2013-05-02, 20:49
Medlem
Har en film med inbränd svensk text som jag måste konvertera till annat format
filen är i MPEG-4 video (xvid) och ska konvertera till avi

Detta pga min tv inte stödjer just det formatet, (lägger filmerna på usb sticka)
har testat massa olika program och har lyckats få bilden att spelas upp men texten vill absolut inte följa med, trodde den skulle följa med automatiskt eftersom texten är "inbränd"

och jag kan/vill inte hämta tex en .srt fil och fixa med utan detta borde väl gå utan det?
Har bla testat handbrake..

Någon som har tips och kanske ev en guide hur man gör?
2013-05-02, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anselmo
Har en film med inbränd svensk text som jag måste konvertera till annat format
filen är i MPEG-4 video (xvid) och ska konvertera till avi

Detta pga min tv inte stödjer just det formatet, (lägger filmerna på usb sticka)
har testat massa olika program och har lyckats få bilden att spelas upp men texten vill absolut inte följa med, trodde den skulle följa med automatiskt eftersom texten är "inbränd"

och jag kan/vill inte hämta tex en .srt fil och fixa med utan detta borde väl gå utan det?
Har bla testat handbrake..

Någon som har tips och kanske ev en guide hur man gör?

Kan knappast vara inbränd text om den försvinner om du konverterar den. Vad är det för film?

Ladda ner den med riktig hardcoded härifrån kanske? http://swesub.tv/
2013-05-02, 21:27
Medlem
Texten är som sagt inte inbränd om den kan försvinna. Däremot så kan det vara så att texten ligger med i mpeg-filen utan extern srt- eller sub-fil.

fixa ett program som kan hårdkoda in texten ovanpå filmen.

konvertera först till avi, sedan använd andra subs för att göra såhär (lättare att helt enkelt tanka externa subs än att ta reda på hur man exporterar subsen ur mpeg'n):
http://www.youtube.com/watch?v=ZcCy8G8JNpY
2013-05-02, 21:35
Medlem
texten är inbränd, helt säker på detta och det handlar om trueblood avsnitt från swesub.tv / piratebay / tankafetast ( har hämtat flera olika och testat)
tex: True.Blood.S02E04.SWESUB.HDTV.XviD-Ander

edit: konstigt nog funkar E01, 02 och 03 på tv:n men inte resten av säsongen.. kollar man codec info med tex vlc player är det samma...

Och dom program jag testat och konvertera med har inte fått texten med i slutfilen konstigt nog vilket den helt logiskt egentligen borde..
i tex handbrake kan man välja lite olika alternativ för subtitles men inget som ger resultat..

Ska googla lite mer efter bra program, ingen som har tips på nått vettigt?
2013-05-03, 08:10
Medlem
med programmet xilisoft video converter så följde texten med som den skulle och allt spelade upp fint på min tv, förstår inte varför det inte fungerade med dom andra converter programmen jag testade...

Kanske va jag som inte gjorde rätt... men löst nu iaf
2013-05-07, 22:48
Medlem
vonOlofs avatar
Fel forum. Läs detta innan ni skriver här.

● modOlof

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in