• 1
  • 2
2013-05-04, 15:38
Medlem
Henksteppas avatar
Tjena!
Vi har kommit till den tidpunkten dr min fars finska efternamn hller p att d ut om inte jag och min yngre bror tar ver namnet.
Vi lever ven i dessa hrda tider dr jobb inte finns och att vara invandrare i Sverige r helt kaos.
Min frga r om det pverkar mig att f jobb om jag tar ver min farsas finska efternamn, blir det svrare fr mig att f jobb? Eller va tror ni?
Detta skulle vara den enda anledningen till varfr jag inte skulle ta ver namnet.

Tjabba
Citera
2013-05-04, 15:43
Medlem
BlazeEveryDays avatar
Ha det som mellannamn?
Citera
2013-05-04, 15:45
Medlem
Pulpas avatar
r det ett finskt namn, eller av typen finskt zigenar namn? I mina gonen jvla skillnad!
Citera
2013-05-04, 16:41
Medlem
dbaw84s avatar
Finnar rknas som svenskar, jag har finskt efternamn efter min farfar som kom under WW2
Citera
2013-05-04, 16:59
Medlem
Tror inte att ett finskt efternamn betyder speciellt mycket om man fr ett jobb eller inte.
Finnar/folk med finskt efternamn r ju vldigt vanligt.
Citera
2013-05-04, 18:00
Medlem
Mossilurs avatar
Jag tror inte det spelar s stor roll, det beror vl p arbetsgivarens erfarenheter.
Min erfarenhet r att de med finska efternamn r riktigt flitiga p att arbeta.
Citera
2013-05-04, 18:12
Medlem
Dweezil78s avatar
Hela slkten p min styvfarsa och min svgers sida har finska frnamn och efternamn, aldrig ngra problem att f jobb med det
Citera
2013-05-04, 18:31
Medlem
Sunghirs avatar
Beror p vad man jobbar med?

Finskt efternamn i verkstadsindustri och andra arbetarklassjobb o.s.v. inga problem.

Finskt efternamn i "finare" yrken i medeklassmilj = ?!?
Citera
2013-05-04, 18:40
Medlem
Daineas avatar
Finnar brukar antingen vara knda som alkisar eller arbetsnarkomaner. Heaven or Hell...
Citera
2013-05-04, 21:46
Medlem
Inga problem. Mitt namn vcker enbart funderingar ver hur det ska uttalas. Dessutom finns fortfarande frdomarna (?) kvar om att finnar (och tornedalingar, vilket jag ocks hr till) r hrt jobbande folk. Bara bra saker s ta fr fan vara p ditt namn! Spelar ingen roll om det r kontorsarbetare eller gruvtroll det handlar om.
Citera
2013-05-04, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Finnar brukar antingen vara knda som alkisar eller arbetsnarkomaner. Heaven or Hell...
Citera
2013-05-05, 00:26
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea

Eller bde och... fast det kallas s fint att g in i vggen eller nt om man heter Svensson eller Larsson.

Men, jag vet faktiskt inte - varfr skulle det vara fult att hrstamma frn tex tornedalen?
Brukar vara ena jkla lojala och arbetsamma typer av mnniskor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in