2013-05-02, 20:13
Medlem
Hej!
Det är så att det började med att min dator dog hela tiden när jag spelade spel men på ett underligt sätt var datorn ändå igång. Man hörde fläktarna men allt ljud från spelet var borta och polare sa till mig att jag disconnecta från spelet(jag var tvungen att trycka på knappen för att starta om datorn). Och då öppna jag upp burken och så att processor fläkten var helt igen dammad. Så jag damma av den helt och hållet och då upptäcker jag att ena chassit på ram minnet ramlar av. Men om jag förstod rättså behövs inte det chassit direkt när jag frågat rundor.. Sen upptäckte jag när jag gick in på bios att tempraturen på Cpu:n ligger på runt 97 grader. när jag startar programmet speed fan när jag är väll inne i windows 7 så står det att CPU tempen är ca 50grader. Har ändast orginal fläkten på med. Dock har jag 3 fläktar monterade lite över allt på chassit.

Det jag har i dator är en
Intel i7 2600k 3,40 Ghz
Geforce gtx 580
och jag skall ha 8gb ram men nu står det att jag endast har 4gb (mest troligen för jag montera bort den och satte dit den igen)
Moderkortet är MSI Millitary class II (vet inte om det finns olika varianter.)
har en SSD hårddisk OCZ Vertex3
och en vanlig 1tb hårdisk Samsung.

uppskattar all hjälp jag kan få och alla tips är välkommna!

Tack i förhand!
Citera
2013-05-02, 20:15
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har knappast med köpråd att göra.

Tråd -> Köpråd Stationärt -> Hårdvara PC

//Mod
Citera
2013-05-02, 21:21
Medlem
Blås ut all damm, gärna med kompressor om du har möjlighet till det. Dammsugare funkar inte, man kommer inte åt mellan kylflänsarna plus att den skapar statisk elektricitet. "Chassit" på ram är för bättre kylning. Det finns att köpa tryckluft på burk.
Citera
2013-05-03, 05:35
Medlem
tryckluft på burk är ju rätt värdelöst, jag skulle hellre ta med mig burken till närmaste bensinstation, dom flesta har ju tryckluft.
Jag har ju inte allt för långt till statoilmacken, så jag går bara in och ber att få låna ett annat munstycke, dom flesta mackar har flera olika munstycken, samt att tryckluft på burk kostar ju pengar, samt att du sprider dammet runt i lägenheten.
Du lär ju inte få 7 kilos tryck från nån burk,
har du en laptop som blir varm eller får ett högre fläktljud, så beror det på att du har fått in damm
i den bärbara. dammet gör ju att den brinner upp fortare. en del säger , men jag har ju en kylplatta under bärbara.
so what, det betyder väl inte att du inte får in damm i burken.
datorn är värsta dammsamlaren. blåser själv ur damm ur varje kunds dator som jag får in på jobbet, vissa av dom har ett tjockt lager. minns en gång när en kund kom in med sin gamla dator.
den hade inte varit öppnad dom sista 6 åren.
kunden sa. "Aha det är där allt dammet finns, å jag som har så rent i lägenheten."
Dammet i burken var som en tjock filt, en 6 mm:s matta över alla komponenterna.
flera kondingar på grafikkortet hade poppat löst. det hade gått varmt till så att säga.
Han gav bort den till oss, köpte att ny av lösplock som vi hade på hyllan som vi satte ihop. flyttade på data:n från gamla disken, så var saken biff.
Vi lämnar 3 års garanti på all hårdvara på alla burkar vi sätter ihop, ändå så kan vi hålla samma priser som flera andra stora aktörer på marknaden.
Citera
2013-05-03, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deltapower
Jag har ju inte allt för långt till statoilmacken, så jag går bara in och ber att få låna ett annat munstycke, dom flesta mackar har flera olika munstycken, samt att tryckluft på burk kostar ju pengar, samt att du sprider dammet runt i lägenheten.

Är den luften avfuktad gott nog då? Komprimerar den bara vanlig ytterluft och inte avfuktar gott nog så blåser du ju in fuktig luft i datorn.

Tryckluft på burk fungerar ypperligt, du behöver inte 7 bars tryck för att blåsa bort damm och det är bara att lyfta ut datorn utanför ytterdörren när man gör det så slipper man få dammet i lägenheten.

Vad menar du med att kondensatorerna hade poppat löst? Hade lödningen släppt? Eller hade kondensatorerna torkat ut?

OnT, börja också med att kolla kondensatorerna på moderkortet, ser de svällda ut eller om det är hål i dem och de läckt ut kan detta vara orsaken.
Senast redigerad av Kimrien 2013-05-03 kl. 05:58.
Citera
2013-05-04, 09:48
Medlem
Tryckluft på burk är perfekt för att göra rent fläktar. Så köp du en sån och gör rent alla dina fläktar så kommer det säkert funka.
"Chassit" på minnena kallas för heatspreader. De är mer för syns skull än att ha nån form av funktion. Så ramlar den av så gör det inget
Citera
2013-05-05, 10:52
Medlem
Tror ni det är överhettning då? för jag testa med ett program "cpu burner" för att få den riktigt varm. Processorn kom väl upp i ca 110 grader om jag inte minns fel. Och då dog datorn inte. Det har inget att göra med moderkortet? Typ ram minne slotsen eller något sånt? Det är endast när jag spelar spel som skärmen blir helt svart. (eller datorn dör"utan att dö")
Citera
2013-05-05, 11:56
Medlem
Agamantums avatar
Byt moderkort och köp Asus. Enkelt och snabbt svar som troligen kommer hjälpa dig om du väljer lyda rådet.
Citera
2013-05-05, 18:26
Medlem
Dåligt byggd dator och så vet vi fortfarande ingenting om ditt nätagg (märke modell ålder).

Ta isär allt. Moderkort och processorn också. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, distanserna sitter rätt mellan moderkortet/chassit, böjda pinnar i kontakter mm) och sätta ihop ordentligt.

Kontrollera kylaren med händerna (känna/vicka) för det är omöjligt att se så länge chassit är i vägen. Helst tar du ut moderkortet när du monterar kylaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in