2013-05-05, 21:06
Medlem
Hej alla glada friluftsmänniskor!

I sommar ska jag ut i södra europa(Nederländerna, Tyskland, Ungern, Croatien mfl.) i två månader juni-augusti. Tanken är att jag ska lifta runt, med start i Sverige.

Jag behöver hjälp med att finna ett 1-manna/2-manna tält i 2000kr klassen. Har kollat runt en hel del själv men har ingen aning om vad som är bra och inte. Det ska helst inte väga allt för mycket, vara hyffsat lätt att sätta up och klara av blöta förhållanden utan problem.

Sen undrar jag var man kan hitta en sovsäckspåse(~20x40cm)? Har sovsäcken, men påsen försvann på festival för ett par år sedan.

Peace!
Citera
2013-05-05, 22:49
Avslutad
Kolla på nå tält man har när man fjällvandrar, dom brukar vara ganska lätta. Men vet inte hur mycket man kan få betala då.
Det går nog inte att köpa bara påsen till sovsäcken. Så du får nog investera i en ny sovsäck
Citera
2013-05-06, 13:16
Medlem
Nationalsociopats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dafco
Hej alla glada friluftsmänniskor!

I sommar ska jag ut i södra europa(Nederländerna, Tyskland, Ungern, Croatien mfl.) i två månader juni-augusti. Tanken är att jag ska lifta runt, med start i Sverige.

Jag behöver hjälp med att finna ett 1-manna/2-manna tält i 2000kr klassen. Har kollat runt en hel del själv men har ingen aning om vad som är bra och inte. Det ska helst inte väga allt för mycket, vara hyffsat lätt att sätta up och klara av blöta förhållanden utan problem.

Sen undrar jag var man kan hitta en sovsäckspåse(~20x40cm)? Har sovsäcken, men påsen försvann på festival för ett par år sedan.

Peace!

Köp en hammock, de har inte samma allemansrätt som vi i norden och det är inte tillåtet att slå upp tält var och hur som helst och en hammock är mindre synlig om du går en bit från vägen. Vill du inte ha en Hennessy finns det andra förslag i Hammock-tråden. https://www.flashback.org/t886898

Sea-To-Summit har vattentäta påsar i flera storlekar och finns i de flesta friluftsbutiker bl.a Addnature. http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SEA2SUMMITBIGRIVER13_S08
Senast redigerad av Nationalsociopat 2013-05-06 kl. 13:29.
Citera
2013-05-06, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laxtomten
Kolla på nå tält man har när man fjällvandrar, dom brukar vara ganska lätta. Men vet inte hur mycket man kan få betala då.
Allright, ska kika på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Nationalsociopat
de har inte samma allemansrätt som vi i norden och det är inte tillåtet att slå upp tält var och hur som helst

Det är jag fullt medveten om! Kommer kolla upp vad som gäller i vilka länder innan. Finns massvis med lösningar även om man inte får tälta var som helst, så det går nog bra.

Frågan är om man ligger lika bekvämt i en hammock? Hur kommer ryggen må efter ett par månader? Skall även på ett par festivaler, där är det inte så lätt att hänga upp en hammock.

Tack för länken med påsarna!
Citera
2013-06-08, 18:42
Medlem
Obbmundsons avatar
Tjena!

Jag har själv liftat genom europa (sverige till spanien via österrike och italien) och mitt tips till dej är att skippa tältet. Mycket tjafs med snutar och tråkigt folk i övrigt för att inte tala om att bli visiterad i tid och otid. Hellre då köra lite "urban camping" dvs ha en bra sovsäck och sova lite varsomhelst, typ under balkonger eller bakom husknutar med överhängande tak mm.
Dessuto när folk man liftar med får höra att man inte har tält ökar chanserna att bli hembjuden
En jävligt fet resa väntar dej i vilket fall som helst!
Citera
2013-06-08, 18:44
Medlem
Obbmundsons avatar
hängmatta är riktigt soft och inget problem för ryggen om du ligger rätt men problemet är att det blir jävligt kallt i europa iochmed att du inte har isolering i ryggen
Citera
2013-06-09, 01:21
Medlem
Cornholio.s avatar
Glöm inte att det bara är vi i Sverige och i Finland som har allemansrätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in