2013-05-04, 15:38
Medlem
Henksteppas avatar
Tjena!
Vi har kommit till den tidpunkten där min fars finska efternamn håller på att dö ut om inte jag och min yngre bror tar över namnet.
Vi lever även i dessa hårda tider där jobb inte finns och att vara invandrare i Sverige är helt kaos.
Min fråga är om det påverkar mig att få jobb om jag tar över min farsas finska efternamn, blir det svårare för mig att få jobb? Eller va tror ni?
Detta skulle vara den enda anledningen till varför jag inte skulle ta över namnet.

Tjabba
Citera
2013-05-04, 15:43
Medlem
BlazeEveryDays avatar
Ha det som mellannamn?
Citera
2013-05-04, 15:45
Medlem
Pulpas avatar
Är det ett finskt namn, eller av typen finskt zigenar namn? I mina ögonen jävla skillnad!
Citera
2013-05-04, 16:41
Medlem
dbaw84s avatar
Finnar räknas som svenskar, jag har finskt efternamn efter min farfar som kom under WW2
Citera
2013-05-04, 16:59
Medlem
Tror inte att ett finskt efternamn betyder speciellt mycket om man får ett jobb eller inte.
Finnar/folk med finskt efternamn är ju väldigt vanligt.
Citera
2013-05-04, 18:00
Medlem
Mossilurs avatar
Jag tror inte det spelar så stor roll, det beror väl på arbetsgivarens erfarenheter.
Min erfarenhet är att de med finska efternamn är riktigt flitiga på att arbeta.
Citera
2013-05-04, 18:12
Medlem
Dweezil78s avatar
Hela släkten på min styvfarsa och min svågers sida har finska förnamn och efternamn, aldrig några problem att få jobb med det
Citera
2013-05-04, 18:31
Medlem
Sunghirs avatar
Beror på vad man jobbar med?

Finskt efternamn i verkstadsindustri och andra arbetarklassjobb o.s.v. inga problem.

Finskt efternamn i "finare" yrken i medeklassmiljö = ?!?
Citera
2013-05-04, 18:40
Medlem
Daineas avatar
Finnar brukar antingen vara kända som alkisar eller arbetsnarkomaner. Heaven or Hell...
Citera
2013-05-04, 21:46
Medlem
Inga problem. Mitt namn väcker enbart funderingar över hur det ska uttalas. Dessutom finns fortfarande fördomarna (?) kvar om att finnar (och tornedalingar, vilket jag också hör till) är hårt jobbande folk. Bara bra saker så ta för fan vara på ditt namn! Spelar ingen roll om det är kontorsarbetare eller gruvtroll det handlar om.
Citera
2013-05-04, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Finnar brukar antingen vara kända som alkisar eller arbetsnarkomaner. Heaven or Hell...
Citera
2013-05-05, 00:26
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea

Eller både och... fast det kallas så fint att gå in i väggen eller nåt om man heter Svensson eller Larsson.

Men, jag vet faktiskt inte - varför skulle det vara fult att härstamma från tex tornedalen?
Brukar vara ena jäkla lojala och arbetsamma typer av människor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in