• 1
  • 2
2013-05-04, 09:56
Medlem
MrOaikis avatar
Funderade först på att placera den här tråden i juridikdelen, men jag tror ändå det är mer en fråga av inrikespolitisk karaktär.

Hur kan vi i dagens Sverige tillåta rasbiologiska lagar så som regleringen av vilka som ska anses vara samer och därmed ha rätt till subventioner för rennäring? Varför kritiseras inte detta mer öppet i Sverige?
Citera
2013-05-04, 10:26
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Funderade först på att placera den här tråden i juridikdelen, men jag tror ändå det är mer en fråga av inrikespolitisk karaktär.

Hur kan vi i dagens Sverige tillåta rasbiologiska lagar så som regleringen av vilka som ska anses vara samer och därmed ha rätt till subventioner för rennäring? Varför kritiseras inte detta mer öppet i Sverige?
Inte bara rennäring, endast samer får rösta i sametinget.(man måste vara minst en fjärdedels same för att få rösta har jag fått höra av en bekant som har sameblod, om jag inte minns fel)
När ska våldsvänstern och angripa denna rasistiska verksamhet?
Citera
2013-05-04, 11:06
Bannlyst
Man glömmer alltid bort samerna, kanske för att det finns andra minoriteter att tänka på och som kanske är viktigare att utveckla, tex araber..
Citera
2013-05-04, 12:17
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
Man glömmer alltid bort samerna, kanske för att det finns andra minoriteter att tänka på och som kanske är viktigare att utveckla, tex araber..
Araber är ingen egentlig minoritet globalt sett, inte mer än vad jag skulle bli som svensk om jag flyttar utanför norden.
Du använder dig av amerikansk retorik som inte går att applicera på Sverige.
Citera
2013-05-04, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NyanNyan
Araber är ingen egentlig minoritet globalt sett, inte mer än vad jag skulle bli som svensk om jag flyttar utanför norden.
Du använder dig av amerikansk retorik som inte går att applicera på Sverige.

varför inte? Om en grupp blir stor det blir en minoritet..
Citera
2013-05-04, 12:38
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
varför inte? Om en grupp blir stor det blir en minoritet..
För att invandrarna valt att flytta hit själva, ej jämförbart med afroamerikaner i USA eller samer i Sverige.
Hur tycker du ditt hemland skulle anpassa sig efter mig som svensk t ex då jag blir en "stackars minoritet" om jag lyckas flytta dit?
Citera
2013-05-04, 16:48
Medlem
epp1es avatar
Citat:
Inte bara rennäring, endast samer får rösta i sametinget.(man måste vara minst en fjärdedels same för att få rösta har jag fått höra av en bekant som har sameblod, om jag inte minns fel)
När ska våldsvänstern och angripa denna rasistiska verksamhet?
Läs sametingslagen istället för att uppvisa enfald:

http://www.sametinget.se/1060
Citat:
Vilka blir upptagna i sameröstlängden?

Om du har en förälder som är eller har varit upptagen i sameröstlängden räcker det med att ange förälderns namn.
Annars gäller enligt sametingslagen (1 kap. 2 §) två kriterier. Det ena är ett subjektivt kriterium, att du själv anser dig vara same. Det andra är ett objektivt kriterium som har med det samiska språket att göra. Antingen att du själv har eller har haft samiska som språk i hemmet, eller att någon av dina föräldrar har eller har haft det, eller att någon av dina mor- eller farföräldrar har eller har haft samiska som språk i hemmet. Det är alltså viktigt att du på något sätt gör sannolikt att den person du hänvisar till har kunnat samiska. På vilket sätt du gör det kan variera.

Med hänvisning till samtingslagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19921433.htm
Citat:
1 kap. 2 §: Med same avses i denna lag den som anser sig vara same och
1. gör sannolikt att han eller hon har eller har haft samiska som språk i hemmet, eller
2. gör sannolikt att någon av hans eller hennes föräldrar, far- eller morföräldrar har eller har haft samiska som språk i hemmet, eller
3. har en förälder som är eller har varit upptagen i röstlängd till Sametinget.

