2013-03-28, 21:08
Medlem
sueco2s avatar
Vågar man hoppas på att detta avslutas på ett bra sätt och att alla, inklusive lokala centerpartister, kan andas ut och känna att prövningens tid är över för denna gången.
Citera
2013-04-03, 15:41
Medlem
Cousin Cocaines avatar
I kvällens "Uppdrag Granskning" kommer Migrationsverkets överkörning av kommunen och Glavaborna att granskas.

Citat:
I byn Glava i Värmland har Migrationsverket placerat lika många asylsökande som bybor. En gammal gästgård tjänar som asylboende och myndigheten betalar bra – 45 000 kronor för ett rum på 15 kvadratmeter.

http://www.svt.se/ug/migrationsverket-korde-over-kommunen

Intervjuer med flyktingkramaren och storbonden Robert Aronius (c), samt kommunalråd, näringsidkare och ansvariga från Migrationsverket vad det verkar. Ska bli intressant att få höra vad kommunalrådet Pettersson har att säga. Han var nämligen den som var mest kritisk, innan skiten öppnade, p.g.a. mängden människor som skulle komma.

Kanon om detta för debatten om kommunernas självbestämmande och resurser för dylika projekt framåt.

http://www.nwt.se/arvika/article1285169.ece
Senast redigerad av Cousin Cocaine 2013-04-03 kl. 15:43.
Citera
2013-04-05, 00:52
Medlem
Det är inte konstigt med att en liten by får ett par hundra invandrare. I storstäderna så har vi ju avyttrat större landsmarker till dessa projekt, som normala människor inte längre vill vistas i överhuvudtaget. Vi kan väl se det som västbanken.

Det som jag tycker är konstigt att man betalar 45 000 kr för 6 sängar i ett rum som ser ut att vara 15 kvm stort för sex personer. Utöver det ska man betala 12 000kr för lite fil och flingor för dessa som då ska anses vara mat.

Det här är mina pengar, som jag avstår från sjukvård, skola, barnomsorg mm.

Alla förstår väl vilket parti som kommer få fler röster med åtanke på hur illa det hör sköts och att våra folkvalda inte handskas ansvarsfullt med våra pengar.
Citera
2013-04-05, 01:28
Medlem
carass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tweaking
Det är inte konstigt med att en liten by får ett par hundra invandrare. I storstäderna så har vi ju avyttrat större landsmarker till dessa projekt, som normala människor inte längre vill vistas i överhuvudtaget. Vi kan väl se det som västbanken.

Det som jag tycker är konstigt att man betalar 45 000 kr för 6 sängar i ett rum som ser ut att vara 15 kvm stort för sex personer. Utöver det ska man betala 12 000kr för lite fil och flingor för dessa som då ska anses vara mat.

Det här är mina pengar, som jag avstår från sjukvård, skola, barnomsorg mm.

Alla förstår väl vilket parti som kommer få fler röster med åtanke på hur illa det hör sköts och att våra folkvalda inte handskas ansvarsfullt med våra pengar.

Ända fram tills i januari år har svenska skattebetalarna (via Migrationsverket) betalat 79 000 kr/mån för det rummet, 425 kr/sängplats. Priset omförhandlades först i januari till att det skulle bli 45 000 kr/mån men blev inte så heller eftersom Migrationsverket ingått sk garantiavtal med privataktören så istället för de tidigare 79 000 kr/mån betalar säkert Migrationsverket närmare 90 000-100 000 kr/mån för det rummet på 15 kvm.
Citera
2013-04-05, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caras
Ända fram tills i januari år har svenska skattebetalarna (via Migrationsverket) betalat 79 000 kr/mån för det rummet, 425 kr/sängplats. Priset omförhandlades först i januari till att det skulle bli 45 000 kr/mån men blev inte så heller eftersom Migrationsverket ingått sk garantiavtal med privataktören så istället för de tidigare 79 000 kr/mån betalar säkert Migrationsverket närmare 90 000-100 000 kr/mån för det rummet på 15 kvm.

Tack det fick mig genast att må mycket bättre. Så underförstått är det här skälet till varför jag betalar mindre skatt till vårt samhälle för det saknas helt enkelt skäl till att göra det.
Citera
2013-04-15, 08:19
Medlem
Citat:
Asylsökande höll tack-fest på bygdegård
GLAVA: Mat och dans på bygdegården
– Den här tiden vill vi inte vara utan, enades Glavabor som hjälpt de asylsökande med allt från kläder och sociala kontakter till svenskundervisning och internet.
http://www.nwt.se/arvika/article1291680.ece

Tacksamheten är oändlig, glädjen överväldigande.
Har varit några mindre missförehållanden, men på det stora hela är alla tacksamma över att flyktingboendet hamnade i Glava!?
Citera
2013-04-15, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jekjek

Har varit några mindre missförehållanden, men på det stora hela är alla tacksamma över att flyktingboendet hamnade i Glava!?

Som väntat mest gamla kärringar på bilden. Klart dom gillade det... första gången dom fått kuk på säkert 40 år.
Citera
2013-04-15, 13:36
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:

"Godhetsknarkarnas" missbruk är inte att leka med...
Citera
2013-08-07, 20:45
Medlem
sueco2s avatar
Jag ser att invandrartrycket på Glava har minskat och att glädjen är stor hos de flesta inblandade.
Jag gläds också å alla invånares vägnar.
Kommer Glava nu att återgå till att vara den härliga lilla by som den tidigare varit?
Senast redigerad av sueco2 2013-08-07 kl. 20:53.
Citera
2013-08-08, 04:40
Medlem
stigmas avatar
Citat:

Bildtext : Tack-festen avslutades med dans på syrianska, av enbart män, och lotteri på fågelholkar som de asylsökande hade fått handledning att göra.

Nu förstår jag inte riktigt. Kan inte dessa raketforskande pensionsräddare snickra ihop en sketen fågelholk utan att behöva stöd?
Citera
2013-08-08, 17:14
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigma
Bildtext : Tack-festen avslutades med dans på syrianska, av enbart män, och lotteri på fågelholkar som de asylsökande hade fått handledning att göra.

Nu förstår jag inte riktigt. Kan inte dessa raketforskande pensionsräddare snickra ihop en sketen fågelholk utan att behöva stöd?

Citat:
Hans spetskompetens var en tillgång när de fem datorerna skulle programmeras.

Kompetensnivån är tydligen väldigt skiftande.
Spetskompetens, för att skapa ett nätverk. Är inte det något vilken P12 som helst klarar av? Vad är det för avancerad programmering som kan avses annars?
Citera
2013-09-18, 15:37
Medlem
Ser i VF att Glava kan dra vinstlotten igen! I en artikel 2013-09-12 står det följande: "Och 200 av dem kan hamna i Glava igen". Hur stor är chansen/risken att dra två rejäla högvinster i rad?

Välkomnandet verkar vara lägre denna gången. Klipp ur artikeln:
"– Nu kan vi inte hjälpa till, skriver Glava bygdekontor, kyrkan, NBV och Röda Korset i ett skarpt brev till generalsekreterare Anders Danielsson."

Det är bara att gratulera

länk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in