2013-05-02, 23:11
Medlem
Vad innebär det för risker med att arbeta på ett fängelse? Vad innebär det för risker för familjen? Hotas fångarna med saker som ''jag vet vart ditt barn går i skolan..'' osv, är det ett farligt jobb som plit?

Berätta gärna allt ni vet, för att styrka eller stilla min oro!
Citera
2013-05-03, 00:26
Medlem
TommyTurbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymousen
Vad innebär det för risker med att arbeta på ett fängelse? Vad innebär det för risker för familjen? Hotas fångarna med saker som ''jag vet vart ditt barn går i skolan..'' osv, är det ett farligt jobb som plit?

Berätta gärna allt ni vet, för att styrka eller stilla min oro!
Det värsta du riskerar är fetma pga lite motion och tristess pga att inget händer.

Jag tror du har sett för mycket film.
Citera
2013-05-03, 01:13
Medlem
Det innebär nog inga större risker. Är man bara lagom schysst mot de intagna så ska det inte bli några problem. Sällan man hör att det hänt något förutom den där tjejen som blev ihjälslagen på något häkte.
Citera
2013-05-03, 01:26
Medlem
Yamamas avatar
Riskerna är abnorma, dina kolleger kan ta fel matlåda.
Citera
2013-05-03, 12:14
Medlem
provocative77s avatar
Har inte jobbat som plit på anstalt. Däremot div andra arbeten så man fick lite fickpengar.

Att jobba med frihetsberövande personer är lite vad du gör det till själv.
Respekterar du fångarna som individer o är konsekvent o rättvis så kommer de flesta fångarna vara schyssta mot dig.
Sedan finns det alltid vissa som ser plitarna som sina fiender o dessa kan du inte göra ett smack åt.
Citera
2013-05-03, 12:19
Medlem
Där finns alltid risken att man råkar ut för våldsangrepp och dylikt. Är man en fångvaktare som är schysst och följer reglerna så blir man inte ett hatobjekt.

I sverige har det varit extremt lite problem med våld mot fångväktarna (iallafall inget man hör talas om), så jag antar att även mördarna och annat folk i fängelset är lika lugna och mesiga som svenskar överlag.

Det gäller ju dock att man följer säkerhetsbestämmelserna noga, för kommer chansen kan det smälla till. Man får betrakta fångarna som lejon typ och inte ge dem chansen att bita till.

Som kille kan man åka på en smäll och som en tjej har man den vanliga problematiken att man kan bli våldtagen.
Citera
2013-05-03, 15:58
Medlem
beror på vilken typ av anstalt du jobbar på. Har själv lite erfarenhet av klass 3 anstalter ("öppna") där de intagna är väldigt nära på frigivning och får gå på relativt mycket permissioner osv. De intagna har absolut inget att vinna på att jävlas med plitarna då det bara medför komplikationer för deras egen del (avslagna permissar etc.). Överlag så är en majoritet av intagna på svenska anstalter någorlunda socialt anpassade och fungerar, tror det eller ej, som normala människor som går att prata med. Klart att det finns undantag. Jag har inte hört om några större våldsincidenter eller hot.

I mångt och mycket är det vad du gör det till. På slutna anstalter måste du vara lite mer på din vakt kanske, men så länge du beter dig humant mot intagna och visar respekt så är det nog ganska lugnt.
Citera
2013-05-03, 22:08
Medlem
Men jag tänker också på att de intagna har folk på utsidan, om dom kan skapa trubbel för plitens familj (barn, fru o så) eller göra något mot pliten på fritid?

Jag syftar på en Klass 1 anstalt, alltså Hall, Hällby, Kumla, Norrtälje, Salberga, Saltvik och Tidaholm .
Citera
2013-05-04, 00:22
Medlem
Citat:
Men jag tänker också på att de intagna har folk på utsidan, om dom kan skapa trubbel för plitens familj (barn, fru o så) eller göra något mot pliten på fritid?

Jag syftar på en Klass 1 anstalt, alltså Hall, Hällby, Kumla, Norrtälje, Salberga, Saltvik och Tidaholm .
Klart att de kan, men beter man sig inte som ett svin så kommer det inte hända.
Citera
2013-05-04, 10:17
Medlem
Citat:

Detta sker inte. Du har sett för mycket på film.
Citera
2013-05-04, 10:39
Medlem
rex144s avatar
tor inte det är så farligt men det kunde vara farligt,
Sverige är ett av få länder där man kan få alla uppgifter om en annan person, inte bara adress men oxå namn och adress på syskon, barn, förre detta fru, hehe

det är som gjort för en vendetta
Citera
2013-05-05, 21:30
Medlem
Visa respekt, var konsekvent och använd ett för situationen smart ledarskap. Det är du som bestämmer, men om du bossar runt så ligger du på minus. Gör du detta vettigt så har du många gånger möjligheten till att få heads up när saker är på väg att ske. Vet flera fall där plitar fått "tips" om att det är dags att lämna rummet för att det är gurgel på gång. Är pliten kvar riskerar pliten att hamna mitt i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in