2013-05-02, 21:16
Medlem
Babajis avatar
Vad finns det egentligen för absoluta vetenskapliga sanningar som går att bevisa till 100 % sannolikhet? Kan man utom all rimlig tvivel utesluta att sanning 1 verkligen stämmer. Tänker främst på medicinska och fysiska teorier, t ex den om Cancers uppkomst, kvantfysik, troll och vildvittror osv?
Citera
2013-05-02, 21:18
Medlem
Dr.Parsecs avatar
inget, tänk om vi lever i en dröm
Citera
2013-05-02, 21:21
Medlem
jonedals avatar
Ja sanningen är ganska intressant, har varit intresserad av sanning och vad det innebär ganska länge. Men det är svårt, vad är sanning för en själv, vad är sanning för någon annan.
Citera
2013-05-02, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babaji
Vad finns det egentligen för absoluta vetenskapliga sanningar som går att bevisa till 100 % sannolikhet? Kan man utom all rimlig tvivel utesluta att sanning 1 verkligen stämmer. Tänker främst på medicinska och fysiska teorier, t ex den om Cancers uppkomst, kvantfysik, troll och vildvittror osv?
Sånt hittar du bara i Semantik, Logik och Matematik..
Citera
2013-05-02, 21:24
Medlem
Ek.Kenteroths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Parsec
inget, tänk om vi lever i en dröm

Även om vi lever i en dröm så måste det finnas ett rum, en plats, där drömmen kan utspela sig.
Citera
2013-05-02, 21:24
Medlem
V.Reznovs avatar
E = mc²?
Citera
2013-05-02, 21:25
Medlem
FetFulElaks avatar
Analytiska satser

Självevidenta påståenden

Res Cogitans

Att det finns sanning - finns det ingen, så är det sant att det inte finns sanning och då finns det sanning. Finns sanning så finns den.

Mer?
Citera
2013-05-02, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babaji

"Det enda jag med säkerhet vet är att jag ingenting med säkerhet vet"
Citera
2013-05-02, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonedal
Ja sanningen är ganska intressant, har varit intresserad av sanning och vad det innebär ganska länge. Men det är svårt, vad är sanning för en själv, vad är sanning för någon annan.
Den här tråden handlar om sanning:
https://www.flashback.org/t2133075
Det är kanske lite för tekniskt just nu... men frågar du mig något så måste jag förklara på din kompetensnivå
Citera
2013-05-02, 21:27
Medlem
Ek.Kenteroths avatar
Du kan med säkerhet veta att din fot känner din fot, när din fot känner golvet.
Citera
2013-05-02, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Analytiska satser

Självevidenta påståenden

Res Cogitans

Att det finns sanning - finns det ingen, så är det sant att det inte finns sanning och då finns det sanning. Finns sanning så finns den.

Mer?
BRAVO!
Titta gärna in här:
Citera
2013-05-02, 21:28
Medlem
jonedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurdV
Den här tråden handlar om sanning:
Det är kanske lite för tekniskt just nu... men frågar du mig något så måste jag förklara på din kompetensnivå

Trevligt, ska kika. Inget är för mycket av något när man jagar sanningen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in