2013-05-03, 02:56
Medlem
Kan ni acceptera att ni lever pga slumpen?
Citera
2013-05-03, 02:57
Medlem
Snabb-grabbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelken

There is no god.
Citera
2013-05-03, 03:03
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Kan du acceptera ett annat alternativ?
Leva som en slav under en psykopatisk Gud.
Citera
2013-05-03, 03:05
Medlem
Passar inte denna tråd?

https://www.flashback.org/t2133280
Citera
2013-05-03, 03:17
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Passar inte denna tråd?

https://www.flashback.org/t2133280
Debatterar två skilda topics map slumpen gör de inte?

Andra konsekvenserna av slumpen map universum.
Denna människans reflektion över sin existens pga detta påstådda faktum.
Citera
2013-05-03, 03:25
Medlem
Sjutusentres avatar
Varför skulle man inte acceptera det?
Citera
2013-05-03, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Debatterar två skilda topics map slumpen gör de inte?

Andra konsekvenserna av slumpen map universum.
Denna människans reflektion över sin existens pga detta påstådda faktum.

Precis. Vill veta på ett mer personligt plan. Du finns för att allt som hänt just hände på det sättet. Oavsett om det är pga Hitler inte vann andra världskriget eller för att rätt spermie vann. Rätt fantastiskt, eller?
Citera
2013-05-03, 04:22
Medlem
Citat:
Precis. Vill veta på ett mer personligt plan. Du finns för att allt som hänt just hände på det sättet. Oavsett om det är pga Hitler inte vann andra världskriget eller för att rätt spermie vann. Rätt fantastiskt, eller?

Minst lika intressant är att försöka ta reda på om universum självt och fysikens lagar hade kunnat se helt annorlunda ut.

Har även grubblat en del på varför spermien som vann bildade just mig. Kunde inte en liknande person, men med annat inre medvetande ha skapats? Eftersom det inte finns något som tyder på existensen av en själ, borde jag vara min hjärna - och alltså existerar just jag om en klump materia förenar sig på just det sättet som min kropp har gjort!

Det som togs upp i tråden jag länkade var ju dock att universum tycks deterministiskt, snarare än styrt av slump. Det beror såklart på definitionen av ordet. Men att kausalitet är dominerande tycks det inte finnas någon tvekan om. Om orsakssamband existerar på riktigt, eller bara i vår hjärnas sätt att få grepp om vår omvärld är dock ytterligare en obesvarad fråga.
Citera
2013-05-03, 05:13
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Nej, för jag har faktiskt inget annat att relatera till.

Kan ju vara som så med att med all samlad kunskap om universum och en rackarns kraftfull dator så kunde man räkna ut detta och se att det inte var en slump utan det var bara komplexiteten i orsaksambanden som fick mig att uppfatta detta förutbestämda utfall att te sig som en slumpartad händelse. För mig som individ saknar ju detta betydelse så länge jag inte vet om vilket och inte reflekterar för mycket över detta.

Men osäkerheten kring vilket irriterar skiten ur mig ibland när jag känner mig upplagd för att fundera på saker som gör en gråhårig i förtid...
Citera
2013-05-03, 05:27
Medlem
Citat:
Sedan jag lärt mig att svara "ja", ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in