• 1
  • 2
2013-05-05, 00:30
Medlem
stannakvars avatar
Behöver jobbmobil, hit me with förslag.
Citera
2013-05-05, 00:58
Medlem
Att ta mobilen med abonnemanget är oftast en förlustaffär. I abonnemangen står det månadskostnaden för telefonen. Räkna ut priset för mobilen genom att multiplicera månadskostnaden med bindningstiden. T.ex 200*24=4800kr.

Då blir frågan istället till två: Bra abonnemang? ooch bra telefon?
För abonnemang undrar vi hur mycket som rings/SMS:as/surfas. För telefon undrar vi hur stor den skall vara, skall den användas till media och spel med eller bara jobb?
Citera
2013-05-05, 01:22
Medlem
EvilGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Want2B4Cracker
Att ta mobilen med abonnemanget är oftast en förlustaffär. [..]

Oftast är det precis tvärtom eftersom operatörerna subventionerar telefoner om man binder upp sig. Köper du en Samsung Galaxy S4 hos t.ex. Tre så betalar du 92:- i månaden för ett abonnemang med 10GB data om du räknar på totalkostnaden minus vad en S4:a kostar hos den billigaste (svenska) butiken. Köper du istället telefonen kontant på billigaste stället och väljer att köra på samma abonnemang kostar det dig nästan 5000:- mer utslaget på 24 månader än om du satsar på att köpa telefonen med abonnemanget. Går du ner på deras billigaste abonnemang med 1GB data kostar det dig bara 170:- mer än om du köpt telefonen med det bättre abonnemanget.

Enda fördelen att köpa en telefon kontant i mina ögon är att man inte blir bunden till en operatör i 12/18/24 månader.
Citera
2013-05-05, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
Oftast är det precis tvärtom eftersom operatörerna subventionerar telefoner om man binder upp sig. Köper du en Samsung Galaxy S4 hos t.ex. Tre så betalar du 92:- i månaden för ett abonnemang med 10GB data om du räknar på totalkostnaden minus vad en S4:a kostar hos den billigaste (svenska) butiken. Köper du istället telefonen kontant på billigaste stället och väljer att köra på samma abonnemang kostar det dig nästan 5000:- mer utslaget på 24 månader än om du satsar på att köpa telefonen med abonnemanget. Går du ner på deras billigaste abonnemang med 1GB data kostar det dig bara 170:- mer än om du köpt telefonen med det bättre abonnemanget.

Enda fördelen att köpa en telefon kontant i mina ögon är att man inte blir bunden till en operatör i 12/18/24 månader.
Det ser ut som att 3 kör någon kampanj för att de har 10-års jubileum. Hos andra operatörer tar de t.ex 200kr per månad för S4 och då blir det 700kr billigare. Men priset sjunker i butikerna och då blir det billigare där.

Eftersom 3 har kampanj skulle jag kolla där. Läs på om telefonerna och gå inte på all hype om iPhone eller Galaxy S4. Jämför och gör avvägningar som passar dig.
Citera
2013-05-05, 02:22
Medlem
EvilGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Want2B4Cracker
Det ser ut som att 3 kör någon kampanj för att de har 10-års jubileum. Hos andra operatörer tar de t.ex 200kr per månad för S4 och då blir det 700kr billigare. Men priset sjunker i butikerna och då blir det billigare där.

Eftersom 3 har kampanj skulle jag kolla där. Läs på om telefonerna och gå inte på all hype om iPhone eller Galaxy S4. Jämför och gör avvägningar som passar dig.

Det är helt rätt att operatörerna brukar baka in en delbetalningsbit i månadskostnaden men i nästan samtliga fall blir det ändå billigare att köpa en telefon med abonnemanget än att köpa en telefon kontant och sen skaffa ett obundet abonnemang.

Och angående att priset sjunker desto längre man väntar gäller alla elektriska prylar. En Galaxy S3 har sjunkt nästan 3.000:- på ett år. Just nu kan man t.ex. få en iPhone 4 med ett instegsabonnemang för 98:- i månaden vilket får anses väldigt bra för personer som inte lever på Facebook, spenderar dagarna med att lyssna på Spotify etc.

I'm out.
Citera
2013-05-05, 03:37
Medlem
Man brukar få en telefon 50% billigare eller så om man tar den med abonnemang. Du kan t ex en S4 för 450kr/mån med Halebop och då ingår det mesta:

https://shop.halebop.se/mobiler/Samsung/galaxy-s4-vit

Har du inte lika höga krav på mobil kostar en S3 4g 350kr/mån med samma abonnemang:

https://shop.halebop.se/mobiler/Sams...laxy-S3-vit-4g

Det finns även andra fina telefoner sålänge du undviker Apple.
Citera
2013-05-05, 19:50
Medlem
Är någon av dessa något att ha? Ha själv funderat på någon av dessa. Endast 269 i månaden Men är också helt lost....

https://shop.halebop.se/mobiler/Sams...axy-Xcover-gra
https://shop.halebop.se/mobiler/Sony/Xperia-J
https://shop.halebop.se/mobiler/Samsung/Galaxy-W-vit
Citera
2013-05-05, 19:56
Medlem
miikoss avatar
Är ny fysisk person (privatperson/enskild firma) eller juridisk person?

Reglerna för vilka abonnemang man får teckna skiljer för dessa.
Citera
2013-05-05, 23:47
Medlem
stannakvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Är ny fysisk person (privatperson/enskild firma) eller juridisk person?

Reglerna för vilka abonnemang man får teckna skiljer för dessa.
Ingedera. Idéell förening.
Citera
2013-05-06, 10:19
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stannakvar
Ingedera. Idéell förening.

Ok, oklart om man kan köpa en mobil på en ideéll förening som saknar registrering hos Bolagsverket (organisationsnummer).

I så fall så tror jag det är priserna för privatpersoner ni ska kolla på.

Som tidigare nämnt så kan det det vara mer värt att köpa en telefon kontant eller mot avbetalning på någon butik. Då behöver man ej teckna ett dyrt abonnemang med bindningstid, utan kan välja mer fritt, samt byta abonnemangsform om man hittar något bättre.
Citera
2013-05-06, 10:24
Medlem
Inglorias avatar
Jag har ett abonnemang från 3 där jag fick en 4S och betalar 399 kr i månaden. I det ingår fria samtal, fria sms, fri surfning. Lätt prisvärt!
Citera
2013-05-06, 10:41
Medlem
dkws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingloria
Jag har ett abonnemang från 3 där jag fick en 4S och betalar 399 kr i månaden. I det ingår fria samtal, fria sms, fri surfning. Lätt prisvärt!

Ja fick iPhone 5 med fria samtal, sms och 1gb surf för 314kr i månaden
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in