Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-05, 17:11
  #1
Medlem
HejsanHoppsan007s avatar
Hejsan. Jag sitter nu och håller på med en HI C uppgift om arkiv.
I uppgiften ska jag välja ett valfritt SO-ämne och jag har då valt Irakkriget. Anledningen är för att det finns mycket om det och att människor inte vet mycket om det. Jag vill alltså belysa och lära ut mer om just det kriget, som jag tycker hamnar i skuggan af Afghankriget.

Hur som helst. Jag måste hitta fyra olika arkiv som kan på något sätt hjälpa mig med min lilla uppsats. Det är också viktigt att arkiven kommer från en legit sida då det ska analyseras källkritiskt också.


Så: 4 olika källor från 4 olika platser på internet om Irakkriget som på något sätt belyser kriget, tex hur kriget började.


Tack. Jag ska fortsätta leta och tittar in lite då och då för att se ifall det finns någon snäll själ som hittat något!
Citera
2013-05-05, 17:35
  #2
Medlem
Walter-Ulbrichts avatar
Sök själv! Är du född på 90-talet eller?
Citera
2013-05-05, 20:32
  #3
Medlem
Superkufs avatar
Vilket av Irakkrigen - det 1991 eller 2003?

Amerikanska militären borde ha någon officiell historieskrivning över kriget du kan använda.

Amnesty, Reportrar utan gränser och liknande organisationer kan också ha skrivit rapporter. FN och några FN-organ borde ha någon form av rapportering.

Sedan har nyhetskanaler massor av data. BBC brukar vara grundliga och mindre partiska än amerikanska kanaler. Du kan roa dig med att jämföra gentemot SVT. Eller helt enkelt ta en dagstidning och gå igenom dess artikelarkiv tre månader innan invasionen.
Citera
2013-05-06, 12:30
  #4
Medlem
HejsanHoppsan007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walter-Ulbricht
Sök själv! Är du född på 90-talet eller?

Jag må vara född på 90 talet men jag är iallafall inte hjärndöd

'' Tack. Jag ska fortsätta leta och tittar in lite då och då för att se ifall det finns någon snäll själ som hittat något! ''

Ska jag lära dig vad det betyder? Jo, det betyder att jag har och att jag letar i denna stund men det kan finnas människor som faktiskt kan mer och kanske har en bra sida som jag missat.
__________________
Senast redigerad av HejsanHoppsan007 2013-05-06 kl. 12:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback