2013-05-05, 21:13
Medlem
Hej

För ett par månader sedan hoppade jag av skolan, sista året för TREDJE gången. Klarade inte av det helt enkelt pgra olika skäl.

Stängde in mig i mitt rum några veckor sen började jag att ta tag i mig själv litegrann.
Sökte jobb, skrev in mig på arbetsförmedlingen osv.

Nu har jag sökt ett flertal jobb, och dom flesta av dem har jag inte ens fått ett ynka svar på.
Börjar känna mig helt värdelös, har inte ens en jävla gymnasieutbildning.
Känns som jag ALDRIG kommer få ett jobb utan utbildning.

Lider av panikångest så har lite svårt att åka långt bort hemifrån min stad.
Men skulle gärna vilja åka till norge o jobba arslet av mig o tjäna mina egna pengar.

Men arbetsförmedlingens hemsida är helt uteslutet för mig just nu, behöver eran hjälp.

Hur ska jag få ett jobb utan utbildning? Har praktiserat en del inom industri och sommarjobbat på lager. Gick också industriutbildning.

Snälla hjälp mig.
Citera
2013-05-05, 21:43
Medlem
Du kan prova att kontakta dina tidigare platser du arbetat på, förutsatt att du gjort ett bra intryck såklart. Dem kommer säkert ihåg dig om du gjort avtryck! Eftersom du inte har genomfört en gymnasieutbildning så handlar nog mycket om kontakter i ditt fall. Försök utnyttja ditt kontaktnät maximalt.
Citera
2013-05-05, 21:54
Medlem
Mossilurs avatar
Om du har gymnasiebetyg eller inte spelar för det mesta ingen roll. Skriv i CV't vilken linje du gick, du behöver inte skriva hur det gick. De flesta enklare jobb som industrier och butiker kan du få jobb på om du visar upp dig och ligger på lite.
Du är inte ensam om att inte få svar men följ upp dina ansökningar med telefonsamtal eller hälsa på så ökar dina chanser.
Citera
2013-05-06, 10:41
Medlem
Unlimited-Powers avatar
Hej,

Du är absolut inte värdelös. Faktum är att bara en sådan sak som att du tar dig tid att skriva här och be om hjälp är ett stort steg mot att ta dig farmåt. Det gäller att man bestämmer sig för att ta tag i sitt liv och rycka upp sig.

Troligtvis är du 25 år eller yngre och har hela livet framför dig. Det finns möjligheter överallt.

Sök lite enklare arbeten. Skriv i ditt CV vad du har läst. Du behöver inte skriva ut betyg. Om du är osäker på hur man skriver ett bra CV kan du höra med någon i din närhet om tips.

Om du vill ha jobb snabbt så gå runt bland industrierna/affärerna i din hemstad med ett utskrivet CV och fråga efter personalansvarig. Sedan lämnar du över ditt papper till dem och säger lugnt och säkert "Hej mitt namn är X, ni verkar vara ett helschysst företag, jag lämnar här över mitt CV till er, kanske finns det möjlighet för mig att få en provanställning hos er?"

Om de skulle tacka nej direkt så be dem spara ditt CV och ring om de ändrar sig.
Tänk på att för varje nej så är du närmare ett ja!

Jag tycker det låter som att du är raka motsatsen till värdelös, du är medveten om din egen situation, du har sökt dig in på arbetsförmedlingen, du har sökt tips här.

Nu är det bara att köra på!

Mvh
Citera
2013-05-06, 14:27
Medlem
tnems avatar
fundera på vad din USP(unique selling point) är, alltså vad som urskiljer dig från mängden, och lyft fram den så att du framstår som att de får något extra bra om de anställer dig.

Det kan var allt från en meriterande arbetsplats/praktikplats, kurs du läst i skolan, en kvällskurs, att du varit ungdomsledare för det lokala fotbollslaget....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in