Citat:
Ursprungligen postat av Kjelken
Precis. Vill veta på ett mer personligt plan. Du finns för att allt som hänt just hände på det sättet. Oavsett om det är pga Hitler inte vann andra världskriget eller för att rätt spermie vann. Rätt fantastiskt, eller?
Minst lika intressant är att försöka ta reda på om universum självt och fysikens lagar hade kunnat se helt annorlunda ut.
Har även grubblat en del på varför spermien som vann bildade just mig. Kunde inte en liknande person, men med annat inre medvetande ha skapats? Eftersom det inte finns något som tyder på existensen av en själ, borde jag vara min hjärna - och alltså existerar just jag om en klump materia förenar sig på just det sättet som min kropp har gjort!
Det som togs upp i tråden jag länkade var ju dock att universum tycks deterministiskt, snarare än styrt av slump. Det beror såklart på definitionen av ordet. Men att kausalitet är dominerande tycks det inte finnas någon tvekan om. Om orsakssamband existerar på riktigt, eller bara i vår hjärnas sätt att få grepp om vår omvärld är dock ytterligare en obesvarad fråga.