen. Det er den eksterne kopien som er viktig.
Hvis disken går i stykker og og må byttes ut, så er det jo den kopien du trenger.

Ja, du har nog rätt, tack för din kommentar. Jag tänkte mer att jag ville att datorn skulle vara i samma skick som vid köp, men om usb-kopian fungerar så kan den lika bra få ligga där. Jag ska prova den vid annat tillfälle.
Citera
2013-05-07, 05:09
Medlem
Sverige2025s avatar
Ibland är det bara rulla tillbaka imagen med dd ( RTFM ) , det du kan får göra är att göra den partionen aktiven ingen. Det gör du enklast genom att köra fdisk under någon live CD med Linux ( Knoppix, debian, ubuntu och etc ) , ändra partionen från till active. Glöm inte ange w för write, annars sparas inte ändringar.

Några bra kommandon bra att kunna i linux fdisk är

l för list
d för delete
w för write

Läs på hur diskar och sånt fungera, eftersm skriver du fel med dd, så kan du ha sönder mycket. Ett tips är att göra backup på filen på usb stickan.

Citat:
Tack för hjälpen, jag ska se hur jag ordnar det hela.

Ja, du har nog rätt, tack för din kommentar. Jag tänkte mer att jag ville att datorn skulle vara i samma skick som vid köp, men om usb-kopian fungerar så kan den lika bra få ligga där. Jag ska prova den vid annat tillfälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in