2013-05-03, 16:30
Medlem
Har ont på insidan av höger knä när jag går och springer. Dock kan jag cykla helt utan problem vilket jag tycker är väldigt konstigt...

Smärtan uppkom efter ett första löp pass när jag hade varit sjuk innan. Så det kan ju vara överansträngning men har haft det i över en vecka nu så man börjar undra..

Smärtan gör så man får halta och det gör ondare och ondare ju mer man går. När jag tex suttit länge så är de första stegen okej men sedan kommer smärtan mer och mer desto mer jag går.

Är ung 187cm samt 77 kg.
Citera
2013-05-03, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mann1
Har ont på insidan av höger knä när jag går och springer. Dock kan jag cykla helt utan problem vilket jag tycker är väldigt konstigt...

Smärtan uppkom efter ett första löp pass när jag hade varit sjuk innan. Så det kan ju vara överansträngning men har haft det i över en vecka nu så man börjar undra..

Smärtan gör så man får halta och det gör ondare och ondare ju mer man går. När jag tex suttit länge så är de första stegen okej men sedan kommer smärtan mer och mer desto mer jag går.

Är ung 187cm samt 77 kg.

Skulle nog uppsöka läkare.
Citera
2013-05-03, 18:47
Medlem
Låter som en snedbelastning. Jag skulle ringa till vårdcentralen på måndag och ta det vidare därifrån.
Citera
2013-05-03, 21:28
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Mann1

Först och främst är det ju stor belastningsskillnad på knäet vid löpning och cykling, så det är ju inte så svårt att räkna ut varför det känns olika.
Sedan hamnar inte knäleden och belastningen på knäet på samma ställe.

Ont på insidan av knäet vid löpning brukar oftast bero på dåliga skor eller sämre löpteknik. I annat fall brukar det finnas en sämre höftstabilitet vid dessa problem.
Givetvis kan ju grundorsaken vara en helt annan, men det beror ju på vad mer du sysslar med.
Citera
2013-05-05, 10:35
Medlem
klinger75s avatar
Som tidigare sagt så kan du ju uppsöka vården, och få råd .

Själv har jag stärkt knäna genom att använda balansplatta samt att springa i wet-West . Cykel är också bra för att stärka knäna .

Sen är det ju bra att springa på mjukt underlag i början .
Citera
2013-05-14, 16:28
Medlem
Orsaken var "Hoppar knä" kanske kan hjälpa någon annan med liknande problem..
Citera
2013-08-11, 12:30
Medlem
Blev bra efter någon månad men efter att ha löpt mycket inför GMU har det nu kommit tillbaka.. Saken är den att jag rycker in 19 aug... Tror ni man kan genomgå lumpen ändå och bara skita i smärtan? så jävla ont gör det inte...

Är ju en vecka kvar ska man vila denna veckan för att lätta inflammationen eller köra excentrisk träning redan nu, lär ju inte hända mkt på 7 dgr?
Citera
2013-08-13, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
Som tidigare sagt så kan du ju uppsöka vården, och få råd .

Själv har jag stärkt knäna genom att använda balansplatta samt att springa i wet-West . Cykel är också bra för att stärka knäna .

Sen är det ju bra att springa på mjukt underlag i början .

Vilka övningar är bäst på balansplatta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in