2013-05-03, 11:09
Medlem
Karembeus avatar
Klassiska Tallmogården i dalaidyllen Sunnansjö ser ut att bli ett asylboende. Vad kan man förvänta sig i byn nu när det ska tas emot 120 "flyktingar"? Kan tillägga att jag bott i Sunnansjö under 6-7 års tid och har aldrig låst mitt hem eller mina bilar, kommer detta att behövas nu? Skulle gärna höra med er vad ni har för erfarenheter från liknande situationer...

http://www.dt.se/nyheter/ludvika/1.5837148-tallmogarden-kan-bli-asylboende
Citera
2013-05-03, 11:18
Medlem
Ungefär varje vecka kan man läsa att det varit slagsmål mellan boenden och att polisen varit där och hämtat någon. Än så länge har dom inte gett sig på oss urinvånare i bygden men jag är övertygad om att vi snart kommer att få uppleva både inbrott och ökad cykelstölder ex. För övrigt ser man ständigt asylerna som är ute och promenerar i en slinga och det går hård trafik till Röda Korset för att hämta ut kläder som skänkts bort.
Citera
2013-05-03, 11:38
Medlem
JumpingJacks avatar
Tråden om boendet för asylsökande i Glava, Värmland, är ganska underhållande att läsa:

https://www.flashback.org/p42962203#p42962203
Citera
2013-05-03, 22:49
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Tråden om boendet för asylsökande i Glava, Värmland, är ganska underhållande att läsa:

https://www.flashback.org/p42962203#p42962203

Ja du, det låter inte speciellt lovande får jag säga... Något uppsving för det lokala näringslivet är alltså inte att vänta...
Citera
2013-05-03, 23:08
Bannlyst
Måste vara tragiskt att bo i en sådan liten håla

var istället glad att det blir lite liv i byn nu
Citera
2013-05-04, 02:36
Medlem
när jag var ung (ca 20 år sen) så fick vi ett flykting/asylboende tvärs över vägen och det var kort därefter alla cykel och moped stölder började.
ganska snart började alla förstå var deras cyklar tog vägen så det var bara gå över vägen och hämta tillbaka dem.
min far försökte förgäves som så många andra tala förstånd med de nyanlända (vissa kunde engelska) men det gick verkligen inte in att man inte tar andras saker.
även inbrotten ökade vilket resulterade i bättre och säkrare dörrar samt mer lås på det mesta.

lite senare i mitt liv så flyttade vi till ett område där 2 av hyreshusen hyste flyktingar/asyl folk. vår bil fick skrotas då den blev väldigt illa tilltygad, vittnen hade sett asylboende hoppa på bilen men kunde tyvärr inte identifiera vilka så vår nya bil ställdes istället i det närbelägna villa området där den fick vara ifred.
från tidigare erfarenheter så låste vi våra cyklar, min moped samt min fars MC med kraftiga lås. en dag kom vi ned i källaren och eftersom dom inte kunde få upp de kraftiga låsen så hade dom vandaliserat och förstört både cyklar och motorfordon. efter ett snack med hyresvärden fick vi flytta in grejerna i ett rum med massiva stål dörrar som man inte kom igenom i första taget så där vart sakerna säkra.

det är mina erfarenheter iallafall.
Citera
2013-05-04, 11:09
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kStreet
Måste vara tragiskt att bo i en sådan liten håla

var istället glad att det blir lite liv i byn nu

Håller absolut inte med. Väljer man livet i en liten by så gör man det just för att man tycker om lugnet och tryggheten. Bor inom 750 meter från 5 olika baddugliga sjöar, finns en järnhandel och en COOP nära, trivs ypperligt utan "lite liv"...
Citera
2013-05-04, 13:08
Medlem
CliviaMiniatas avatar
För 7 år sedan flyttade vi till en småstad från ett av Sveriges värsta ghetton. Det var för att yngsta barnet skulle få gå i en bra skola och bo i en lugn miljö. Då fanns här inget asylboende. Det fanns inga somalier eller andra svarta. Inte heller några hucklekärringar eller tält på fötter. Några mycket väletablerade Latinamerikanska familjer hade kommit för många år sedan. Romer var en nagel i ögat på folk, men i sådana här småstäder så har borgare och romer hatat varandra i 500 år.
Nu finns här ett stort asylboende. Massor av afrikaner som fått PUT flyttar hit. Asylboendet har medfört stora problem. Bråk. Bränder. Våldtäkter. Medborgargarde. Bättre om de aldrig hade öppnat ett asylhotell i en stad med utpräglad främlingsfientlighet. Folk kan faktiskt läsa och ta del av vad som händer i andra kommuner om får asylhotell.
Antalet ägare till Pitbull hundar har ökat mycket. Verkar som att unga svenskar känner sig trygga med en Pitbull. Alla hundar ökar i antal. Folk har fattat att en hund är ett fantastiskt skydd mot afrikaner och muslimer.
Antar att det är likadant i alla småkommuner som fått asylboende. Bara att här är folk obenägna att ge sig. Vi gör motstånd.
Citera
2013-05-04, 17:04
Medlem
Dom tänkte dra igång ett här, funderade på att bränna ner anläggningen ett tag. Äckligt folk är vad dom är. Är redan nog med problem med invandrare här som det är. Kan nog nästan se mig i framtiden börja döda invandrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in