Lika subjektivt som att "känna sig svensk", fast med skillnaden att det antagligen är lägre intresse.
Citera
2013-05-04, 16:59
Medlem
Blommandagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epp1e
Läs sametingslagen istället för att uppvisa enfald:

http://www.sametinget.se/1060

Med hänvisning till samtingslagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19921433.htm

Lika subjektivt som att "känna sig svensk", fast med skillnaden att det antagligen är lägre intresse

Fast det är ju två kriterium. Vi skulle lika gärna kunna ha en lag som säger att bara de som 1) känner sig som svenskar och 2) har haft svenskt språk i hemmet får bedriva jordbruk i Mälardalen. Vore det rasistiskt?
Citera
2013-05-04, 17:11
Medlem
Damacys avatar
Samerna är ju den i särklass mest privilegierade samhällsgrupp vi har i Sverige idag, och varför det är så är helt bortom mitt förstånd.

Många samer lever på den subventionerade renuppfödningen, dessa bidrag rättfärdigas med argumentet att de håller liv i en gammal svensk bondekultur. Visst, hade lappjävlarna åkt runt på träskidor i samedräkt och skött om sina 25 renar hade jag väl haft större förståelse för argumentet (även om jag är emot sådana bidrag också), men renuppfödningen är ju ren och skär köttindustri. Renägarna har ju tiotusentals renar och man använder sig av helikopter i vallningen. Likförbannat så kostar det skjortan när du ska köpa torkat renkött. Dessutom så är renuppfödningen monopoliserad till samernas fördel.

Särbehandlingen av samerna som pågår i Sverige idag är fullständigt vansinnig, att det inte talas om mer öppet är helt makalöst.
Citera
2013-05-04, 17:17
Medlem
epp1es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommandagen
Fast det är ju två kriterium. Vi skulle lika gärna kunna ha en lag som säger att bara de som 1) känner sig som svenskar och 2) har haft svenskt språk i hemmet får bedriva jordbruk i Mälardalen. Vore det rasistiskt?
Det är dubbelmoral, ja - jag fattar, men om Hassan från Irak ville bli same, så hade det inte varit något problem heller. Tråden handlar om en felaktigt, av MrOaiki, påstådd "rasbiologi" anknuten till samelagarna. Att tala ett språk och "känna" sig som en viss folkgrupp har inget med rasbiologi att göra.
Citera
2013-05-04, 17:40
Medlem
Ignatius94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damacy
Samerna är ju den i särklass mest privilegierade samhällsgrupp vi har i Sverige idag, och varför det är så är helt bortom mitt förstånd.

Många samer lever på den subventionerade renuppfödningen, dessa bidrag rättfärdigas med argumentet att de håller liv i en gammal svensk bondekultur. Visst, hade lappjävlarna åkt runt på träskidor i samedräkt och skött om sina 25 renar hade jag väl haft större förståelse för argumentet (även om jag är emot sådana bidrag också), men renuppfödningen är ju ren och skär köttindustri. Renägarna har ju tiotusentals renar och man använder sig av helikopter i vallningen. Likförbannat så kostar det skjortan när du ska köpa torkat renkött. Dessutom så är renuppfödningen monopoliserad till samernas fördel.

Särbehandlingen av samerna som pågår i Sverige idag är fullständigt vansinnig, att det inte talas om mer öppet är helt makalöst.

För att vi har en överideologi kallad Kulturmarxism i Sverige liksom i övriga Västvärlden. Kulturmarxismen kan enkelt förklarar med att minoriteter upphöjs med fler privilegier och ökat stöd medan värdfolket dvs vita människor ses som tråkiga, inskränkta och imperialistiska. Alla grupper får mer eller mindre stöd från ideologin förutom den vita heterosexuella mannen.
Citera
2013-05-04, 18:03
Bannlyst
Citat:
För att invandrarna valt att flytta hit själva, ej jämförbart med afroamerikaner i USA eller samer i Sverige.
Hur tycker du ditt hemland skulle anpassa sig efter mig som svensk t ex då jag blir en "stackars minoritet" om jag lyckas flytta dit?

ge dig..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in