Jag har inte använt något alls. Det funkade bra ändå. Om det börjar kärva så ska jag nog köpa en sån där liten silikontub eller kanske silikonspray kan funka också. Jag har sett på YouTube att många använder silikonspray för att smörja Rubiks kuber. Det är ju ocksås plastytor.
Men det ska nog inte vara något problem för min mellanslagstangent och Enter är välanvända, så pass så att de har blivit nästan helt blanka (de var matta från början). För mellanslag sitter det två brytare under, den ena har lagt av såg jag när jag plockade isär tangentbordet.
Annars har jag hittat speciellt smörjmedel för plaster som används i elprodukter. Tillverkaren eller märket heter Electrolube och kommer från USA. Produkten heter SPG – Special Plastic Grease. Det är en spruta med någon smörjande gegga innuti som är anpassad för plaster.
Här är vad som står på deras
webbsida.
Citat:
- Synthetic grease offering outstanding low temperature performance
- Excellent compatibility with thermoplastics, including ABS and Polycarbonate, even at elevated temperatures
- SPG is an efficient mechanical lubricant for plastic-to-plastic and plastic-to-metal contact
Mitt tangentbord är gjort av ABS, endast några detaljer är gjorda av PC.
ELFA har i stort sett hela deras sortiment. De kallar det för monteringspasta. En spruta på 35 ml kostar
295 kr.
Den som väljer att köpa en sån här ska veta att det också finns en "adhesive" variant. Den fungerar alltså som lim. Länken ovan går till den vanliga varianten.
Det här kallas för "plastic grease" på engelska, bokstavligen "plastfett". Tydligen så används det flytigt inom modellering och RC hobbyn. Så ett tips kan vara att man går in i någon hobbybutik och ser om de har något motsvarande. "Contact grease", eller "kontaktfett" är en annan variant som har bra elektriska egenskaper och som används i bl.a. switchar i bilar (riktiga bilar då) och har bra kompatibilitet med plaster.