• 1
  • 2
2005-05-30, 13:25
Medlem
Hej!

Är det någon här som har koll på Digital-Radio införandet i Sverige? Blir det som när SVT kör sitt race just nu och helt enkelt släcker ner (nu senast såg jag ett förslag på att höja takten och släcka ner vanliga TV-nätet i Stockholm redan under nästa år)?

/KT
Citera
2005-05-30, 21:08
Medlem
Digitalradion i Sverige är DÖD. De har redan börjat avveckla sändarna,
Citera
2005-05-30, 21:55
Medlem
Jaha, menar du att dom byggt upp sändare först och sedan plockar ner dem? Jag undrar lite eftersom jag såg att både Danmark och Norge tycks storsatsa (i Köpenhamn har dom börjat sälja digitalradioapparater tex). Så jag förmodade att Sverige inte skulle ligga långt efter.

http://www.radionyt.com/Default.asp?Start=170

/KT
Citera
2005-05-30, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingTUT
Jaha, menar du att dom byggt upp sändare först och sedan plockar ner dem?

De har ju sänt DAB i 10 är nu, men har inga lyssnare. Senaste signalen är att de fundrar på att lägga ner en del av sändarna.
Citera
2005-05-30, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke Nyfiken
De har ju sänt DAB i 10 är nu, men har inga lyssnare.

Det var lite det jag tänkte på. Så minns jag att det var med SVT tills den här våren kom och dom på allvar började släcka ner analognätet och tvinga alla köpa settopboxar. Minns Boxer för ett par år sedan, höll inte dom på att gå i konkurs? Nu misstänker jag att dom säljer som smör...

Så jag funtade på om inte SR (håller privatradion också på?) skulle få samma idé. Alltså att om dom släcker FM kommer alla tvingas köpa digitala radioapparater.

/KT
Citera
2005-05-31, 15:19
Medlem
Squalos avatar
Det är väl så att dom byggt upp sändare så DAB signalen täcker 85% av befolkningen, men att dom bara kör sändare på några få platser i landet som täcker 35% av befolkningen. Något åt det hållet. Riktigt vrickat. (För där jag bor finns det sändare, och jag skulle gärna skaffa en apparat och lyssna, men de kör inte den här sändaren.)

Jag såg någon liten "debatt" om det för någon vecka sen eller så, och där så sas det att DAB kommer att komma, men men, man vet väl alldrig.
Citera
2005-06-01, 11:09
Medlem
Dejads avatar
Dom flesta chefer innom SR har ju jobbat mot att SR skulle gå över på DAB 2006. Sen blev det 2010 och nu vet jag inte.. Har inte jobbat på några månader så jag vet inte hur det sägs nu...

Men i Storbrittanien så sänds det och säljs det en del DAB mottagare..

Personligen tror jag att Webradion tog udden ur DAB utväcklingen.
Citera
2005-06-01, 11:10
Medlem
Dejads avatar
Det har ju sänts finsk radio på DAB nätet i flera år men dom hade 2-3 lyssnare var av en var betald så det känns inte så seriöst..
Citera
2005-06-01, 11:15
Medlem
Hispers avatar
JAg tycker det är en sanslös Moment22 diskussion som förs av statsmakterna mfl inblandade parter. Så vitt jag kan se så är så att de som "äger" sändarna säger att vi bygger ut nätet om ni börjar sända och den andra sidan säger att vi börjar gärna göra program om ni bygger ut nätet. Lite förenklat men ändå.

Problemet är att ingen av parterna verkar vara intresserad av att ta första steget.
Citera
2005-06-01, 11:54
Medlem
Dejads avatar
Men det är ingen större idé att bygga ut nåt och börja sända på nåt som folk inte lyssnar på.

Men det var väll samma sak när man började sända radio från början. Fler som gjorde sändningen än som lyssnade.
Citera
2005-06-01, 17:38
Medlem
Squalos avatar
Fast nätet är ju hyffast utbyggt redan. Lite av ett moment "dum i huvet". Vi har ett nät, men vi använder det inte, för att folk inte har apparater och lyssnar. Och folk skaffar inga apparater, om dom inte börjar sända i nätet.
Citera
2005-06-01, 18:34
Medlem
Ni som vet, vad är fördelarna med digital radio -dab? Jag har hygglig pejl på Digital TV, men radio är nytt. Blir det bättre ljud? Några finesser? Kan man mp3a lätt eller pod-casta på något sätt?
Är det just DAB som satsas på i Sverige? Hur ser det ut i resten av Norden? Världen? Och varför genomfördes inte övergången samtidigt med TV? Hade inte det varit smidigast när man sas redan jagat ut folk och köpt nya boxar?

/KT
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in