Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.UnknownX
Min kommentar till klippet är först och främst, hur många angripare springer runt med skyddsväst?
Utöver det så ser du själv i klippet att
1 skott redan fick honom att ta 1-2 steg bakåt, och då var han ändå beredd. Dem skulle testat att skjuta ytterligare 2-3 skott (= totalt 3-4 skott) så tror jag inte han skulle stå upp längre, men det skulle dem ju inte göra, för det skulle äventyra säkerheten... Precis, det skulle äventyra säkerheten
Utöver det, som redan sagt, så erbjuder .22 bättre träffsäkerhet vid flera skott efter varandra, det gör att man har mycket bättre chans att skjuta mer pricksäkert, undrar hur Paolo Roberto skulle känt sig efter skott i både axeln och benet.
Många skyddsvästar tål även mycket mer än så, ska du komma igenom västen krävs nog mer än en pistol. Har du för avsikt att döda angriparen, antingen direkt eller för att denne inte ger sig, så kan man lika väl sätta 1 skott i skallen, då funkar .22 alldeles utmärkt.
Kraften som offret träffas av kan inte vara större än kraften skytten utsätts för i form utav rekyl, ramlar du baklänges av att skjuta 2 skott med en 22a?
Nej, istället förklarar du hur lätt rekylen är i en 22a...går inte riktigt ihop eller hur?
I paolos fall tycker jag det ser ut som att han tar ett steg bak av rädsla/reflex.
I en sjävförsvarssituation så har du inte tid och sikta på små mål tex huvet, du ska sikta på bålen, det är det enda realistiska målet att skjuta mot. "pricksäkerhet" är rätt oväsentligt.
Och du skjuter tills anfallet slutar/anfallaren går ner.
Ingen har sagt att en pistol för självförsvar måste penetrera en väst, det var du som tog upp västsnacket när du sa att 2 skott med en 22a stoppar anfallare även med väst.
Sen är det så att det är skillnad på inkapacitering och dödlighet. En 22a är absolut dödlig, men är rätt sämst på att inkapacitera en människa tillförlitligt.
Du vill inkapacitera, sen om han dör eller inte spelar ingen roll.
Du kan såra någon dödligt men ändå inte inkapacitera dom direkt, vilket gör att dom har tid att slå ihjäl dig under tiden dom dör.
Av samma anledning skjuter man inte vildsvin med 22lr även fast det GÅR att döda dom med det, man vill inte att djuret ska springa iväg och dö långsamt.
22lr är ett fruktansvärt dåligt kaliberval för självförsvar, ok?